M

Maxmax

Hej alla bukefalosar!
Är det någon som vet vad man kan ge för att hästen ska stilla sin klåda? (Har en eksemhäst)
Jag använder olika smörjmedel. Men undrar om det finns någon slags ört att ge eller något.

Sv: Klåda??

hahaha... ja det gör väl alla. Men jag undrar om det är någon som har provat något medel som dom tycker funkar bra.

Kallpressad linfröolja har jag hört många säga som provat.

Jag ger ett kraftfoder från Eggersmann, Derma Vital Cubes. Det är speciellt framtaget till hästar med hudproblem som t ex eksem. Jag har fodrat med det i drygt ett år nu tillsammans med linfröolja. Förra sommaren var den bästa hittills. Hoppas på ytterligare förbättring i år.
Det finns en uppsjö av fodersorter, och det som är gemensamnt med dessa är den höga zinkhalten.
En del använder aloevera för invärtes bruk ex juice.
Som klådstillande använder jag Nylandersalva. Den läker eventuella sår på nolltid. Den är kletig och luktar illa men min häst funkar bäst med den.

Det finns en bok som tipsar om örter och olika behandlingssätt "Örtboken för hästägare" tror jag den heter. Där står det en massa om örter man kan plocka ute och torka och även köpa.

tex. kardborre (stor). behandla huden utvärtes med kompresser som innehåller tex. vallört, ringblomma och trollhassel. kliar det våldsamt och blir inflammerat kan man göra en kompress med kamomillolja.

att äta för att "rensa kroppen" - örter som snärjmåra och ringblomma, vitlök och brännässla, kardborre och maskros.

detta står i hästägarens örtabok

har prövat det mesta, men bara fått ett bra resultat av antihistamin tabletter som vet. skrivit ut.

En lösning!!!

Hade en eksem häst i 4 år, vi provade med de mesta.. men mot slutet provade vi Aloevera jucie .. vilket fungerade superbra.. eksemet avtog något, (man blir aldrig av med det helt) och han kliade mindre.
detta gav vi honom med spruta i munnen, kanske inte så gott men de lär sig efter ett tag...!!!
vi har oxå provat örter, (minns inte märket) men de va något som man ofta anväönde till Islandshästar.. de funkade sådär, de va mest jobbigt att hålla på med utfodring hela tiden...

Hoppas du hittar nått som passar din häst /Sofie

Har du testat vanlig olivolja. Vi hadde det på vår eksemhäst och han blev mycket bättre. Vi hällde på rejält direkt vi märkte något och sedan duttade vi på mer när det behövdes.

Kallpressad linfröolja har jag hört många säga som provat.

Men då ska man gärna påbörja behandlingen i förebyggande syfte en god tid innan symtomen började för att få helt önskad effekt.
Så om du testar detta och det inte fungerar i år, så tänk på det till nästa år att börja behandla redan januari/februari eller rent av hela året.

Jag har hört att många får god effekt på eksemproblemet med något medel som är för kor egentligen.
Flusa, låter det som att det heter, vet dock ej exakt.
Men som sagt goda resultat iall afall.

Har en fin blandning med Nylanders hästkräm/olivolja/vatten. Funkar bra hittills. Har hört att omega-3 ska vara bra för exem så jag fodrar min med det (ca. 2 kapsyler om dagen) och har sedan hört att linfröolja är bra men inte testat det.

Thora: Du skrev att det är den höga zinkhalten i specialfoder som man vill åt. Är det bra att ge zinkrikt foder till en eksemhäst alltså? Det har jag aldrig hört talas om. Vad man man ge då tillexempel`???

Thora: Du skrev att det är den höga zinkhalten i specialfoder som man vill åt. Är det bra att ge zinkrikt foder till en eksemhäst alltså? Det har jag aldrig hört talas om. Vad man man ge då tillexempel`???

Det är ytterligare en av myterna, vad den är baserad på känner jag inte till.

Har du testat vanlig olivolja. Vi hadde det på vår eksemhäst och han blev mycket bättre. Vi hällde på rejält direkt vi märkte något och sedan duttade vi på mer när det behövdes.

Olivolja är bra- blandar ut det med nylanders hästkräm från hööks och det funkar utmärkt. Mycket hudprodukter använder just olivolja och aloe vera så dessa funkar utmärkt. Om ni vill kolla örter så finns det hästägarens örtabok som någon sa, eller helt enkelt internet. http://alternativmedicin.se/ är en bra hemsida som beskriver olika medicinalväxter och vad de användes/används till. Man får hitta på egen soppa så länge man tänker noga efter och letar fakta på vad som kan/kan inte irritera huden!
Finns hydrokortison-krämer man kan smörja med som ska lindra klåda och horzol kan skrivas ut av vet men ska helst användas när vet diagnoserat eksem. Parfymfria handkrämer kan också lindra vid torr och narig hud och vissa barnoljor (parfymfria) barnoljor också.

Vill bara tillägga att man får ha fantasi. Fråga folk i trakten som vet vad som är fettande och återfuktande och bra för eksemer! Jag har tjatat ihjäl folk när det gäller eksem medel och allra helst folk som har egna eksemhästar men också "hemapotekare" som kan örter osv
Börja behandling innan själva eksemen kommer, i förebyggande syfte. Kanske blir bättre?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka