Sablar22

Trådstartare
Nu behöver jag tips här!

Vovvan har en tendens att kissa - inne.
Om hon får bassning, om hon blir JÄTTEglad,
om hon blir rädd.
Det blir inga jättepölar, men urin kommer det ju.

Sambon skulle klippa klor idag..hon kissade :(
inga höjda röster, inga hastiga rörelser som kan
ha orsakat kisset.

Det är en väldigt underlägsen tik, iofs inte ens
ett år gammal men ändå.
Hon skulle aldrig sätta sig upp eller liknande mot vare
sig djur eller människor.
Hon visar tydligt att hon är en fredlig individ.

Är det vi som är för "hårda" i kroppspråket kanske? :confused:
Har anmält oss till kurs för att få hjälp med den frågan,
förhoppningsvis är det så enkelt att vi får lära om till ett mjukare
sätt.

Hon leker gärna med andra hundar, först efter att hon visat dom
att hon är liten och väldigt snäll.

Hon har inte blivit misskött,slagen eller vanvårdad.
(blir det inte heller nu)

Vad orsakar ett sånt här beteende,
och hur kan man förändra det?

I övrigt är det en riktigt trevlig tik,
aktiv med en kalasfin "på/av-knapp",
social och helt underbar..förutom just kisseriet.

Spånerier,erfarenheter och tips tas gäääärna emot

Sv: Kiss!

Unga hundar har svårare att hålla sig rent fysiskt. Om hon inte ens är ett år gammal så skulle jag tippa på att detta kommer försvinna när hunden blir äldre.

Vet inte varför de gör så , men jag har haft en riesen som gjorde så här när det kom folk. Detta gjorde hon under hela sitt liv. Hon var inte underlägsen , utan tvärtimot självsäker. Men enormt glad i folk.

även hundar kan vara inkontinenta och ha svårt att hålla tätt, vid glädje, rädsla, stress.

Svarar alla...

Det vore ju en dröm om det växte bort helt klart.
Men vad gör man och går det göra något åt inkontinens hos hundar?

Så gör min schäfer på snart 7 månader oxå! ska nån hälsa på honom får de gå ut och hälsa om han inte precis varit ute och kissat.. men det händer inte lika ofta som när han va mindre iaf.. får hoppas att det förvinner med tiden.. :crazy:

Min valpkursinstruktor sager att kissning vid mote kan vara ett satt for hunden att visa underlagsenhet (ungefar som att lagga sig pa rygg). De visar helt enkelt att "hej, jag vill inget illa, du ar bossen". Om man bannar hunden nar den gor detta, blir den osaker. Den ville ju visa att "du bestammer", och blir du arg forstar den inte vad den gjort for fel. Finns ett par artiklar om detta: http://www.chihuahuaclubofamerica.com/submissive_urination.htm
http://www.staar.org/articles/Submissive_Urination.pdf

Det ar ju en sak for en valp att "gladjekissa", ibland ar det sa roligt sa roligt att det helt enkelt inte gar att halla sig. :D Men det du beskrev later mer som att hon forsoker visa sig underlagsen.

Senast ändrad av en moderator:

Hmmm... klurigt det där. En bekants tik var likadan och efter en kvälls brianstormande med mig skulle hon prova helt nya saker som hon inte gjort innan och det funkade! :idea: Så här gjorde hon:

1. Hennes tik blev väldigt exalterad när hon kom hem el. när folk kom och hälsade på. Hon och alla gäster började ignorera henne för att dämpa stressen, och så fort hon lugnat ner sig började de gosa med henne. Hon lärde sig snabbt att visa sin gädje genom att vara lugn då det lönade sig mest.

2. De började om totalt med lydnaden, inte för att den inte var bra, men för att tiken skulle få upp förtroendet för matte, då hon hela tiden visade sig underlägsen, ville vi nu att hon istället skulle få mer självkänsla. De övade bara på moment som matte visste att hunden kunde och när hon då såklart gjorde rätt fick hon massor av beröm, men på ett lugnt fint sätt så att stressen inte kom fram.

3. Istället för att ge bannor började hon nu ignorera det som var dåligt. Om hon visste med sig att inkallningen inte skulle funka, hade hon tiken kopplad, tuggade tiken på nåt förbjudet hemma, sa hon inget bara tog det ifrån tiken och gav nåt annat.

Hon slutade mer eller mindre för en period att ställa så stora krav, trots att hon visste att tiken kunde massor. Visst var de ute och tränade, men hela tiden med tyngpunkt på att tiken skulle klara det och att det skulle vara lugnt och fint.
Min vän försökte och hela tiden tänka på sitt kroppsspråk och tonläge samt att hon bad sin pojkvän att också tänka på detta om han hadde tiken, han hade dessutom en grov röst så när det var inkallning lät det som om Goliat var ute och härjade. Han började nu tänka på detta.

Och faktiskt, efter bara några veckor visade det resultat! Tiken började fatta att man kan vara låg i rang, men inte ständigt behöver visa det + att hon också kan ta lite plats, på ett trevligt sätt.

Om du vill kan du testa! Du känner ju din hund bäst och det kan ju vara så enkelt att det har med åldern att göra, men då är så ofta är ju risken att det till slut blir ett inlärt beteende. Bra att gå kurs!

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 867
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 497
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 948
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka