Klä om stolar (smakråd)

Singoalla

Trådstartare
Jag tänkte köpa 7 stolar (se nedan) och klä om, kanske stoppa om lite också. Har ni några tips eller smakråd? :) Lägenheten i övrigt kommer gå i vitt, brunt och grönt. Så det blir naturnära färger med bastanta trämöbler och mycket växter. Köksbordet är inte klart ännu. Jag ska slipa, betsa och lacka det. Men det är en tung historia till träbord som jag tänker mig kommer bli aningens mörkare än färgen på stolarna.

Det hade varit ballt med läder eller fårskinn men djurvännen i mig tycker att sånt är lite jobbigt. Vilken färg och vilket material skulle ni välja? :)

8813030196_zpsvyezmrq4.jpg

Mitt enda tips är att välja tyg med omsorg. Annars kanske du gör ett ba jobb och så två år senare är det sjaskigt och trasigt för att du var snål med tyget....

Gå till en tapetserare och titta på tyger. De har även lämplig stoppning som inte ger upp direkt.

@tanten superbra tips, tack! Ska välja med omsorg.

@hvala jag tänker nog lite samma. Tycker att stolen är så fin i sig så det behövs kanske inte något tyg som "syns" så tydligt. Någon med palmblad eller monstera skulle vara ballt dock. Hmm..

e5ff393fe5c415f4d54a9c6ed8ea17c0.jpg

Skulle tycka att sammet vore fint (jag vet, sammet everything just nu..) men vet inte om det är så slitstarkt.

atn1024_7%20Sammet%20brun.jpg

@hvala jag tänker nog lite samma. Tycker att stolen är så fin i sig så det behövs kanske inte något tyg som "syns" så tydligt. Någon med palmblad eller monstera skulle vara ballt dock. Hmm..

Skulle tycka att sammet vore fint (jag vet, sammet everything just nu..) men vet inte om det är så slitstarkt.

Jag tänker att det är bättre med en neutral bas på stolarna som ska stå där jämt, så får du mer frihet att jobba med färger och mönster på sådant som byts oftare som t ex bordsduk, servetter och även övrig inredning (väggar!). Men jag är inte så modig med mönster ska sägas. Jag brukar välja klassiskt stilrent för att inte tröttna för snabbt.

Jag tänker att det är bättre med en neutral bas på stolarna som ska stå där jämt, så får du mer frihet att jobba med färger och mönster på sådant som byts oftare som t ex bordsduk, servetter och även övrig inredning (väggar!). Men jag är inte så modig med mönster ska sägas. Jag brukar välja klassiskt stilrent för att inte tröttna för snabbt.

Smart! Du har en poäng. Jag tenderar att byta smak ganska ofta också :angel:

Alltså - om du tittar på möbeltyger så ÄR de slitstarka. Eftersom de är möbeltyger.
Sammet borde finnas. Det är ju något som alltid finns i modet.

Erkänner att jag är lite tygnördig. En av mina bästa vänner är tapetserare och jobbar jämt. Så enda sättet att träffas är att kika in hos henne i verkstaden. Hon har ett par väggar fulla med tygprover... det är lite som att gå i en godisbutik. Man vill ha alltihop. Även om man inte har en aning om vad man ska göra med det.

Jag tänkte köpa 7 stolar (se nedan) och klä om, kanske stoppa om lite också. Har ni några tips eller smakråd? :) Lägenheten i övrigt kommer gå i vitt, brunt och grönt. Så det blir naturnära färger med bastanta trämöbler och mycket växter. Köksbordet är inte klart ännu. Jag ska slipa, betsa och lacka det. Men det är en tung historia till träbord som jag tänker mig kommer bli aningens mörkare än färgen på stolarna.

Det hade varit ballt med läder eller fårskinn men djurvännen i mig tycker att sånt är lite jobbigt. Vilken färg och vilket material skulle ni välja? :)

Jag hade valt svart läder, eller kanske fuskläder. :)

Jag skulle välja något Morris-tyg. Dyrt jo, men klassiskt och vackert. Kanske Willow Bough?

Min mamma sömmerska hade gått bananas om hon sett de tygerna, jag blev bara lätt sugen :heart

Sååååå fint :love:

Jag hämtade stolarna i tisdags. Dom är så himla fina! :heart Jag kan bara sitta och titta på dom. Samma med mitt nybyggda soffbord. Det här med hemmafix har visst slagit an en sträng i mig :angel:

Nu har jag i alla fall köpt en häftpistol så bara tyget som saknas :banana:

Sååååå fint :love:

Jag hämtade stolarna i tisdags. Dom är så himla fina! :heart Jag kan bara sitta och titta på dom. Samma med mitt nybyggda soffbord. Det här med hemmafix har visst slagit an en sträng i mig :angel:

Nu har jag i alla fall köpt en häftpistol så bara tyget som saknas :banana:

Tagel är sjukt fint. Men annars hade jag valt mossgrönt. Ta sammet om du gillar det.
Läder avskyr jag. (Vi har mossgrönt tyg på våra stolar:D)

Skotskrutigt ylle i mörka naturfärger ocg någon klarare kontrastfärg?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka