Klet på öronen - svamp?

Camilla_H

Trådstartare
Min häst har kletiga örontippar och jag får inte bort det.

Det kletiga antar jag är någon svamp av något slag för hur jag än tvättar och borstar så blir det inte bra, tvärtom tycker jag att det blir sämre om jag försöker tvätta och rengöra, det är precis som om det sprider sig.

Det är inga sår utan mer som klet i pälsen men när man pillar där så lossnar pälsen med kletet. Han har inte ont och låter mig pyssla som jag vill men jag får som sagt inte bort det.

Det här har varit länge och jag har egentligen inte sett det som något stort problem utan bara tänkt att med lite nit så försvinner det men nu tycker jag att det blir värre.

Hästen är en arab, en skimmel, ifall det skulle förklara något. Ingen annan häst i stallet har detta, inte ens hans hagkompisar. Och det sitter bara på öronspetsarna/-kanterna. Inne i öronen ser han väl normal ut, antar jag.

Nu tänker jag ringa veterinären om detta men vill också höra om någon mer känner till detta och har några tips på medel man kan använda.

/Camilla

Sv: Klet på öronen - svamp?

Äter hästen betfor? ;)

Min förra häst var alltid kletig på örontipparna för hon käkade betfor och dregglade på väggen och sen när hon stod o käkade höet på golvet så nuddade öronen vid väggen och fick betfor på sig.

Ja, jag har haft det på min häst, precis som du beskriver, på spetsarna och inte inne i örat. Ingen klåda, men en kal fläck också. Jag använde jodopax några veckor och det försvann.

Har du flughuva med öron på din häst? Jag hade det förra sommaren på en häst, men öronen var lite för trånga för hans öron och då fick han "klet" på topparna. Jag tog av huvan och använde flugpannband utan grimma och tvättade med jodopax och sen försvann det. Bara en tanke...

*kl*

Jag svarar er alla i samma inlägg:
Nej, han äter inte betfor. Han äter fibergi men han sölar inte med det vad jag vet och höet ligger inte i närheten av krubban. Det är liksom inte smuts.

Han har heller inte flughuva, varken med öron eller utan.

Jag tvättar med jodopax men det blir inte bättre.

Återkommer då jag pratat med vet.

/Camilla

Mitt sto fick svamp i ansiktet för några veckor sedan, jag fick rådet av min veterinär att tvätta med Virconlösning som man kan köpa receptfritt på apoteket. Det är eg. en lösning som man tvättar lokaler med, men det har en svampspordödlig substans som funkade utmärkt! Min dam var svampfri på bara några dagar :bow:

Kom inte iväg på apoteket förrän i fredags och då hade de inte Vircon-lösning hemma men jag ska lösa ut den i morgon. Så jag hör av mig när jag använt det några dagar!

/Camilla

Sköljde du av med vatten efter att du haft på Vircon-lösningen? Min häst gillar när jag tar på den men protesterar en hel del när jag vill skölja av med vatten en stund senare... Funderar på om det är för starkt att låta sitta kvar?

/Camilla

Sköljde du av med vatten efter att du haft på Vircon-lösningen? Min häst gillar när jag tar på den men protesterar en hel del när jag vill skölja av med vatten en stund senare... Funderar på om det är för starkt att låta sitta kvar?

/Camilla

Svamp i öronen på hästar ser oftast ut på ett helt annat sätt. det är som vita stora/små bubblor, och den heter Candida Albicans. Samma sorts jästsvamp som vi människor kan få.
Dock kan det ju vara något annat som Virkonen kan få bort, men det låter inte som svamp i mina öron.....hmmm
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1108

Dock kan det ju vara något annat som Virkonen kan få bort, men det låter inte som svamp i mina öron.....hmmm
Nä, det är ju svamp i hästens öron...:D

Skämt å sido så finns det ju bakterier som också orsakar sånt som ser ut som svampangrepp, tex regnskållor (som jag tror är en bakterie eller är det en svamp?) och det här ser lite ut som det men det gör inte ont eller kliar som skållor kan göra och det får heller inte sårskorpor, men hårlöst blir det och kletigt.

Nåja, nu har jag behandlat ett tag och öronen är faktiskt bättre!

/Camilla

*kl*
Uppdatering: Efter en veckas behandling är öronen nästan helt fria från kletet!

Ska låta det vara över sommaren och se om jag behöver behandla en gång till till vintern.

Tack återigen för vinnande tips! ;)

/Camilla

Liknande trådar

H
Hästvård Började 4 augusti tog in min pålle från hagen (skimmel och islänning) och upptäckte att han på båda sidor om svansen (fast på klinkorna)...
Svar
2
· Visningar
1 064
Senast: honeystar
·
Hästvård Min häst har fått något svart klet i "öronluddet". Det är samma konsistens som blött stöv. Det är inte lera eftersom det inte torkar...
Svar
8
· Visningar
2 537
Senast: Sussie918
·
Hästvård Kryptisk rubrik, men svårt att formulera en vettig. Valacken är sprutad med celeston i mellersta karpalleden på bägge framknäna på...
Svar
4
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka