Jag har en motfråga:
Varför ser så många ryttare ut som om de har rullat ur tvättkorgen????
Skitiga ridbyxor som borde varit tvättade för evigheter sedan, kängor vars färg man inte kan uttyda, skitiga och ganska vanligt, trasiga shortchaps....listan kan göras lång.
Jag är ingen klädsnobb, tvärtom, det finns viktigare saker i världen än kläder. Men jag förstår inte varför hästmänniskor inte vårdar sig själva lite oftare. Jag tvättar inte mina ridbyxor så fort jag har varit i stallet, men jag tvättar dem innan de har grott igen.
Kängorna spolar jag av innan jag åker hem eftersom kängor håller längre om de inte har ett konstant lerlager på sig. Har mina shortchaps eller stövlar gått sönder ser jag till att få dem lagade och det är inte så våldsamt svårt att borsta av hjälmen mellan varven.
Första gången min sambo följde med på en ridtävling, förvånades han över hur illa folk klädde sig och framför allt, hur smutsiga folk var.
Innan folk nu börjar gå till motangrepp
vill jag passa på att säga att jag själv, dagligen är i stallet, inte är besatt av senaste ridmodet och de enda gånger jag har kommit hem ifrån en tävling och varit skitig, har varit när jag ridit terräng.
Jag bara undrar varför man inte kan vara hel, ren och prydlig, bara för att man vistas i ett stall. Jag har mina stallkläder de använder jag dagligen, tvättar och lagar vid behov. Det är ganska enkelt och tar ingen extra tid.
Apo