klä in i presening

J

Jarth

hejsan jag har hört talas om att man klär in hästar i presening för att den ska bli van med konstiga saker som man kan möta på när man är ute å rider å att man går med hästen över presening

Sv: klä in i presening

ja man kan lära hästen att lita på en såpass mycket att den går med på att bli inkädd i presening..

Jo? Ville du bara ha en bekräftelse eller?

Ja, det kan man göra. Liknande saker gör man med kommande polishästar när de är under utbildning.

Jag brukar slänga en pressenning över min häst om det börjar regna och hon står och lurar i hagen. Hon står kvar med den över sig tills det antingen slutat regna eller jag hämtar henne.:D

Har tränat min häst med att gå över preseníngar, upp och stå på lastpallar, gå genom labyrinter osv. Vill ha så hon kan gå under en presening med, men det finns inget att bygga med. Så det får komma senare. Finns en Linus som håller kurser på samma sätt som man tränar polishästar.

Jag har också tränat min häst att gå över pressening och sånt. de är väldigt nyttigt för dem:)

Jag klädde in min islandshingst i en pressening, bara för att se om han gick med på det. Han brydde sig inte, ville se hur mycket han litade på mig. Mycket tydligen, eller så tyckte han inte att det var något att tjafsa om :smirk:

Ja, men klä in ska man knappast börja med :smirk: Det ligger mycket arbete och att hästen litar ordenligt på människan som ska göra det innan man ens ska fundera på att klä in hästen (enl. mig) Då är det bättre att börja med att lära hästen gå över presseningen :idea:

Jag brukar slänga en pressenning över min häst om det börjar regna och hon står och lurar i hagen. Hon står kvar med den över sig tills det antingen slutat regna eller jag hämtar henne.:D

Hehe det lät ju oerhört praktiskt ;)

Pressenningen är ett utmärkt hjälpmedel när man tränar sig själv att träna hästen.

Väger inte så mycket, tar inte mycket plats på hyllan när man inte använder den, går att "forma" och använda till massor av övningar.

Lätt att öka svårighetsgraden i övningarna genom att börja med att ha den ihopvikt/ihoprullad så att man först går över bara någon decimeter pressenning osv.

ja klädde in min pålle i pressening, fick ingen reaktion alls..han trodde väl att de va ett konstigt täcke ja slängde på honom bara.

samma när han gick över de, ingen större reaktion annat än att han började bita och dra i den...pressenginar verkar dom flesta hästar inte bry sej om.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
782
Senast: Tilly_85
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama