Klapp El Smekning ?

P

PerfectTension

När Hästen har gjort ngt bra o ni ska berömma den med mer än rösten.. ger ni den en klapp eller smeker ni Hästen ?

Själv Smeker jag Hästen vilket jag tycker om bäst.. :d

Sv: Klapp El Smekning ?

Lätt klappning samtidigt som jag gnuggar på halsen och berömmer med rösten :p

har hört att de ska vara bättre att smeka och klia än klappa

I dressyren tar jag oftast fram hela ytterhanden o kliar på halsen, samtidigt som jag berömmer med rösten.
I hoppningen brukar det inte bli sånt kontrollerat beröm, mer att jag ställer mig i sadeln, länger tyglarna, klappar på båda sidorna om halsen o berömmer jäääättemycket :D

Jag kliar/smeker, om jag blir helt öveväldigad klappar jag. Naturligtvis är rösten med hela tiden. :)

klappar!! usch, tycker det låter obehagligt med folk som smeker sin häst (nu får jag en hel hög med arga bukisar efter mig) :p

kliande/smekande hand är det som hästen lättast tar till sig som beröm då det liknar det hästkompisarna gör.
klappning höjer oftast pulsen, vilket inte är så hellyckat på en häst som t.ex. just klarat av att hålla sig lugn...

Rumpnissen skrev:
Jag kliar/smeker, om jag blir helt öveväldigad klappar jag. Naturligtvis är rösten med hela tiden. :)

Precis så gör jag med :).

Citerar en hästgubbe som jag inte kommer ihåg vad han heter: Skulle du tycka att det var skönt att någon klappade dig på halsen??

Mycket skönare med gnugg och kli...

Om jag rider lägger jag fram handen och "petar" med pekfingret på manken + rösten.

Från marken.... jag trycker som in handen under manen och rufsar lite i den underifrån vid mankammen...(hoppas att ni förstår vad jag menar) :crazy:

jag tar fram innerhanden och "smeker" en gång på tillbakavägen över halsen, eftersom jag tror att det är att man lossar ordentligt i handen och ger en eftergift, som hästen reagerar positivt på, mer än själva smekandet/klappandet...

Jag vet att hästen uppskatar smekningar bättre en klappningar. men jag gör nog olika! mina hästar tar alltid fram örona när jag klappar eller smeker dom, jag tar då det som att dom uppskatar berömet osv, men jag tror smekning är bäst, eftersom hästen mer smeker varandra en klappar till varandra när dom vill vara vänliga??!!

Jag smeker eller kliar oftast. Eller ger en liten lätt klapp som följs upp av lite kliande. Har svårt att tro att hästarna tycker det är skönt när de blir klappade så hårt att det ekar lång väg... :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 242
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV