Sv: Kingston dressyrsadel
Jag rekommenderar inte heller Kingstons sadlar. Utan hade jag varit du så hade jag satsat på en begagnad sadel som du kan få ut lite pengar på sedan när hästen växt ur den, alltså musklat sig mer osv.
Kingstonssadlar tycker jag inte ligger bra på speciellt många hästryggar, man får ingen bra sits, och den känns allmänt klumpig både vid ridningen och hanteringen tycker jag.
Dessutom kommer du nog knappt få ut hälften av nypriset i andrahandsvärde då dessa sadlar inte är speciellt eftertraktade. Så den är svårsåld.
Därför hade det varit bättre om du satsat på en bättre beg. sadel som Frank Baines, Hubertus, Stübben, Olympic, M&N osv. Vid pedantskötsel utav en sådan kvalitétssadel så slits inte sadeln speciellt mycket och att du kanske använt den något år har inte så stor betydelse och du kan förmodligen få ut nästanlika mycket pengar av köparen som du själv gav för den om den ser fräsch ut.
Jag har en Olympic Jessica, köpte den beg. för 5600:- Den är inköpt för ca 12 000:-
Obetydligt använd av den som köpte den (eg. hoppryttare) och den passar mig och hästen jättebra nu. Skulle jag sälja den i Dagsläget (den är lika fin o fräsch som när Jag köpte den) så borde jag säkert få ut 5000:- för den i alla fall. Har ägt den sen.
Jan-05. Men nu är den inte till salu

.
Dessutom så är det ju jättesvårt att veta om Kingstonssadeln som du beställt kommer passa hästen ordentligt. Jag tycker f.ö. inte att folk tar multum för sina sadlar som är fallfärdiga. Men att ha häst är dyrt och utrustning likaså, men det får man räkna med.
Själv annonserade jag ut att jag sökte dressyrsadel på blocket. Skrev vad det skulle vara för bomvidd och " på den och fick svar samma dag som annonsen kom ut. Totalt fick jag närmare 100 svar under den perioden som annonsen låg ute på blocket och det var bara att välja och vraka..

Dessutom var det sadlar som kostade allt från en tusenlapp upp till femtontusen (beg. då.) av alla möjliga olika märken osv. Så det var bara att välja och vraka!