klasser per dag

Seabaz

Trådstartare
Jag vet att frågan varit uppe förut och jag har följt diskussion med nyfikenhet. Vad rekommenderas?

Sitter och kollar på startlistan till en tävling nu och ser en häst som kommer starta med tre olika ryttare, sammanlagt 10 starter, på samma tävlingsdag...? Det är visserligen lätta klasser (E, wras-tävling) men ändå?

Inom engelsk ridning finns det gränser för vad du får tävla per dag och per tävling för hästarna... Hur är det i western? Räknas E-klasser?

Eftersom det är några år sedan jag hörde en diskussion om det så tar jag upp det igen med nyfikenhet. Då fanns inga regler alls.

Sv: klasser per dag

Om jag inte är helt ute och cyklar finns det inget bestämt om antal starter, utan det är upp till tävlingsledaren att bedöma om det är lämpligt.
E-tävling är ju ofta väldigt lätt, för en häst i normal kondition tror jag inte det är så jobbigt. Men håller med om att tio kanske är lite väl bra för en häst på en dag..

Jag tror att det står någon rekommendation om fyra klasser per dag. Men det finns ingen regel om det.

Jag tycker inte att 10 e-klasser (starter?) på en dag är för mycket för en normalt tränad häst. Där jag tävlar brukar e-klassernas ridas i skritt och trav så det är inte speciellt ansträngande för hästen. Är den däremot ovan vid tävlingar så kan det ju vara jobbigt men i just det här fallet så skulle jag gissa att det är ryttarna som är ovana.

Min egen häst kan utan problem göra fyra starter på en dag utan att bli särskilt trött. Oftast blir det tre eftersom vi inte riktigt är färdiga för att rida c-klass i alla grenar och reining inte intresserar mig. Jag tycker inte heller att det behöver finnas någon begränsning men en rekommendation (som det finns nu) är helt okej. Sedan får ju tävlingsledaren ha ögonen med sig.

Jag hittar inte regelboken, den ligger väl gömd i någon kartong fortfarande är jag rädd. Men, vill minnas att rekommendationen ligger på 4-5 starter. För i år gäller 2012 års TR.

"D-Tävling
Är en lokal tävling, t.ex. klubbtävling eller liknande, anordnad av till WRAS ansluten klubb och öppen för alla. Vid D- tävling gäller WRAS regelbok men avvikelser får göras beträffande westernutrustningen. Domare vid D-tävling skall vara godkänd av WRAS. För start krävs att ryttare och häst har licens.

E-Tävling
Prova-På-tävling. Samma regler som för D-klass. Prova-På klass är ämnad för de ekipage som vill prova att tävla westernridning och ej är medlemmar i en WRAS- ansluten klubb. I denna klass bör arrangören se till att mönster är så utformade att så många som möjligt rider godkänd ritt. Licenser är inget krav."

Wras rek max 5 starter.

I detta fallet hade det råkat bli fel vid anmälan så det är två hästar som skall dela på de 10 starterna.

mvh Eva

Ja alltså nu förutsätter jag att de tävlande känner sig själva och sin häst och vet vad de gör, så det var inte det. Jag var mest nyfiken på hur många starter per dag som rekommenderades eller om det fanns någon regel så som i engelskridning :)

Som fler skrivit så är rekommendationen 4 starter. Det är sen upp till tävlingsledaren att stoppa om det verkar som att hästen får gå för hårt!

Beror förstås helt på vad för slags klasser det är och framförallt hur hästen rids mellan klasserna...

Min häst klarar nog fler än vad jag pallar med :D. Jag blir helt slut av att tävla, jag förstår inte hur alla andra verkar så pigga! Förbereda sig i flera dagar (veckor...), gå upp i ottan, vara nervös och sen ska man värma, starta, hålla hästen igång/ vila lagom mellan klasserna, starta igen o.s.v. Herregud, jag kan starta i en-två klasser på min nivå och sen är jag helt slut :angel:

Jag tycker det är jätte svårt att säga hur många klasser en häst klarar per dag. Det beror ju på så många faktorer, hur mycke man måste rida fram, stress och liknande. Men är min häst trött å seg vid sista klassen vet jag att jag har planerat fel.
Såg på en tävling förra året en häst med flera ryttare, när de byttes av stog hästen svettig och flämtade. Nu dör ju inte hästen av att bli lite trött heller, men för att vi bägge ska få så positiv känsla av tävling vill jag inte göra min häst alltför trött.

Det är väl inte upp till tävlingsledaren. Det är upp till hästägaren. Känner man inte vad hästen är redo för och klarar av utan att överdriva så kanske man inte ska tävla. Man måste ta ansvar för sitt agerande. Bara för att det finns 10 klasser man kan starta i så betyder inte det att man måste det. Var rädd om era hästar. Tävla med ansvar och förnuft.

Självklart ligger ansvaret hos hästägare/ryttare, men om inte denna/dessa ser till hästens bästa så har tävlingsledaren alla befogenheter att stänga av från fortsatt tävlande!

Borde även gå till disciplinnämnden kan jag tycka....

Liknande trådar

Western Givetvis beror antalet på typ av klass men på ett ungefär? För min del handlar det inte om 6 Reiningstarter per dag utan snarare trail...
Svar
12
· Visningar
1 484
Senast: Sasse_
·
Hoppning Börkjar att bli trött på att tävla i skåne. Alltid stora starfält med väldigt dåliga prispengar. Och så dessa ändringar av startlistor...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: Fannih
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?