Klåda runt ändtarmsöppningen

Seabaz

Trådstartare
Min ponny har kli runt ändtarmsöppningen.

Mask och eksem är uteslutet.

Jag har tvättat med laktacyd (även svansroten) och jodopaxlösning. Hästen går med flugtäcke. Ibland är det uppkliade sår och då har jag haft på idominsalva.

Detta har pågått 7-10 dagar nu och verkar inte ha gått över av min behandling. Han går varierat i nedbetad gräshage (ej bete) eller mindre hage med "verkligen inget bete" men är ändå överviktig.

Får mineraler tillsammans med linfröolja och en näve mustang müsli efter 'arbete' (ca 4 dagar vecka, unghäst, det är mer hjärngympa än fysisk motion just nu).

Han kliar mer i boxen än när han är ute men han har även setts klia sig mot ligghallen ute. Men inne i boxen kan det vara helt maniskt ibland :(

Vad kan mer ge denna symptom?

Är Agrias telefonveterinär något att ha? Någon som ringt dit?

Sv: Klåda runt ändtarmsöppningen

Är du säker att det är runt ändtarmsöppningen ? Har flera stycken som maniskt kliar rumpan nu när det är mkt insekter men det är inte själva svansen/rumpan som kliar har jag upptäckt utan det är den tunna huden mellan benen fd pungen på grabbarna och bakdelen av juvret på stona. Den tunna huden är smasken för insekterna och de har hopplöst att själva komma åt att klia där utan det blir ju trycka sig mot saker med rumpan som blir det som de försöker. Kör man in handen och kliar dem där blir de helt saliga.

Ni hade väl springmask i stallet så hur kan du utesluta mask? Springmasken är svår att avmaska bort, det är till att tvätta varje dag.

Min ponny har kli runt ändtarmsöppningen.

Mask och eksem är uteslutet.

Jag har tvättat med laktacyd (även svansroten) och jodopaxlösning. Hästen går med flugtäcke. Ibland är det uppkliade sår och då har jag haft på idominsalva.

Detta har pågått 7-10 dagar nu och verkar inte ha gått över av min behandling. Han går varierat i nedbetad gräshage (ej bete) eller mindre hage med "verkligen inget bete" men är ändå överviktig.

Får mineraler tillsammans med linfröolja och en näve mustang müsli efter 'arbete' (ca 4 dagar vecka, unghäst, det är mer hjärngympa än fysisk motion just nu).

Han kliar mer i boxen än när han är ute men han har även setts klia sig mot ligghallen ute. Men inne i boxen kan det vara helt maniskt ibland :(

Vad kan mer ge denna symptom?

Är Agrias telefonveterinär något att ha? Någon som ringt dit?

Exakt mina tänker som Madick :idea:
www.equimaxhorse.com/parasites/pinworms

Det var min första tanke! Men han är på nytt träckprovad och tejpprovad, fick provsvaren igår :)

Jag provade igår att klia honom lite i taget ett ställe i taget och han blev helt "salig" när jag kliade lite med fingrarna på öppningen även om han tycker det är skönt när man kliar överallt så var det klart mer reaktion vid öppningen.

Men det är klart, det kan vara som gylle säger också att det är insekter. Eller en foderreaktion då, på müslin, även om det bara är 1-2 nävar var eller varannan dag? Eller bör man ta nåt slags svampprov?

Men har ni verkligen kollat efter springmasken i testet?? Det är ju väldigt olika vilka maskar som de verkligen rapporterar. En häst kan ju vara "fri" från blodmask, som är det man vanligtvis mäter - men ändå ha tex bandmask eller i detta fallet springmask.

Nu var det ett tag sen jag hade anledning (är utan häst) att skicka träckprov - men visst är det så att förekomst av springmask normalt inte rapporteras i analyserna?

Springmask är en vanligt förekommande mask som i regel inte har någon klinisk betydelse för hästen. De vuxna honorna är stora, cirka 10-15 centimeter långa. Springmasken lever i hästens grovtarm, honan ”vispar ut” äggen genom ändtarmsöppningen. Detta gör att man sällan ser springmaskägg vid träckprovsundersökning. Smittspridningen sker främst via inredning och dylikt.
Maskhonorna kan orsaka klåda runt anus i samband med äggläggning. Källa:

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Parasiter-hos-hast/Invartes-parasiter-endoparasiter/

Jo klart att det kan vara men nu gjordes både träckprov och ett sk tejpprov (man tejpar runt öppningen för att få med ägg på tejpen och skickar in för koll) och detta visade inget. Det är tredje gången i år jag gjort det här provet på honom. Han hade springmask första gången, i februari. Avmaskades för det. Vid prov i maj hade han 300 av lilla blodmasken och 0 på tejpprov/springmask och avmaskades för blodmasken. Vi prov nu är han nollad.

Så jag tror inte det är någon form av mask i och med att han är avmaskad i slutet på maj sist...

Men klart, helt säker är man väl aldrig.... Jag tvättar ändå och smörjer med jodopax, nu har han inte fått müsli på 2 dagar och jag tyckte nog att han inte var lika inne på att klia sig i boxen idag som för bara två dagar sedan... Men ja... Jag vet inte. Det har regnat dom här dagarna också så det är inte lika mycket insekter heller så jag kan inte utesluta det heller förstås..

Hur har du gått tillväga för att utesluta exem? Som ägare av Islandshästar och med vänner som har exemhästar av andra raser blev jag jättenyfiken.

Om det är "sommarexem" så är vanliga veterinärer oftast helt okunniga, fråga i sådana fall andra hästägare med exemhästar för råd tex här på forumet.

Senast ändrad:

Avmaskad i februari ger ca 5 mån tiöl nu = springmaskens livscykel. Dessutom kommer den tillbaka ofta.

Jo jo. Men nu fick jag ju tillbaka provsvaren igår och det fanns inget spår av den så jag får ju lita på det.
Han avmaskades i maj också, visserligen för blodmask och om springmasken skulle vara i fel cykel då kanske den inte tas i alla fall av medlet?

Uteslutandet av eksemet var mest att det inte är svansen eller manen han kliar, utan det är under svansen han vill klia när han får välja själv (mot krubban i boxen). Står han i en box utan krubba så kliar han hela rumpan mot väggen och då åker ju svansen med automatiskt.

Klådan kom nu för två veckor sedan drygt, inget annat på hela sommaren och han har gått med flugtäcke på hela tiden.

Jag har läst många trådar här på buke om eksem men det stämmer inte riktigt in på hans kli tycker jag. Och just det att det är så oerhörd skillnad på reaktion att klia runt öppningen än i svansen...

Men jag mottager alla tips. Och även tips om det nu ändå kan vara mask? Känns dumt att skicka in nya prov två dagar senare? Eller?

Svamp, kanske? Vet inte om de kan få det där, men människor kan ju det i alla fall. Du skulle ju kunna testa att göra rent och smörja på t ex Pevaryl. Ett "långskott" kanske, men kan vara värt att testa. :)

Jag hade en som gjorde så i fjol somras, kollade också springmask och allt annat jag kom på, men utan någon större skillnad. Under vintern gav jag den linfröolja, och i år har den inte kliat något nämnvärt. Sen om det var oljan, eller något annat, det har jag ingen aning om.... :sneaky:

Prova att smörja med salvan Hsv14, finns att köpa på granngården. Är för kli som orsakas av insekter eller sol. Är alltid värt att pröva!

En fundering jag får är om hästen utvecklat melanom i tarmarna/strax innan ändöppningen?
Har nämligen för mig att din häst drabbats av lite knölar under svansen, rätta mig om jag har fel?
Det kan inte vara så att de invärtes i så fall kliar/spricker och orsakar denna klåda hos din söta vita.

Har du känt på insidan av svansroten? Kan ibland bli sår där som kliar något enormt tydligen (enligt min förra häst). Ett medel som jag tycker är helt suveränt på kliande svansar och området runt svansen är Equidox. Kostar 100-150 kr för en flaska som är superdryg och räcker år ut och år in. Man häller ut lite i handen och klappar in i svansroten eller pälsen.

Jag misstänker att den vita har invärtes melanom, inget som varken syns eller märks egentligen, men ändå en magkänsla jag har.
Just det här gäller dock inte den hästen utan min andra som är brun så förhoppningsvis har han inte melanom.

Tack i alla fall för alla svar. Ponnyn har slutat klia frenetiskt sedan jag tog bort müslin. Han kliar sig nu med men inte mer än de andra :)

Det vore ju en idé att prova ge honom müslin nu igen och se om det kommer tillbaka (mustang orginal). Men det hinns inte med då den ska iväg på inridning nästa vecka så jag är bara väldigt glad att det verkar ha försvunnit! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka