kisen kan inte äta "mjukmat"

Eve

Trådstartare
kisen kan inte äta någon mjukmat, jag har provat de flesta sorter. och jag kan inte begripa vad de beror på.

vad som händer är att han käkar, sen går de en stund ibland flera timmar och så kräks han upp det igen.

han äter givetvis torrfoder, men han skriker och gormar efter den här mjukmaten ändå, så han har brukat får tre t- skedar om dagen, men idag hann han knappt svälja innan det kom upp igen.
så nu får han minsann vara utan till vi har hittat på nånting!

vad kan de här vara?
finns det nånting jag kan ge honom som kanske stabilisera magen eller så?
eller nån mjukmat som är väldigt skonsam? (PM gärna om det i såfall! =)
han har inte gått ner speciellt mycket i vikt.

kisen är runt 15-16 år.

Sv: kisen kan inte äta "mjukmat"

Jag´har haft percis samma problem med en av mina katter.

Torrfoder som basmat och blöt mat som extra gott och även om han precis ätit och man öppnade en blötmat skrek han som om han inte ätit på flera dagar.

Sen kunde han inte äta "Mjau, whiskas, pussi, butikernas egna märken". Det kunde gå max 5 min så kom allt upp igen :(

Det som funkade för min katt var Friskis och kittekatt, de fick han behålla. Även Hills funkade.

Sen vissade det sig att min katt hade cancer, vet ej om det har med kräkningarna att göra.
Han var över 10 + (vet ej extakt, han var adoptivkatt)

Jag´har haft percis samma problem med en av mina katter.

Torrfoder som basmat och blöt mat som extra gott och även om han precis ätit och man öppnade en blötmat skrek han som om han inte ätit på flera dagar.

Sen kunde han inte äta "Mjau, whiskas, pussi, butikernas egna märken". Det kunde gå max 5 min så kom allt upp igen :(

Det som funkade för min katt var Friskis och kittekatt, de fick han behålla. Även Hills funkade.

Sen vissade det sig att min katt hade cancer, vet ej om det har med kräkningarna att göra.
Han var över 10 + (vet ej extakt, han var adoptivkatt)

tack tack!

just nu äte han pussi portions påsar, och innan dess har han ätit tonfisk på burk,
men jag ska prova friskis och kittekatt då och hoppas då det bästa!

jag har ju vart lite orolig att det är åldern som tar ut sin rätt, men eftersom att han äter torrfodret utan problem och han inte går ner i vikt så hoppas jag att han får vara med ett tag till!

Vad ger du för sorter? Testa att helt låta bli de sorter med fisk i.

det har jag redan testat tyvärr, men tack för tipset iallafall!

har provat friskis idag, och än så länge har han fått behålla det!! :)

hoppas verkligen att det kan fungera!

Hade liknande problem med en av mina katter för några år sedan. De fick inte blötmat så ofta då, men när hon väl fick så kräktes hon alltid upp det. Det jag fick göra var att ge henne små, små doser och sedan försiktigt öka mängden. När hon väl vant sig så gick det jättebra, nu äter hon blötmat sedan flera år tillbaka utan problem.
Vissa katters magar reagerar på det höga proteininnehållet i blötmaten, när de inte är så vana vid det. Då gäller det att ta det försiktigt i början och ge små doser i taget.
Att han klarar friskies kan vara att friskies har ganska mycket spannmål i sin blötmat, och då blir ju proteininnehållet lägre.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama