Kisseherre stel i bakkärran

Haukur

Trådstartare
Föräldrarnas hankatt (utekatt, 13 år, kastrat) kom in idag och såg väldigt konstig ut i bakkärran, kröp lixom fram med bakbenen, väldigt låg bak och bakbenen lixom "bakom" katten, han hade rörlighet i bakbenen och gick med dom men lixom lägre än normalt.

Jag kände igenom hela katten men kände inget ovanligt, han reagerade inte med smärtprotester när jag klämde på honom och han verkade ha full känsel i hela bakpartiet.
Ringde vetten och frågade om det var vettigt att komma in med honom eftersom jag misstänkte att han eventuellt blivit påkörd.
Vetten tyckte att vi skulle avvakta tills imorgon eftersom katten inte verkade lida och var pigg i övrigt förutom att rumpen inte funkade felfritt.

Han fick ligga ostört från övriga djur i mammas rum med mat och vatten. Åt duktigt och la sig sedan att sova.

Nu har han sovit i ca 6 timmar och nu funkar bakkärran som den ska igen:confused: Går tom i trappen utan problem..

Vad kan detta ha varit? En sträckning? Klämd nerv?
Vi ska troligtvis in med katten iaf och kolla upp en hudåkomma som vi inte får ordning på men det kan vara intressant med teorier iaf..

Sv: Kisseherre stel i bakkärran

Jag tror han gjort illa sig, behöver inte vara att han blivit påkörd utan kan ha klättrat nånstans och ramlat ner t ex.

Men eftersom kissen är gammal kan man misstänka artros = förslitning i lederna. Mycket vanligare hos katt än vad folk vet om och katterna maskerar smärtan i det längsta. En röntgen vore inte fel. Det finns hjälp. :)

Men eftersom kissen är gammal kan man misstänka artros = förslitning i lederna. Mycket vanligare hos katt än vad folk vet om och katterna maskerar smärtan i det längsta. En röntgen vore inte fel. Det finns hjälp. :)
Men borde inte det komma smygande? Inte såhär akut bara på en dag, han har aldrig visat stelhet i bakkärran förut. Han är liet försiktigare när han hoppar upp och ner från högre höjd men inet att han gått illa.

Jag kan ju bara gissa och gissar på en kombination av båda. Lättare att göra sig illa och sträcka sig t ex om man har artros. Om ni liks ska in med kissen kan ni ju ta en röntgen, så vet ni sedan. Men bara funderingar, hur jag själv skulle tänkt och gjort...

Vi ska åka med honom till en privatpraktiserande vet (föräldrarna bor inte i Götet så klinik ligger lite för långt bort i första hand) så röntgen blir bara aktuellt om vet anser att det är nödvändigt.

Tack för ditt svar iaf! Han ser ju iaf bättre ut nu så mina farhågor om avlivning har lindrats.

Okej, trodde du det var så illa att det skulle bli avlivning? Skönt att han repade på sig och håller tummarna han inte blir såhär dålig igen. Du kan väl skriva igen när han varit till vetten, om det blev röntgen eller ej. :)

Okej, trodde du det var så illa att det skulle bli avlivning?

Ja när han kom in trodde jag att han fått en smäll av en bil och eftersom katten är gammal och utpräglad utekatt (sover gärna inne men går inte på låda utan vill då ut) som dessutom är oförsäkrad ställde jag mig ganska snabbt in på att avliva honom om det var något allvarligare. Men nu verkar han ha repat sig själv så det kanske bara var en sträckning eller liknande.

Det blev tyvärr inget veterinärbesök idag för veten hade semester och det känns onödigt att försöka sno till sig en akuttid på strömsholm när katten verkar ok igen. Ska in med honom efter nyår för att kolla på hudåkomman han har och göra en genomgång av gammelkatten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka