Kissande kanin...

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har över vintern passat en hermelinkanin åt en släkting. Det är en liten hane på ca ett år. Bara efter nån vecka började han pinka utav sjutton, överallt! Han sitter i buren och skvätter utåt så att tre av mina fyra (nähä? :D) väggar är alldeles randiga av pink och jag får skura flera ggr i veckan. Detta är otroligt drygt och tillråga på allt så vägrar kärring :devil: låta mig få honom kastrerad ens om jag pröjsar själv. För jag utgår att det är revirmarkering det handlar om. Tror dessutom att mina två katter, som han förövrigt förälskat sig djupt i, stimulerar honom till att pinka ännu mera...

Eftersom jag nu inte FÅR kapa nötterna *host* finns det något att knep att ta till?? Har haft honom i tre månader nu och det verkar som om jag måste stå ut några veckor till eftersom de vägrar hämta honom.... Ha buren övertäckt känns ju inte direkt lockande för det stackars lilla livet som är fullständigt fullproppad med hormoner.

ojoj ingen rolig sits tyvärr vet jag inte riktigt vad jag ska ge dig för råd har själv haft en massa kaniner och upplevt sama som dig men det är ju som sagt hormonerna samt om dom blir rädda som dom kan skvätta urin som du berättar.. försök prata igen med dom om att kastrera honom. om han inte är tänkt till avel så är det ju ingen vits att ha dom nötterna kvar :angel:

Det är ju så sjukt, för ägaren har inga planer på att använda honom i avel men de vill inte kastrera honom för det "handlar ju bara om några månader"... Ja nu har han pissat ner mitt kök i tre månader och nu är det ju "bara några veckor kvar". :mad: :mad: :mad:

Inte skäms människan heller...
(Märks det att jag är lite grinig? :crazy:)

Ge tillbaka kaninen med motiveringen: Hade jag velat ha randiga tapeter hade jag köpt det!

De kan ju inte begära att någon annan människa ska stå ut med att ha kiss överallt bara för att de inte vill kastrera. Det är deras kanin och då får de ju lösa situationen själva eller sälja den! Dålig stil..

Ja som den kaninfantast jag är kan jag säga att det här går över! Föder själv upp kaniner och är uppväxt bland dom, haft egna kaniner i 7 år ((min första going lever än! :love:) En Fransk Vädurs pojke jag sparade ur en kull jag tog för snart ett år sedan blev rejält kissig av sig nån månad men nu har han slutat. Så NORMALT ska det här gå över av sig själv! Även honor kan vara minst lika grisiga av sig kan jag lova! Och dom kan man minsann inte kapa nått på! ;) Men kan hålla med dig om att det INTE är trevlig med att känna lukten av hanpiss då de stinker som ut i h*lvete! :crazy: Men bästa tipset jag kan ge är att du vänjer kaninen att vara utekanin iallafall om sommaren. Good Luck! :D

Jamen så fint, då kanske han slutar kissa lagom tills han ska lämnas tillbaka till min släkting och flytta ut till sin utebur över sommaren igen...! *ironi*

Jag har bara passat den tillfälligt över vintern.

Inte meningen att låta kort mot dig, skönt att höra att det kan gå över av sig självt, men jag är så J***A sur på mina släktingar som inte visar minsta förståelse att det är JOBBIGT med brunrandiga köksväggar som stinker piss. Jag får i praktiken skylla mig själv som erbjöd mig att hjälpa till, enligt dem.... :mad: :mad: :mad:

vide, förstår inte vilken kaninfantast du är som påstår att hankaniner slutar att revirmarkera?

ska kaninen inte användas i avel ska den kastreras punkt slut.
vad man kan göra för att minska ner skvättandet är att låta kaninen röra fritt sig på stora ytor, t.ex. en trädgård samt ge den en foderstat utan syntetiska tillsatser och havre som pga E-vitaminet är stimulerande.
det sämsta man kan göra är att stänga in kaninen i en liten bur och isolera den.
ofta skvätter innekaniner mer eftersom de har för liten yta att röra sig på och därmed är mer benägna att pinka in reviret.

Häng upp handdukar på alla burväggarna utom en... han slutar garanterat inte med tiden, däremot kan det förändras...

Nä jag förstår att det är skitjobbigt för det vet jag att det är!! Min lilla sattyg här hemma pissade inte ner väggar utan MIG! Trodde jag skulle strypa han ibland! :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka