Kissar ibland vid träning

__sofia__

Trådstartare
Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en stund. Men yngsta hunden, som snart är 3 år, verkar inte riktigt koppla det lika tydligt. När hon fokuserar på en uppgift, t.ex. går fot eller kommer på inkallning eller liknande, så fokuserar hon på det och kissar inte. Men tid däremellan, t.ex. om vi fortfarande är ute på planen men just då inte gör något specifikt, så kan hon få för sig att kissa. Markeringskissa snarare än att hon absolut var tvungen att kissa.

Vilket har blivit mer problematiskt nu när vi börjat gå någon kurs inomhus - på konstgräs. Hon är annars helt rumsren, men jag vet inte om hon inte kopplar att det är inomhus eftersom det typ är som gräs? Men vid första tillfället höll jag på att samla ihop linan inför att hon skulle hoppa igen, och då passade hon på att kissa. Och nu andra tillfället, så tränade vi först 10 minuter, paus, sedan 5 minuter, paus, och sedan 5 minuter till. Och under de sista 5 minuterna, när jag vände mig bort från henne efter att vi kört tunneln för att höra på vad instruktören gav för tips på förbättring, så kissade hon.

Innan båda kurstillfällena var jag ute på promenad med henne precis innan kursen började, och hon kissade då. Och hon är som sagt rumsren annars och har inga problem att gå flera timmar utan att kissa.

Någon som har några tips?

Det inte ovanligt då det oftast sen innan luktar efter hundar som kissat att de tror att de kan markera över.
Vuxna rumsrena hundar säger jag till och tar ut, det tar inte lång tid innan de begriper att det samma som hemma. Eftersom jag vet att risken finns i inomhushall så håller jag koll på dem, börjar de nosa säger jag till. De är i regel inte ute på planen om de inte jobbar utan så fort vi är klara så får killarna gå och lägga sig och corgifröken vilar i buren. Står jag på planen och får feedback lägger jag hundarna på plats så de har en uppgift under tiden och inte börjar nosa runt och får för sig att markera.
Generellt är det så på utomhusplan också, har de ingen uppgift tar jag dem av planen. Det är inget konstigt att hunden efter träning/ansträngning vill kissa, det kam vara så att anspänning släpper eller för vissa som behövt koncentrera sig blir det en slags överslagshandling.

Det inte ovanligt då det oftast sen innan luktar efter hundar som kissat att de tror att de kan markera över.
Vuxna rumsrena hundar säger jag till och tar ut, det tar inte lång tid innan de begriper att det samma som hemma. Eftersom jag vet att risken finns i inomhushall så håller jag koll på dem, börjar de nosa säger jag till. De är i regel inte ute på planen om de inte jobbar utan så fort vi är klara så får killarna gå och lägga sig och corgifröken vilar i buren. Står jag på planen och får feedback lägger jag hundarna på plats så de har en uppgift under tiden och inte börjar nosa runt och får för sig att markera.
Generellt är det så på utomhusplan också, har de ingen uppgift tar jag dem av planen. Det är inget konstigt att hunden efter träning/ansträngning vill kissa, det kam vara så att anspänning släpper eller för vissa som behövt koncentrera sig blir det en slags överslagshandling.

Precis sa. Jag var bara for lat att skriva ut allt. :p

Jag tänker också att det är en överslags handling. Hunden kan uppleva lite press och då blir det att den kissar, speciellt om andra kissat där innan.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 287
Senast: LaMagia
·
S
Övr. Hund Jag har just skaffat mig en schäfervalp. Han är just nu 4,5 månader och världens lugnaste valp. Han är avlad efter arbetslinjer och är...
Svar
16
· Visningar
1 849
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka