klåda i svanse

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kathy63
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 753
K

kathy63

Har avmaskat men kliar fortfarande om inte mer i svansroten vad kan det vara?

Sv: klåda i svanse

Min förra kliade av sig svansen om sommrarna. Jag köpte AVS 14 (tror det heter så) på Granngården. Salvan är iaf mot klåda orsakad av sol och insekter. Funkar jättebra, svansen kom tillbaka.

Troligtvis var det inte mask som gjorde att hästen kliade sig, utan något annat.

Springmasken -som är den enda av hästens parasiter som håller till där och skulle kunna ge klåda- är väldigt ovanlig hos häst i Sverige. De vanligaste parasiterna finns på andra ställen i kroppen och orsakar andra problem.
Det är vanligare att svansklådan beror på smuts, diarré, torr hud eksem eller liknande.

Glöm inte heller att undersöka hela svansroten!
Oavsett var på den klådan kommer ifrån så kan ju hästen bara klia den övre delen, så det är lätt att missa om problemet sitter längre ner.

Har samma problem med min häst.
Läste nån tråd här där det rekommenderades en preparat som heter Horsol och finns att köpa på Apoteket. Det är dock svindyrt så jag köpte Salsyvase 2% istället. Det ska innehålla ungefär samma sak o jag ska testa o börja smörja svansen i kväll.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
612
Senast: Johannna1
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
491
Senast: Ponylove
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
785
Senast: lundsbo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka