Kliande häst

Molle__

Trådstartare
Min lilla polle kliar sig jättemycket på halsen och huvudet. Han har haft ner krubban 3 gånger, han har kliat sig på den. Dock har vi satt upp den igen, nu med hårt åtdragan skruvar, så att han ska kunna klia sig mot den istället för vattenkoppen... Vi har börjat spreja honom med silverlotion(utspätt i vatten) och han har flughuva på sig ute.
Men jag undrar varför han kliar sig? Har haft honom sen januari och han har börjat på senaste tiden. När vi hade vetrinären över cirka 3 veckor sen så sa hon att huden var helt ok. Någon som har någon idé om varför?

Tacksam för svar

Sv: Kliande häst

Jag skulle gissa på att det är för att han fäller.
Exmoorponnyn i stallet kliar sig som en gaaaling på allt hon kommer åt, och det är just för att hon fäller.
Antar att han som fjording har ganske tjock päls ;)

Han har redan fällt klart... kanske har lite kvar på huvudet men halsen är rakad... Så det är inte det...

Han är väl inte känslig för knott?? Har en shettis som också kliar sig likadant men som nu när det regnat några dagar är lite bättre.

Det bästa mot klådan jag har hittat än så länge är PROB oljan kombinerat bed Schampon och Häst Deon, helt giftfritt blir inte alls så dyrt att använda, extremt drygt , använde det reda förra sommaren och fungerade perfekt. Snabbt och enkelt att använda utan att kleta ner hästen. Min ponny hade för första gången på flera år sin man och svans kvar fortfarande på hösten. Alla i vårt stall använder dessa produkter. Vi har helt förbjudit alla nervgifter i vårt stall, ohyran hålls bra bort utan gifter med Häst Deon. Köpte via nätet http://www.tahorseware.se du hittar lätt dessa produkter även via nätet, det ser ut att många ridsportaffärer säljer dessa i dag. Oljan fungerar utmärkt även mot muggen, rasp och sår.

finns många trådar om eksem på islandshästar.
eksem finns även bland andra raser inte så ovanligt som man kanske kan tro.

Precis, jag har en nordis som har eksem, vile bara säga det.
Dina symptom liknar eksem tycker jag det låter som.

Brukar exemhästar klia sig på hela kroppen? Jag har mest hört om att de kilar sönder man och svans.

dom kan klia sig var som helst.
känn efter om det är skorvigt i man och svans.
kolla magranden ochså.
du kan tvätta man och svans till att börja med.
någon mjukgörande salva om det är skorvigt.

råd från vet för knottkänsliga hästar.
stryk lite switch på de knottkänsliga ställena.

Det kan vara någon form av parasiter. Även en massiv infektion med inälvsparasiter kan ge klåda.
Kan vara något i huden. Löss är fasktiskt svåra att se, man ser dem inte alltid bara genom att se på huden. Genomgång med luskam kan krävas.
Sedan kan din häst ha blivit smittad med någon form av kvalster som ger klådan.
Mitt råd är att diskutera med en vet som kan detta med hudproblem.

Har själv just nu hand om en fjording som efter någon vecka i stallet började klia sig och kliade sår. Till trots för undersökning fann vi inget men behandlade med avmaskning m Ivomec och sprutade på Copersect (stavning..) Efter det blev han helt bra.
Lycka till!

Svarar alla:
Vetrinären har kollat honom på vetrinärbesiktningen för 3 veckor sen, han sa inget om eksem, fast det kanske inte syns? :crazy:

Han kliar svansen lite, manen inte heller så utsatt. Det är halsen(som är klippt), under huvudet och vid ganaschen. På nosryggen hade han i torsdags ett bett, så han är populär bland insekterna. Jag tror fortfarande det inte är eksem.
Jag har haft honom sen januari. Har börjat klia de senaste veckorna, enligt förra ägaren(som ägt honom i massor av år) så kliar han sig(han är f.d ridlägerhäst, hyrts ut resten av året). ar sett honom på sommrarna i 4 års tid. Under de sommrarna har han inte kliat sig så extremt mycket(vad jag kommer ihåg).

Han har kliat sig bakom öronen till en början, blev sår och vi har tvättat och smörjt. Nu kliar han sig inte där lika mycket. Han har flughuva på sig ute vid flugväder. Ska försöka tvätta de utsatta områderna idag eller under veckan....

Vetrinären ska komma denna vecka eller nästa, han ska vaccineras och ska låta henne titta på huden...

Vet inte vad jag ville få fram av detta inlägg

Tack för alla svar :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 823
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 786
Senast: Josofinito
·
Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 806
Senast: Retina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka