malinsky

Trådstartare
Mitt halvblod kliar av sig manen på ett ställe varje sommar, jag vet inte om det är exem iom att det bara är på ett ställe som han kliar. Det blir inte hål i huden, det är "bara" man som skavs av.

Jag har provat olika preparat som fungerar olika bra.

Har ni tips? Vad har funkat bäst på era hästar. Nu inför tävlingen i helgen funderar jag på att skaffa lösknoppar, annars blir det 2 dm av manen utan knopp, lixom :crazy: :rofl:

Sv: Klåda

Det låter som någon eksemtyp, har du provat Horsol? Är hästen skorvig och torr i skinnet på utsatt ställe? Om så är fallet, kanske Horsol kan hjälpa honom, min erfarenhet är den att där huden är hård, torr och skorvig vill de gärna klia sig från år till år.

Annars finns ytterligare en klåddämpande tinktur som heter No Rub, även den oerhört effektiv. Svalkar skönt vid insektsbett och annat som kan orsaka klåda, även AVS 14 går inte av för hackor heller.

Tack för svar. Avs 14 har jag nu och den är rätt okej, men jag testar gärna andra produkter.

Horsol är nedskrivet! :bow:

Horsol finns på många hästsportbutiker, eller apotek.
No Rub finns oftast på hästsportbutiker, jag minns inte riktigt märket/fabrikatet nu men kan ta reda på det.

PROB olja +schampo är bra också- defenitivt vär de dyra slantarna...

FPL

Man & svans skorv? Kommer av kombinationen knott, sol & färskt gräs. Då kliar hästen bort manen & svansen på vissa ställen. Probolja & mkt bra/dyrt flugmedel brukar hjälpa. :)

Han är inte skorvig såvitt jag kan se, men han är def torr! och lite mjällig. Han har blivit så varje sommar...

Tack alla för mera tips! fortsätt gärna :bow:

det kallas man & svans skorv men behöver inte vara skorvigt:angel:

Han är inte skorvig såvitt jag kan se, men han är def torr! och lite mjällig. Han har blivit så varje sommar...

Tack alla för mera tips! fortsätt gärna :bow:

Torr och mjällig tyder ju på skorvbildning, jag tror att du kan få hjälp med kombinationen Horsol och något mjukgörande.

Alltså, först tvättar du av hästen i man och svans så att allt damm , fett och smuts försvinner. Sen behandlar du med Horsol under en period av 1-2 veckor beroende på hur kraftig mjällbildning det kan handla om. Därefter tvättas man och svan av igen, det är nödvändigt eftersom du kommer att upptäcka hur mycket gammal hud som kommer att luckras upp och gå loss.

Sen brukar jag varva med horsol mellan 1-2 ggr per vecka samt mjukgörande. Probolja kan med fördel användas här också.

Torr och mjällig tyder ju på skorvbildning, jag tror att du kan få hjälp med kombinationen Horsol och något mjukgörande.

Alltså, först tvättar du av hästen i man och svans så att allt damm , fett och smuts försvinner. Sen behandlar du med Horsol under en period av 1-2 veckor beroende på hur kraftig mjällbildning det kan handla om. Därefter tvättas man och svan av igen, det är nödvändigt eftersom du kommer att upptäcka hur mycket gammal hud som kommer att luckras upp och gå loss.

Sen brukar jag varva med horsol mellan 1-2 ggr per vecka samt mjukgörande. Probolja kan med fördel användas här också.

ok!

Tack så mycket för detta! Ska göra som du skriver och se om det blir bättre :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 683
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Ni som har hästar ponnys med tjock man och har den kort, hur gör ni med dessa inför tävling? Hur sjutton får man till knoppar som håller...
Svar
9
· Visningar
2 589
Senast: orion_x
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III