Klättring för hand

PiperGarden

Trådstartare
Är nyfiken på hur många av er som brukar klättra era hästar för hand. Hur ofta tränar ni och hur många "intervaller"? Både upp och ner? Längd på backe och fart? Vad fokuserar ni på? Går ni bara rakt fram eller har ni andra idéer?
Min häst försöker jag klättra varannan/ var tredje dag. Backen är ca 100 m lång, ganska brant och jag går 5-6 intervaller per gång. Jag går åt båda hållen, med en kortkort andningspaus mellan uppgång och nergång. Uppåt klättrar vi på i rätt bra tempo, tar ca 40 sekunder. Neråt går vi så långsamt vi kan, tar ca 1 min och 20 sek. Gjorde det hela hösten, men har varit lite dålig på att komma igång nu i vår. Först fokuserade vi i nerförsbacken på att han skulle gå långsamt (naturligtvis på löst grimskaft), genom att jag överdrev mitt kroppsspråk och dom första gångerna gjorde vi halt kanske var femte meter. Sen tog vi diskussionen om att inte "stötta sig" på mig med nån kroppsdel (stöder gärna höger bog) (alltså, absolut inte trycker på mig, men inkräktar på mitt utrymme och får ett psykiskt stöd). Nu har vi börjat arbeta med rakriktningen i nerförsbacken. I uppförsbacken går vi mest bara i ett friskt tempo, har känslan av att det ändå får honom att räta ut sig och arbeta hyfsat jämnt?
På väg hem går vi uppför en lite svagare backe, där brukar vi gå i skänkelvikning uppför, hälften åt varje håll. I mitt tycke borde det vara en bra smidighetsövning?
Intressant att höra era tankar, funderingar och träningstips!

Sv: Klättring för hand

nå jag har väll läst lite för mycket här på buke:angel: och lärt mig mycket ska väll tilläggas :D

men jag är jätte gärna ute i skogen här omkring och tömmkör min häst
vi har många bra skogsvägar där det finns backar att klättra i och vi tar dom både i trav och skritt i början ville kusan till att galoppera upp för backen för att hon inte orkade och det slutade med att mamma hände i slutet av 12 meter tömm som en vante
sedan lärde sig mamma:crazy: att ta backen i etapper och på det sättet kunnde vi ta det i skritt och nu i trav.

:bump: Ja! ett svar!
Vad vill du ha ut av att trava uppför backarna? Vad har du för krav på form, tempo, rakriktning osv?

Jag klättrar oxå för hand. :)
Men har faktiskt bara gjort det i skritt. Backen är riktigt "mördande" och jag orkar inte i samma hastighet som han gör. Utan hästen får gå i min hastighet och det tycker han är hur jobbigt som helst, hehe.
Han får jobba mycket mer när han går sakta. Backen är väldigt brant på sina ställen och man får gå lite i sick-sack för att det kommer buskar och stenar ivägen. När man har gjort ungefär en 1/3 av backen så så blir den enkel men sen har man det värsta framför sig och den biten känns på sina ställen som vertikal. Pust! Så vi går inte den så många gånger. 3 gånger max per gång både upp och ner. Hur lång backen är; ca 200 meter och det tar mellan, hmm jag vet faktiskt inte hur lång tid vi tar på oss... Men kul är det och jag får oxå motion och man får en ganska kul relation till sin häst oxå. :p

:bump: Ja! ett svar!
Vad vill du ha ut av att trava uppför backarna? Vad har du för krav på form, tempo, rakriktning osv?

nu i början är det låg rund form och ett lungt tempo nu idag har vi kört tempoväxlingar vilket hästen tyckte var roligt

Jag klättrade för hand i vintras/våras. Mycket för att jag själv behöver träningen :angel: Uppför och nedför :) Rask takt uppför och smyyyga nedför så han får använda kroppen ;)

Jag är för lat för att gå bredvid, men mina träningsmetoder som innefattar styrka, koordination och "stretch" går till som följer....Jag går helt enkelt upp i skogen, över diken, på skrå, nerför, där inga stigar finns....Uppo ner o hit o dit och lägger ingen vikt på HUR egentligen......

Här är en till "klättrare".
Har klättrat det mesta som går att klättra på hemma. Riktigt brant och läskigt ibland t.o.m. Självklart vid hand då.
Har inte heller fokuserat på några dressyrövningar mer än att hon ska förflytta vikten bak och samla sig så hon inte hamnar på bogarna och kastar sig utför.
Tygel/grimskaft ska naturligtvis inte stödja eller bära upp hästen i nerförslut likaväl som hon inte får gå in i "mitt utrymme".

Enda gången jag kan tänka mig att kliva av är om det är så brant nerför så att hästen "försvinner"...stöd får dom om dom behöver, inte annars..har dom gått så ett tag så bär dom upp sig själva där det behövs per automatik.

Eftersom mina hästar går i en mkt stor och jätte kuperad hage med träd, stenar, bäck och stockar anser jag att jag inte behöver klättra dom för hand. Dom fixar de musklerna själva.
När jag köpte stoet var hon 1, (nu 3) klättrade jag henne lite grann, vintern innan hon skulle fylla 2 och sedan vidare lite på våren som 2åring, mest för att bara ha kontakt och få henne att lyssna på tygelhjälper osv. Nu gör jag det inte längre.
Med den gammla herrn, rider jag rätt mkt i skogen med, klättrar då och rider i mkt backar. Så nej, jag klättrar ingen av mina hästar för hand. :)

Liknande trådar

S
Träning Jag och ponnyn har bytt stall, vilket har fört med sig en helt annorlunda terräng än vad vi är vana vid. Speciellt har det för med sig...
Svar
3
· Visningar
1 426
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 903
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar