kliat sönder sig

P

puff93

har en häst som har kliat sönder sig:cry:
finns det nån smörja som kan minska kliantet?
de e typ exem:(

Sv: kliat sönder sig

Sekundära åtgärder finns i olika typer av smörja, men du måste först täcka din häst med något eksem eller insekts täcke. Man skyddar mot det som orsakar klådan sen lindrar man det som finns kvar.

Sök på eksem så finner du mängder av olika recept och salvor.

En av mina kliade sig också mkt...så det gick hål. Visade sig vara pälsätare och jag badade honom med Dermocan hundschampo 2 ggr och nu har han slutat klia sig.
Var kliar din häst sig? För min var det värst på halsen..under manen.
Annars är ett bra medel mot klåda "AVS14"...jättebra och är ett örtbasserat medel.

det e min fjording ja
ja tror att det e flugor/mygg/knott som gör att hon kliar sig

Senast ändrad av en moderator:

Testa Prop-schampoo och olja! Har hand om en islandshäst med eksem. Förra sommaren behandlades han med 1. eksemtäcke 2. shamponering en gång/veckan med ovanför nämnt märke 3. smörjdes in i man, svans och under mage med olja en gång/dag. Blev helt symtomfri. Hade tidigare haft stora problem. För bästa effekt med täcke ska det på så fort det blivit över 10 grader varmt ute på våren.

pröva att tvätta henne med hexocil shampo och använd tex. switch (långtidsverkande) och tex. renons på utsatta ställen varje dag mot "bitdjuren". finns ju bra flugtäcken med, det har jag på mitt ena halvblod som lätt blir "uppäten" ;) på vår exemponny har vi exemtäcke, vi badar henne i hexocil regelbundet och använder både switch (eller flusa) samt renons för "bitdjuren".

hon har väl aldrig haft exem innan din fina pålle ? iallafall inte så det synts från vägen ;)

Du har redan fått bra svar. Det absolut bästa är ju att förebygga, och det gör man med insektsmedel (t.ex. Switch, som har fördelen att det verkar länge) och/eller insektstäcke/eksemtäcke. Ibland kan det vara läge att ta in hästen i stallet under de perioder knotten är besvärligast.

På en häst som redan börjat klia sig, börja gärna med att tvätta hästen så den inte gnider in smuts i eventuella sår (och smuts i sig kan ju också klia!). Grönsåpa har fungerat bra på min eksemhäst, det är snällt mot huden och verkar dämpa klådan. Dessutom är det ju lätt att få tag på!

Sedan finns det en mängd olika preparat att smörja med. AVS14 finns på många ställen, och fungerar rätt så bra. Nylanders hästkräm funkar väldigt bra, men är också väldigt kladdigt (det är tjära i den, så den luktar och kladdar därefter). Aloe Vera Gel eller lotion med Aloe Vera kan också fungera bra. Efter ett antal års experimenterande med olika smörjor har jag kommit fram till att det viktiga är ATT man smörjer - med vad har lite mindre betydelse. Vanlig Helosansalva kan också fungera bra, men är lite väl "tjockt" för att gå in i huden under man och svans.

Kliar sig hästen riktigt mycket, och det är svårt att få den att sluta, så köp hydrokortisonsalva på apoteket. Det dämpar klådan bra, men skall inte användas för lång period, då det så småningom försvagar huden. Jag har ibland använt det under någon veckas tid för att "få stopp" på eventuellt kliande, och så har jag fortsatt smörja med andra preparat sedan. Har funkat bra.

hon kliar sig på hals, mage, mellan bakben, lår o huvud

pröva att bada henne och använd sedan något flugmedel ;) bitdjuren är ju hemska nu och knotten fullkommligt svärmar på morgonen och kvällen ;)

skicka ett pm om du vill ha hjälp

Jag har en islänning med eksem i man/pannlugg, svansroten och i öronen. Behandlar med horsol och täcke för tillfället men han kliar sig fortfarande väldigt mycket. Vi har provat Prob, men det fick han en allergisk reaktion av och kliade av sig halva manen.
Har ni några tips på väldigt skonsamma medel passar på känslig hud?

vi badar vår i hexocil med jämna mellanrum samt bytter och tvättar täckena efter bara några dagar. har inte fått så väldigt mkt. hjälp av horsolen, inte så det väger upp det kraftiga priset. man kan även be om antihistamin av vet. det gav vi en annan exempålle vi hade med väldigt bra resultat ;)

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit