Kisset rött, men kissar inte blod....

Zandrah

Trådstartare
Hej!!

I hagen är nästan ALLA kisshögar röda dagen efter...menjag har kollat alla hästarna och ingen av dem kissar blod, jag har kollat in högarna som är klargula!! Men dagen efter är samma hög röd!! Och det ser ut som om hästen har kissat blod...
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
HUR??
Amoniaken är ju röd.....är det den och kylan som reagerar??? För detta är i snön som det blir sååå...och det är helmysko....
Någon som vet?? :confused: :cry: :cry:

Har varit MASSOR med trådar om rött urin nu på sistone...prova att söka. ;)
KAN bero på att hästarna dricker mindre nu på vinterna om man ej har vatten i hagen. OCh då blir urinen mer koncenrerad o rödare.

Ger du hästarna morötter varje dag?
I så fall så har du förklaringen där. Det är färg från morötterna som gör att urinen blir röd/orange.
Så ser du ut i mina hagar också pga detta.
Inget farligt alls. :D

Jag har för mig följande,(men jag är inte bombis)att det är något ämne i urinen, som gör att det färgas rött, när det kommer i kontakt med luft. Detta fenomen sker även på sommaren, men då ser vi det inte, utan bara när det färgas mot snön. :)
Så det är nog ingen fara med hästarna, utan helt normalt, om dom bara i övrigt mår bra... :)

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 493
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka