Kliande svans

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anna981
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 821
A

Anna981

Min valack verkar ha en otrolig klåda i svansen. Övre delen av svansroten är skrubbad så att allt tagel är borta men den är inte sårig eller liknande. Han har hållt på så här sen i höstas, under sommarbetet började taglet att växa ut då han inte hade något att klia sig mot men nu har han börkat klia igen så fort han kom på stall.
Tror ni att det kan vara svamp? Några bra tips på tex medel att tvätta med eller salvor?

Sv: Kliande svans

Oftast handlar det om 2 saker, antingen avmaskning eller någon form av eksem.
Vet man med sig att det kan vara avmaksningsdags, så är det bara att slå till med den lilla sprutan. Annars kan man prova med en blandninga av äppelcidervinäger och vatten 50/50, det brukar stilla klådan och stävja ev snäll svamp.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
757
Senast: Cattis_E
·
Hästvård En häst i stallet där jag håller till har någon form av klåda som pågått några veckor, kanske upp till ett par månader, ingen annan häst...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: skuggi
·
Islandshäst Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med...
Svar
3
· Visningar
2 023
Senast: Silvery
·
Hästvård Jag har märkt att hästen jag rider kliar sig en del i svansen. Inte så att det blir några sår eller liknande, utan svansroten ser mer ut...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: Prickig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka