"Kissing spine"????????

S

Sage

Hej! Är det ngn som vet vad detta uttryck betyder och vad har hästar med denna prognos för förutsättningar och vad beror det på? Kan vara felstavat?

Tacksam om ngn vill svara:banana:

Sv: "Kissing spine"????????

Du har helt rätt med stavningen, saknas ett 's' bara. Kissing spines är när tornutskotten i ryggen på ett eller flera ställen ligger för tätt. Det kan endera vara så att det är näraliggande tornutskott, eller så kan de vara överridande.

Det kluriga med kissing spines är att massor av hästar har det utan att nånsin ha problem. Och om man tittar på rtgbilder så kan en häst med lindrig KS ha STORA problem, medan en häst med värre KS vara symptomlös och inte alls ha problem. Så såvida det inte är väldigt uttalat på rtg (med pålagringar etc) så försöker man undvika ställa diagnos med enbart röntgen, utan kombinerar det med t ex scintigrafi eller i de delar av landet där det är knepigt med att lägga bedövningar mellan tornutskotten.

En häst med KS som har lindriga besvär kan ofta hållas helt symptomfri genom att man tänker på vissa saker. T ex så är skritt på lång tygel/skritt ur form INTE bra. Skritt på tygeln/skritt i form är bra. Och dessa hästar brukar må bra av att gå i en gansla lång och låg form inledningsvis, och det brukar vara bättre att värma i galopp istället för i trav (trav är 'värre' för tornutskotten än galopp). Det man ska tänka på i all ridning är att hästen hela tiden bär sig och använder ryggen.

Sen, en KS-häst mår sällan bra av längre vila utan bör hållas igång, även över sommarbete etc. Muskler hjälper, och får de tappa sina ryggmuskler kommer av naturliga skäl ofta problemen tillbaka.

Stretching och massage hjälper många KS-hästar med, men det viktigaste man kan göra finns i själva ridningen.

Min herre har näraliggande tornutskott på två ställen is adelstaden, ser inte alls vacker ut på rtg. Dock inte scintad. Han har varit symptomfri sedan 2001 med hjälp av följande:

Fram- och avskrittning avsuttet. INGA långa skritturer på lång tygel.

Mycket ridning lång och låg, och att alltid alltid se till att han aktiverar ryggen och stoppar in bakbenen.

Regelbunden massage och stretching.

KShästar är ofta känsligare i ryggen än andra, och att hålla ryggen varm hela tiden brukar ge en klar skillnad. Detta påverkar dock inte KS:en i sig, utan bara musklerna. Men på de flesta KS-hästar gör det skillnad. Så alltid hålla musklerna varma (dvs täcken), och helst varm sadel på varm rygg.

Vad det beror på är en bra fråga, det finns helt klart en rasrelaterad disposition där engelska och arabiska fullblod är överrepresenterade. Det antas också finnas en ärftlighetsfaktor, men frågan är om det är en gendefekt, eller om det snarare är så att kroppsbyggnad nedärvs.. t ex så är kort rygg ett utmärkande drag för araber, och de är som sagt överrepresenterade vad gäller KS. OBS - när vi talar rena rtgfynd.

I studier har man rtg ryggen på alla fullblod som kommit in till klinik, oavsett vad de sökt för. Det var måååånga av dem som hade näraliggande tornutskott utan att nånsin ha haft minsta problem och utan att få minsta problem.

Prognosen beror helt på individen, som sagt finns det de som ser illa ut som fasiken på ryggen och lyser som julgranar på scint som med träningsomlägg och eftertanke hålls symptomfria. Sen finns det de som ser ganska lindriga ut på rtg och bara lyser lite på scint som aldrig någonsin blir användbara. Så det är omöjligt att ge en generell prognos.

Sv: "Kissing spine"????????

Jätte TACK Alexandra för din fina förklaring! MVH

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
500
Senast: Elo
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka