Klarar inte av kontaktlinser

Freddie

Trådstartare
Finns det fler som inte klarar av att ha linser? Jag är närsynt (-1.00 på ena, -2,25 på det andra) och har astigmatism på det ögat som jag ser bäst på. Behöver alltså en torisk lins på det ena ögat. Jag har varit på två synderundersökningar för att prova ut linser och har nu provat ett tiotal sorter, men det känns fortfarande som om jag har skräp i ögat när jag har linserna i, oavsett om jag har dem en eller tio timmar, framför datorn eller när jag är ute och springer. Det är som om min hjärna signalerar konstant "Du har något i ögat, du har något i ögat, du har något i ögat" och det sker ingen tillvänjning. Det är den toriska linsen som är jobbigast, men jag känner av den andra också. Fler som har detta problem och vet vad det kan bero på och om det går att göra någonting åt? Jag skulle gärna ha linser några gånger i veckan, framför allt när jag tränar, men det vore ju trevligt att slippa tänka på linserna konstant under träningen. Jag har full synskärpa med dem, så det är inga problem på det sättet.

Hur stort problem är astigmatismen? Jag tänker att om du bara ska ha linserna när du tränar kanske det går att ha vanliga linser den stunden?

Följdfråga från en som har lite svårt med linser: Finns det sportglasögon som inte immar igen?

Hur stor är astigmatismen? Du kanske inte behöver korrigera den? Jag är ganska astigmatisk men klarar mig utan korrigering när jag tränar.

Finns det fler som inte klarar av att ha linser? Jag är närsynt (-1.00 på ena, -2,25 på det andra) och har astigmatism på det ögat som jag ser bäst på. Behöver alltså en torisk lins på det ena ögat. Jag har varit på två synderundersökningar för att prova ut linser och har nu provat ett tiotal sorter, men det känns fortfarande som om jag har skräp i ögat när jag har linserna i, oavsett om jag har dem en eller tio timmar, framför datorn eller när jag är ute och springer. Det är som om min hjärna signalerar konstant "Du har något i ögat, du har något i ögat, du har något i ögat" och det sker ingen tillvänjning. Det är den toriska linsen som är jobbigast, men jag känner av den andra också. Fler som har detta problem och vet vad det kan bero på och om det går att göra någonting åt? Jag skulle gärna ha linser några gånger i veckan, framför allt när jag tränar, men det vore ju trevligt att slippa tänka på linserna konstant under träningen. Jag har full synskärpa med dem, så det är inga problem på det sättet.

Kan inte ha linser - främst pga av tryck i ögonen, men även synfelet i sig.

Jag använder glasögon, eller väljer att inte ha dem och då riskera att gå in i folk/saker. Vid träning funkar det beroende på vad jag gör - ex spinning är ju inga problem, eller bodypump då du står vid din station. Ut och springa är dock inte att rekommendera.

Det ska finnas simglasögon som kan fås specialslipade men riktigt så ambitiös har jag inte varit. Däremot är det jobbigt om jag rider i trångt ridhus och måste ha glasögonen för att kunna bedöma avstånd till andra ekipage. Bekvämast är ju att inte ha dem alls när du svettas och de bara glider (störande som f-n att behöva trycka upp dem mot näsan hela tiden).

Vad är det för träning du tänker på mer specifikt?

Mina ögon klarar inte av in- och ut linser dvs dagslinser eller sådana som måste ut regelbundet. Däremot fixar de månadslinser som jag bara byter 1 gång i månaden. Jag har agstimatism på båda ögonen och är halvblind (-9,25 resp -9,75). Då jag tränar mycket, jobbar inom vården där man ständigt är ute och inne samt måste duscha folk så är glasögon hopplösa då de bara immar igen och glider ner när man svettas.

Månadslinser är lite tjockare än de andra, känns annorlunda i ögat och släpper genom luft på ett annat sätt vet inte om det är det som gör det lättare? Förr kliade ögonen jämt och kändes torra. Dock så är de som sagt tjockare så hur det passar dina ögon som signalerar "jag har nått i ögat" vet jag inte. Men du kanske kan få prova ett par? Tillvänjningen tar dock rätt lång tid.

Jag kan inte ha linser till annat än träning/bad.. Har astigmatism på båda ögon och är närsynt.
Dels lyckas inte optikern med att få till rätt styrka och dels så flyttar sej linserna när jag blinkar så det blir suddigt så jag kan inte läsa med dem.
Jag ska dock byta optiker nu och se om en ny kan göra underverk. Jag är inte så förtjust i glasögon nämligen och hade gärna haft linser istället.

Tackar för alla svar!

Astigmatismen var jag inte medveten om att jag hade förrän jag gjorde en synundersökning för att få recept på linser för ett år sedan (har haft glasögon sedan jag var 16 år, men dagligen sedan jag var 25 och jag är 30 nu). Kanske värt att prova vanliga linser, eller till och med vara utan lins på det ögat eftersom jag har mindre synfel på det.

Jag tränar mestadels löpning (fem gånger i veckan vanligtvis) och jag kan springa helt utan linser eller glasögon, men eftersom det blir suddigt vill jag helst inte göra det om jag springer på nya ställen eller om det är gropigt/ojämnt. Särskilt på somrarna skulle jag vilja kunna ha linser under mina solglasögon när jag springer (har icke-slipade från Newline). Får nog ta mig till optikern och diskutera alternativ, kanske månadslinser eller att prova vanlig lins i båda ögonen.

Jag har varit på två synderundersökningar för att prova ut linser och har nu provat ett tiotal sorter, men det känns fortfarande som om jag har skräp i ögat när jag har linserna i, oavsett om jag har dem en eller tio timmar, framför datorn eller när jag är ute och springer. Det är som om min hjärna signalerar konstant "Du har något i ögat, du har något i ögat, du har något i ögat" och det sker ingen tillvänjning.
Hur länge har du testat? För mig tog det nog flera dagar med linserna på heltid innan jag började vänja mig.

Numer är jag laseropererad och det är det bästa jag gjort i mitt liv. Rekommenderar att operera dig framför att kämpa med linser.

Hur länge har du testat? För mig tog det nog flera dagar med linserna på heltid innan jag började vänja mig.

Numer är jag laseropererad och det är det bästa jag gjort i mitt liv. Rekommenderar att operera dig framför att kämpa med linser.

De linser som passade bäst har jag nog haft i minst 60-70 timmar sammanlagt och det blir dessvärre inte det minsta bättre. Jag sätter i dem när jag springer långpass och det första jag tänker när jag kommer hem efter 25 kilometers löpning är alltid "ut med de jävla linserna".

Jag har funderat mycket på operation, men är rädd för komplikationer. Nu efter linsmisslyckandet har jag dock börjat fundera igen, så det är möjligt att jag tar mod till mig en vacker dag.

Mina ögon klarar inte av in- och ut linser dvs dagslinser eller sådana som måste ut regelbundet. Däremot fixar de månadslinser som jag bara byter 1 gång i månaden. Jag har agstimatism på båda ögonen och är halvblind (-9,25 resp -9,75). Då jag tränar mycket, jobbar inom vården där man ständigt är ute och inne samt måste duscha folk så är glasögon hopplösa då de bara immar igen och glider ner när man svettas.

Månadslinser är lite tjockare än de andra, känns annorlunda i ögat och släpper genom luft på ett annat sätt vet inte om det är det som gör det lättare? Förr kliade ögonen jämt och kändes torra. Dock så är de som sagt tjockare så hur det passar dina ögon som signalerar "jag har nått i ögat" vet jag inte. Men du kanske kan få prova ett par? Tillvänjningen tar dock rätt lång tid.

Jag trodde det var dåligt för ögonen att ha månadslinser istället för dagslinser men det är tvärtom alltså?

Jag har dagslinser och får mer och mer problem med dem. Särskilt av att sitta vid datorn, och kolla film på eftermiddag/kväll gör mina ögon otroligt såra och irriterade. Får byta till glasögon eller sluta titta.

Kanske månadslinsor vore något för mig då, om de andas mer? :)

Jag trodde det var dåligt för ögonen att ha månadslinser istället för dagslinser men det är tvärtom alltså?

Jag har dagslinser och får mer och mer problem med dem. Särskilt av att sitta vid datorn, och kolla film på eftermiddag/kväll gör mina ögon otroligt såra och irriterade. Får byta till glasögon eller sluta titta.

Kanske månadslinsor vore något för mig då, om de andas mer? :)
Det är väl egentligen inte bättre för ögonen att ha linser i hela tiden, men själva linsen i sig är mer skonsam! Du kan ju använda sådana linser men ta ut dem på nätterna om du är orolig för ögat.

Jag bytte till dygns-månads-linser för att jag blev så torr i ögonen av vanliga + att jag hela tiden glömde att ta ut/sätta in.. Nu är inte jag särskilt skötsam men själva linsen i sig är väldigt skön att ha i ögat!

Min optiker påstod i alla fall att månadslinser var bättre än vanliga. Dels pga att de släpper igenom mer syre, dels eftersom man inte är och pillar i ögonen hela tiden. jag köpte den förklaringen, fast det stämmer kanske inte?

För mig tog det nog en månad av daglig användning innan jag slutade känna av linserna hela tiden. Jag fick ta det lite gradvis, börja med någon timme eller två och öka på varje dag.

Så himla olika det verkar vara. Jag har också astigmatism och haft jättemycket problem med att linserna snurrar/fastnar så korrigeringen blir fel, vilket jag förmodar beror på att jag generellt har torra ögon. Har testat med ögondroppar för just det men inte gjort någon skillnad. Har testat alla mest återfuktande, syregenomsläppande etc linser utan att det funkat. Sen testade jag (efter flera år) endagslinser som inte alls ska vara bra för det och - halleluja, jag kan ha linser!

De stör alltid första 10-15 min när jag sätter in dem och då ser jag jättesuddigt, men sen funkar det resten av dagen, ofta så bra att jag glömmer att jag har dem i. Kan torka ut/börja skava/se suddigt om jag dricker alkohol eller om det är knepigt ljus där jag är (t.ex. en skarp ljuskälla från ett håll) men funkar annars hur bra som helst.

Ni som propagerar för månadslinser, snälla gör inte det. De är gjorda av silikon och är väääldigt allergena. Jag och många med mig har blivit silikonallergiker efter att vi blivit rekommenderade silikonlinserna av optiker. Och man inser inte hur mycket silikon det är i allting, i schampon, i balsam, inpackningar, deodoranter, hudkrämer etc etc. För att inte snacka om glidmedel och kondomer. Det är inte så hippt när hela fiffi sväller ihop pga något glidmedel som fanns på en kondom. Försök hitta kondomer i vanliga handeln utan silikonbaserat glidmedel på sig. :(

Jag kan idag inte använda någon typ av lins alls, eftersom silikonlinserna totalförstörde mina ögonlock, så jag fick välja mellan glasögon eller operation. Jag är numer laseropererad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka