Klarar sig en tävlingshäst på enbart

E

Estelle

HAvre, betfor, hö och mineraler ? Altså är det tillräckligt.. eller borde man ge den kraft och/eller fibergi istället/oxå ?
 
Är höt tillräckligt bra så klarar sig hästen utmärkt på havre, betfor och mineraler utöver det. Man måste alltid utgå från höt. Skulle höt ha låga proteinvärden behöver man ändå inte ge något färdigfoder, utan det finns andra alternativ som t.ex soja.
 
Det beror helt på vad du har för hö.
Värdena på höt avgör vad du bör fodra med för kraftfoder.
Har du analys på höt?
 
En analys är nödvändig för att se vad som fattas och behöver täckas upp med :)
Gör en för att veta vad ditt hö innehåller.
www.analycen.se gör höanalyser.

Sedan kan du bara lägga ut resultatet här så kan duktiga foderkunnare hjälpa dig :)
 
Fick reda av en agronom att det fanns tävlande travhästar som enbart gick på ensilage, bra ensilage alltså och klarade sig utmärkt på det.

Cissi :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
969
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
362
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 190
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp