Klicka med hästen

becka44

Trådstartare
Hur vet man att man klickar med en häst? Tycker ni att man känner det från början att man klickar direkt eller tar det ett tag? :)
 
Jag tycket oftast att det känns från början.

När jag träffade mitt gamla sto för första gången för 17 år sen klickade det med en gång. Jag såg vad hon sa och hon fattade vad jag ville förmedla till henne. Jag har aldrig behövt fundera över vad hon menar utan alltid kunnat läsa henne som en öppen bok.
 
Oftast tycker jag att själva riktiga "klicket" brukar finnas där från början. Däremot kan man med tid lära sig rida och hantera en häst på ett sätt man båda trivs med, och tycka väldigt mycket om den. Men då säger iallafall inte jag att man "klickat".
 
för mej har det aldrig klickat direkt. däremot så får jag en känsla som säger att på den här vägen är det. sen växer jag ihop med individen. samma med människor. det ska kännas lite tveksamt men ändå inte fel, men gillandet måste finnas där. då blir det rätt för mej sen. jag klickar i efterhand. klickar det på en gång så brukar det inte fungera i längden.
 
Senast ändrad:
Hur vet man att man klickar med en häst? Tycker ni att man känner det från början att man klickar direkt eller tar det ett tag? :)


För mig tar det ett litet tag. ...eller jag kan absolut få en positiv känsla/upplevelse i kontakten med en ny häst, men jag kan inte bara koppla upp mig så att jag förstår den sådär som jag gör med en gammal hästbekant jag känt i flera år.
 
Tack för svaren hittils! Jag tänkte lite på när man provrider olika hästar, och vet inte riktigt hur det ska kännas när det känns "rätt" eller "fel" heller för del delen. Är det vanligt att man inte passar med hästen från början eller klickar med den men efter ett tag lär man sig rida hästen på bästa sätt osv? Är en person som gärna vill att det känns rätt från början eller åtminstone förutspå att jag och den här hästen kommer att trivas tillsammans :)
 
Tack för svaren hittils! Jag tänkte lite på när man provrider olika hästar, och vet inte riktigt hur det ska kännas när det känns "rätt" eller "fel" heller för del delen. Är det vanligt att man inte passar med hästen från början eller klickar med den men efter ett tag lär man sig rida hästen på bästa sätt osv? Är en person som gärna vill att det känns rätt från början eller åtminstone förutspå att jag och den här hästen kommer att trivas tillsammans :)

Jag skulle inte köpa en häst som det inte känns bra med från början. Allra minst ska det kännas "Det här kan bli bra! Det här är en häst jag vill rida varje dag!"

Första egna ponnyn jag köpte hade jag ridit ett tag tidigare. Första gången var jag jätterädd (:D världens snällaste ponny!), sedan var det några månader då INGET fungerade. Men jag hade fallit för honom redan första gången jag såg honom, och visste hur fin han var, så jag ville rida just honom.
När jag sedan fick köpa så hade vi ridit ihop oss och var som ett.

Senaste ponnyn kände jag att det var "rätt" direkt på provridningen. Vi har haft mycket duster och hon är ett riktigt busfrö, många står som frågetecken hur sjutton jag kan vilja rida den ponnyn dag efter dag :confused: Men jag känner mig hemma på hennes rygg och trivs, och har gjort det sedan dag ett.
 
Tack för svaren hittils! Jag tänkte lite på när man provrider olika hästar, och vet inte riktigt hur det ska kännas när det känns "rätt" eller "fel" heller för del delen. Är det vanligt att man inte passar med hästen från början eller klickar med den men efter ett tag lär man sig rida hästen på bästa sätt osv? Är en person som gärna vill att det känns rätt från början eller åtminstone förutspå att jag och den här hästen kommer att trivas tillsammans :)
Det måste ju vara personligt, för mig klickar det direkt, i princip vid första anblicken. Om det inte klickat när vi umgåtts/ridit osv lite, då kommer det inte heller. Ett sånt klick har aldrig avtagit i styrka heller. Baldur har jag haft i 10 år nu, och jag älskar honom lika intensivt som det jag kände när jag träffade honom första gången när han var bara 3 år. Eller ännu mer antagligen. Även om vi haft några riktigt djupa dalar så har den där kemin lyst upp vägen åt oss.
Sedan kan det klicka med en unghäst tex, på ett personligt plan, men när det blivit dags för ridning osv så har det efter ett tag framgått att vi inte nödvändigtvis klickar på alla plan bara för det. Två gånger har jag sålt unghästar pga detta.
 
Jag har köpt tidigare hästar enbart med hjärtat, det har klickat direkt.
Nu senast hade jag andra kriterier. Jag tittade på tio hästar, filmade åkte hem och tittade tillsammans med min tränare och valde den häst som rörde sig bäst. För jag ville ha bättre gångarter.
Jag har aldrig tyckt illa om min häst, men det tog säkert ett halvår för oss att riktigt "klicka". Idag är vi världens bästa kompisar och alla hans nycker (de är ganska många) har jag både lärt mig hantera och så småningom uppskatta.

Så jag tror det är viktigt att du är ärlig med dig själv vad du verkligen vill ha. Vill du ha en tävlingshäst, eller en häst-kompis. Det ena behöver inte utesluta det andra. Men om du hittar det ena hos en häst och det andra hos en annan, så måste du veta vad du söker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 027
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Tidigare har jag gett mina katter credelio och har tyckt att det funkar bra. Nu har katterna dock helt gått över till torrfoder och det...
Svar
9
· Visningar
694
IT & mobiler Jag är så less på den sida som kommer upp när jag startar hemmadatorn. Denna sida kom upp vid datorbyte. Alla dessa rutor som kommer om...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Samtidigt som det är snökaos i Sverige kämpas det mot översvämningar i delar av Tyskland. I byn Lilienthal nära Bremen har 80 hästar...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp