kiss som luktar

Haffe

Trådstartare
Vad betyder det egentligen at någon hästar har kiss som lukter mer ammoniak enn andre????

*Mycket nyfiken :)

Sv: kiss som luktar

Det har väl lite med att göra hur mkt de ricker, en som dricker mer vatten får mer "utspätt" kiss och inte lika starkt luktande och en som dricker mer vatten får mer "koncentrerat" kiss som luktar starkare..Har för mig att det var något sånt.. :)

det beror väll mkt på hur mkt protein hästen får i sej med, förr sa man ju att man skulle lukta på kisset för att känna om hästen fick bra med proteiner.

men vätska har nog oxå med det å göra...

Senast ändrad:

en häst som har bra njurar och dricker ordentligt får ett kiss som luktar mindre.
däremot en häst som dricker för lite har starkare urindoft.

Precis som på oss människor

jeg har et inntrykk av at denne hest drikker genomsnittligt eller genomsnittligt + igentligen. Kan den derfor ha dårlige njurar?

dåliga njurar var bara ett exempel, men om den dricker för lite luktar kisser mycket mer än om man dricker mer...;)

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
896
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka