A

Aggepagge

Jag kan inte komma på vad det beror på, shettisfölet kliar sig så makalöst mycket, står i princip i skogen större delen av utevistelsen och gunggar mot träd och stenar. Nu har det gått så långt att han fått kala fläckar under halsen. Jag kan inte se någon rodnad lr svullnad i huden och inga löss har jag heller sett. Vad kan det beror på?!:confused: är det bara den tjocka pälsen som spökar lr kanske skabb, lr någon allergisk reaktion:crazy: På andra pållen har jag inte märkt något i huvudtaget.
I början tänkte jag att det berodde på pälsen men när det har gått så långt att han fått kala fläckar börjar man ju undra.

Sv: Kliar sig

Alltså jag hade ju direkt sagt löss!!!!!

Såg inga på min kille heller (och han skimmel !) men efter en behandling av Etatol var hela täcket fullt av dem - så mitt tips är fortfarande att det är löss!!!!!

Sök på pälsätare, och du kommer att få drösvis med trådar att bläddra i.

Ok! men borde de inte ha spritt sig till den andra pållen då? använder ju samma borstar och så, även om ja inte borstar den lille särskilt ofta. Etatol sa du? vars får man tag på sånt?:confused:

Boj: ska göra de:idea:

Löss trivs bäst i lång, ullig päls. Vuxna ädla hästar får det ytterst sällan, det är inget mysigt att bo i sån päls om man är lus.

Etotal finns på Granngården. Tydligen ska även Switch vara bra.

Löss/pälsätare ska inte smitta genom borstar/utrustning så om du har tur så har han hållt dem för sig själv :)

Vi använder Bayticol när vi fått löss på våra shettisar.

Ok! ee... ja tycker Switch är lite läskigt men kanske etotal då..:)
Hanna: Vars köper man Bayticol, finns det också på granngården lr?

Aggepagge skrev:
Ok! ee... ja tycker Switch är lite läskigt men kanske etotal då..:)
Hanna: Vars köper man Bayticol, finns det också på granngården lr?

Etotal är nog minst lika läskigt... tycker jag iaf...

Behandla honom med något bara! Du kan ju fråga på Apoteket också. Eller ringa o fråga en veterinär vad h*n rekommenderar.

Har haft en unghäst som hade löss och han badade jag i dermocan (ett lusschampo för hundar) men det beror på om du har tillgång till duschspilta.
Jag hittade löss längs efter halsen nära manen och massor av lusägg runt om pannluggen. :crazy:

Har nog ingen större lust att använda något schampo då det är ett kallstall, men Bayticol verkar det mest luta åt nu. Fast Switch är väl kanske billigare. Vilket tror ni funkar bäst, lr är det ingen skillnad? Tror ni jag behöver behandla den andra pållen med, även om han inte visat några symptom? Hur gör jag med täcken den lilla har använt och behöver jag göra något åt boxinredningen utifall den är "smittad". Eller det kanske inte är någon risk då jag nästan alltid har minusgrader i stallet.

Etotal vill jag nog inte använda då följande avskräckte mig lite,

(www.pharmaxim.com)

"Etotal är f n endast godkänt för användning på mink och iller. Så även om Etotal har effekt mot löss och det inte är skadligt för djuret kan vi inte rekommendera det, då all annan användning än den av Kemikalieinspektionen fastställda är förbjuden."

Bayticol är ju ändå till för nöt och får så på det viset känns ju det lite bättre. Men det finns ju bara i 1 liters flaskor, och en sådan går väl knappast åt:confused:

Aggepagge skrev:
Ok! men borde de inte ha spritt sig till den andra pållen då? använder ju samma borstar och så, även om ja inte borstar den lille särskilt ofta.

Pälsätare drabbar ofta unghästar som ännu inte har ett fullt utvecklat immunfösrvar och andra hästar som av någon anledning är nedsatta. Det smittar inte till alla hästar.

Aggepagge skrev:
Jag kan inte komma på vad det beror på, shettisfölet kliar sig så makalöst mycket, står i princip i skogen större delen av utevistelsen och gunggar mot träd och stenar. Nu har det gått så långt att han fått kala fläckar under halsen. Jag kan inte se någon rodnad lr svullnad i huden och inga löss har jag heller sett. Vad kan det beror på?!:confused: är det bara den tjocka pälsen som spökar lr kanske skabb, lr någon allergisk reaktion:crazy: På andra pållen har jag inte märkt något i huvudtaget.
I början tänkte jag att det berodde på pälsen men när det har gått så långt att han fått kala fläckar börjar man ju undra.

Min shettis kliade sig oxå jättemycket vid den här perioden, och lite senare, när hon var kring 1 år gammalt. Då var det den tjocka pälsen som kliade, verkade det som - för när hon hade fällt all päls så slutade hon klia sig. Det såg ganska läskigt ut, för det hängde jättestora pälsbitar på träden i hagen. Tänkte kanske att det kunde vara samma...

Men sedan läste jag att han hade fått kala fläckar... då börjar jag oxå fundera på löss eller liknande...

Vi upptäkte löss på våra hästar i stallet för 3,5 veckor sedan och då ringde jag till kliniken i Skara och där tipsade de mig om Etatol. Jag sa då att det är väl bara för minkar och frågade om det inte kunde vara skadligt - men det sa de där att det inte var.

Vi pudrade in täckena och hästarna 1 gn/vecka i 3 veckor. Vi är dock inte helt säkra på att vara av med allt.

Vi pudrade även i boxarna lite. Samt tvättade grimmor och borstar.

Lycka till

Har fått tips från hovis nu att tvätta honom med jodopax och såpa, känns lite bättre än diverse pouron-lösningar och puder.. Hon hade tydligen använt de på sina ponnyer då hon fått löss på dom många gånger..:p Funkade jättebra tyckte hon.. ja får väl ta in honom i huset lr nått tills han torkar..;) De får nog bli det, billigt och oläskigt...:)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
825
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min ettåring är fruktansvärt torr i huden och kliar sig mycket. Nu har hon även fått skavsår på tassarna vilket jag misstänker är...
Svar
18
· Visningar
3 150
Senast: Lyan
·
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
5 087
Senast: hagel
·
Hästvård Har en bruksnordis/ardenner som fått kala fläckar i pälsen och de blir fler och fler. Jag trodde först det var bett av de andra hästarna...
Svar
15
· Visningar
8 684
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama