Kläder vid körtävling

D

Dragonfruit_

Vad har ni för kläder på er när ni tävlar? Och vad har era groomar på sig? Ska komma igång och tävla mer i körning och tänkte skaffa bra tävlingskläder, men vad för kläder? Vart hittar man körförkläden? Har bara sett på tärnsjö och equilexs hemsidor.. Mvh Sofie

Allt ska ju helst matcha och enklast brukar vi ha på oss kläder som har samma färg som vagnen. Det beror också på vad du ska köra och tävla i. Vi brukar ha olika kläder på oss i dressyr och maraton, det brukar bli opraktiskt med långkjol i skogen :) Själv tycker jag att det skulle vara roligt om man hittade sin egen stil, t ex westernstil på kläder med fransar och så. Det skulle vara kul.
Förkläden kan man också sy egna. Det gör de flesta jag känner och fösöker matcha med sätet/dynan på vagnen. :)

Jo, men måste man ha kavaj i dressyren eller kan man typ ha en långärmad skjorta?

Du får köra i vad du vill - bara det inte är reklam på grejorna! :)
Förut när jag tävlade lite med mitt russ hade groomen och jag klubbtröjor i mörkblått, samt hjälm på huvidet. Körförkläde var ett hemmasytt i tunt, mörkblått filttyg med ett skärp i midjan. Mörka byxor/jeans hade vi och så ska både kusk och groom ha handskar.
Till våren när vi ska ut med nya ponnyn, så har jag tänkt köpa sådana där quiltade västar i mörkblått - samma färg som vagnen alltså. Till det man kan ju ha en långärmad skjorta i någon annan f'rg (vitt, grått eller ljusblått eller så ...) och så mörka byxor. Körförkläde ska jag sy ett nytt.
Egentligen drömmer jag om att köra i fin klänning, knäppkängor, långa vita handskar och hatt med flor, men det ser lite mysko ut att komma klädd så när man har en maratonvagn!!! *fnissa* Det får bli när jag har råd med en riktigt fin, gammaldags gigg! :)

Jag ska sy upp likadana kläder som jag hade på mig när jag jobbade på High Chapparall. Dom var heltuffa. Figursydd väst, vit skjorta under och ridskjol. Denna ridskjol är det bästa jag någonsin har haft!!!!! Den var helt underbar att rida i dessutom.
På huvudet får det väl bli en westernhatt för att göra det hela lite enhetligt :D. En bonett sätte jag INTE på mig. För det första är brättena så stora att man ser dåligt i den, och så ser man ut som en lampskärm :o :crazy: :D

Färg på kläderna vet jag inte än, har inte kommit så långt i planeringen. Förmodligen beige och mörk kungsblå.................hmmmmmmmmm.......

Okej.. Jag har också funderat på en såndär väst, kanske en grön. Och så en vit skjorta under, svarta byxor, svart hjälm, bruna handskar och körförkläde av nåt slag.. Tack för hjälpen! :rofl:

Ja, fram tills dess att man har den där giggen så ... *suckar drömmande* ..... :)

Fast jag såg faktiskt en tjej på SM på Strömsholm 2003 som körde fullt utklädd med en jättelik hatt på huvudet och en massa annat tok. Kul faktiskt! :rofl:

Hehe... Alla ryttare ser ju likadana ut, det är ju roligt att kuskarna ser lite olika ut i alla fal.. ;)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
333
Senast: Cactus
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 732
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva sälja en stor del av mina kläder. Nu skaffade jag appen Vinted, det verkar smidigt. Någon som har använt den? Eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 744
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama