Klasser och höjder !?

J

Jaag_001

hej ;D jag har en liten fråga om höjderna i hoppning. jag har en ung ponny kategori d . jag ska ut och börja tävla lite med han nu . jag har tävlat några clear rounder på höjden 60/70 cm . men nu när jag skulle annmäla mig gick jag först in och kollade hur högt lätt d är för en d-ponny . då stog det 70-80 . och på lätt c stog det 80-90 . men det jag inte fattar är om det är 70 eller 80 i lätt d . och 80 eller 90 i lätt c . kan nån som VET svara tack :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klasser och höjder !?

Någon som vet nåt annat ? är det inte så att omhoppningen är 10 cm högre ?

(Från stallbacken.com)

"I omhoppning kan hindren höjas max 10 cm, men bara om de som ska hoppa om varit felfria. Om första hindret i omhoppningen inte är samma som första hindret i grundomgången får det sänkas, men hindrets karaktär får inte ändras "

i bedömningarna A:1b och A:1a så får hindrena höjas 10 centimeter om de som gått vidare till omhoppningen var felfria, annars ska det vara kvar på grundomgångens höjd. I en "omhoppning" när det gäller två faser (fas 2) så får de inte höjas eftersom det inte räknas som en omhoppning på det sättet.

På alla tävlingar ja varit (ca 20 st) så är hindrena 80cm för d-ponny i klass LD, de höjs ej när det är omhoppning, eftersom tävlingarna oftast varit i 2 faser (omhoppning direkt efter grundomgången om du är felfri). I klass LC för d-ponny är hindrena på 90cm.

Rider du en ungponny behöver Du ju inte bekymra Dig om omhoppningshindren ;)

Så det är alltså 80 cm i Lätt d och 90 cm Lätt c även för ungponny kategori D ? :p

För D-ponny så är hindren i LD 70-80 cm. Det innebär att hindren i grundomgången måste vara minst 70 cm och får inte vara högre än 80 cm. Normalt är inte alla hinder maxade (=80 cm) utan en del ligger på minimum (70 cm), oftast första hindret och kanske ett par till, och några hinder ligger mittemellan (75 cm).

Blir det en omhoppning och de som ska hoppa om var felfria så får hindren höjas max 10 cm. Oftast höjs bara något hinder med 10 cm, några med 5 cm och några inte alls. Ett hinder som var 70 cm i grundomgången kan alltså vara max 80 cm i omhoppningen medan ett hinder som var 80 cm i grundomgången kan bli så högt som 90 cm i omhoppningen.

I ungponnyavdelning som ju inte har någoon omhoppning är alltså hindren i LD högst 80 cm.

Vid hoppning i två faser så är fas 2 INTE en omhoppning och hindren får inte höjas (dvs även fas 2 har max 80 cm i LD för D-ponny)

Senast ändrad av en moderator:

Ja. Men mitt råd är att du inte tävlar så "högt" fören du är redo för det och kan rida utan spö och sporrar på din stackars häst.
Förstår inte hur du ens kan tänka tanken på att tävla lokalt när du inte ens klarar av 60-70 clear round utan att misshandla din häst.

här får du så du kan lära di ;)

Lätt D:
Kat.A 50cm
Kat.B 60cm
Kat.C 70cm
Kat.D 80cm
Häst 90cm

Lätt C:
Kat.A 60cm
Kat.B 70cm
Kat.C 80cm
Kat.D 90 cm
Häst 100cm

Lätt B
Kat.A 70cm
Kat.B 80cm
Kat.C 90cm
Kat.D 100cm
Häst 110cm

Lätt A
Kat.A 80cm
Kat.B 90cm
Kat.C 100cm
Kat.D 110cm
Häst 120cm

Medelsvår B
Kat.B 100cm
Kat.C 110cm
Kat.D 120cm
Häst 130cm

Medelsvår A
Kat.C 120cm
Kat.D 130cm
Häst 140cm

Svår
Kat.D 135cm
Häst 150cm och 160cm

OBS!!!
För häst finns inte längre beteckningarna LC, LB osv kvar utan klasser har namn efter hinderhöjden ex: 1,00, 1,10 osv!

Sedan finns det numera också "mellanklasser" dvs de är 5cm högre, då heter de för ponny ex: LB+5cm och för häst ex.1,15 men poängmässigt räknas klassen som en LB resp. 1,10 hoppning.

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka