Norrlänning

Trådstartare
Ha under detta år behandlat ena hunden två ggr mot rävskabb.
Första gången då han efter att kommit dragandes på en död skabbräv och efter det börjat klia sej.
Nu för några månader sen fick alla tre hundar en dos av Spot on eller va det hette.
Då två av tre klia sej mycket.
Hanhunden som tidigare behandlats fick även antibiotika då han fick sår och skorpor runt fishålet och svansen som sen spred sej på låren och ner på haserna.

Efter behandlingen blev alla bra men nu har hanhunden börjat klia sej IGEN:confused:

Han luktar inte gott, inte illa direkt heller utan han luktar mycket HUND.
Han duschades och lukta då fräscht ett tag men ganska fort kom lukten tillbaka.
Visst, jag vet att hund lukta hund men han ha börjat lukta så mycke mot för förut, han är 8½ nu drygt.

Kan inte komma på nåt nytt, samma mat, samma "liv" samma allt.
Kan det vara skabb igen? (Iof inte konstaterat skabb förut heller men fick medicin mot det)
Det finns mycke skabbräv runt i området tyvärr.
Eller kan han fått hönslusa?
Går dom på hund?

Veterinären visste inte vad såren kom ifrån, men kunde tänka sej att då det varit sån blöt sensommar/höst och han är ute mycke att han vart fuktig i pälsen och börja klia och det blivit en ond cirkel.
Han har ganska tät underull.

Är orolig att det ska vara någon allregi, men vad isf?
Som blir bra av skabbmedel men kommer tillbaka efter några månader?

Sv: Klåda

Är han torr i pälsen, samt luktar "ruttet"? Har haft en schäfer som var sådan. Han fick ingen infektion i huden, men det var pälsen som luktade illa, det blev bakterier i den.
Duschade honom i K-hex schampo, finns på apoteket + sprayade honom med ett slags balsam ca 2 ggr/dag, även det finns på apoteket och borstade igenom honom ofta. Så pälsen blev "luftig". Fungerade jättebra, men man fick göra så nån gång om året, så fort man kände doften. Han var oftast sån när han fällde.
Lycka till!

Nä han är fet, känns som att han inte duschats på väldigt länge trots att han nu blivit det.
Han blev alltså fort fet och stinkig igen.
Ruttet tycker jag han inte lukta. Han lukta som hundar (min erfarenhet) är ute mycket, rullar sej i mycke och inte duschas så ofta, alltså är hund:) Fast Han lukta ännu mer nu, som att han aldrig blivit duschad typ.
Men tack för tipset, ska kolla upp om det finns nåt schampo på vårat apotek.

Hudinfektion kanske, det kan klia och hunden kan börja lukta mycket hund och/eller nåt som kan påminna om stall/ladugårdslukt. Finns receptfria schampon man kan bada med bla. det som frazze tipsade om men även Etiderm eller Pyoderm. Ibland behövs dock en kur antibiotika.

Har du skabbräv i området och hunden ev har nedsatt immunförsvar så slår det snabbt igen. Be veterinären ta ett ordentligt skrapprov.

Ja jag hoppas att det är nå enkelt som att bara behöva tvätta honom i ett schampo. Men det känns som nåt är galet med honom då det varit mycke detta år.
Men jag ska pröva med nåt sånt schampo och se om det hjälper, annars bli det veterinär som får titta på honom.
Lukta stall/lagård kan han göra ändå då vi ha det hemma. Låg på golvet igår och luktade och undersökte honom. Hittade nån enstaka liten skorpa, men som inte såg irriterad ut. På båda frambenen, en bit ovanför tassa va han dock lite lite tunn i pälsen på små fläckar. Annars ha jag inte hitta nåt i skinnet. Men det märks när jag klia honom att han ha kli i skinnet, han sparkar med bakbenet och kliar liksom i luften, det gör han inte i vanliga fall.
Men tack för tipsen, ska köpa schampo.

Har du skabbräv i området och hunden ev har nedsatt immunförsvar så slår det snabbt igen. Be veterinären ta ett ordentligt skrapprov.

Ja tyvärr verkar varenda räv här åka på skabb. Så fort vi fått bort en så dyker det upp en ny. Så det verka finnas en skylt i skogen som säger att det finns en fin rävlya under våran lada. Nä men dom verka dras hit runt våran gård. Ja jag tänkte oxå på hans imunförsvar, det kan ju inte va på topp direkt.

Måste bara fråga om ni har något engagerat jaktlag på marken som tar tag i probelemt med skabbrävarna ordentligt? Även om det inte är just det på hunden den här gången, så är det ju ett problem som bör åtgäras.

Måste bara fråga om ni har något engagerat jaktlag på marken som tar tag i probelemt med skabbrävarna ordentligt? Även om det inte är just det på hunden den här gången, så är det ju ett problem som bör åtgäras.

Nä tyvärr, inte vad jag vet.
Ifjol hade vi tur att en jägare jobbade hos oss en period då vi hade en som strök runt här, så han sköt den räven.
En granne hade problem av en skabbräv som skulle stjäla hennes gäss, hon satt ut en fälla och fick den sen skjuten.

Sen en som hunden då kom dragandes med.
Sen en ny nu igen...
Vi ha lite svårt att sätta ut fällor själv då vi ha mycke katter och våra egna små hundar.
Vart är smartast att placera en fälla så man minskar risken att kattern ska sabba det och gå in?

Jag ha tänkt att det är nåt gryt som är boven, som någon ny räv tar över när den tidigare dött och blir då smittad...?
För det verka ju finnas nåt just här ikring.
Eller råkar skabbrävar bara passera här och väljer att stanna kvar?

Nu har han blivit värre:(

Köpte probeschampo då jag dök på det och hört bara bra om det.
Stod på flaskan att det va bra mot klåda oxå...
Dagen efter jag tvättat honom och fönat honom torr (tog dryga 2 timmar:crazy:) så hade han ett sår i huvudet i en 1kr storlek som vätskade.
Kollade igenom hans päls noga och hittade en illröd rund fläck som säkert kommer börja vätska snart.
Ett ännu större område som va rött där han förmodligen kliat sej mycket.

Han reagerar bara jag nuddar vid hans päls, som att det ömmar eller kliar.
Så är han inte normalt.
Han verkar "svettig" på kvällen...varm i skinnet och små flåsar ibland, men ute är han helt vanlig och busar och är alert, förutom kliet då.

Så, i morgon åker vi till vet för att se vad som kan göras...stackars gubben...

Sen ska här ordnas rävfällor:mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 165
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: Viveka
·
Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 432
Senast: Dino
·
Katthälsa I början på juni i år fick min katt en massa skit i öronen och det kliade, veterinären konstaterade öronskabb och vi fick stronghold och...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross