S
Spatt
Sv: Kieffer sadel
Tycker inte att man ska behöva stoppa om en sadel som är 1 år gammal
Tycker inte att man ska behöva stoppa om en sadel som är 1 år gammal
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
So I said, och instämmer lätt igen i kör...Centaur skrev:alltför lång och rak för dom flesta hästar, dom extrema kilbossorna trycker ner ryggen.
asmodeus skrev:Sadeln låg helt perfekt och allt, men den hade en alldeles för "lång" och bred anläggningsyta med sina kilbossor så den tryckte över hans njurparti när man red med den.
Diabolical_Kitten Men då låg den ju inte perfekt! Bara för att sadeln har rätt bomvidd och rätt böjning på bommen betyder ju inte att den passar. Hade du ingen sadelutprovare som provade ut sadeln? Isf på h*n ha berättat det för dig att vissa hästar inte kan ha vissa sadlar pga längden på ryggen.
Håller även med dig här, men efter att jag "öppnat" ögonen så är det få hästryggar jag sett som de legat bra ut och som det ser harmoniskt ut med ryttare på. Jag tycker inte att de är någon idealisk modell för en "normal" halvblodrygg. Jag pratar faktiskt främst om de mer "moderna" modellerna" av Kieffer. Och ja, det var mitt fel att sadeln inte passade. Absolut ! Jag hade bara turen att till slut fatta att den inte gjorde det.Diabolical_Kitten skrev:Jag försvarar inte Kieffer, tycker inte dom är bra i övrigt, men det är ju inget fel på sadeln om du inte har sett till att den passat.
Har du någon bild på din sadel när den ligger på din häst ? Detta är inte för att vara dryg på något sätt, utan för att jag gärna vill se ett bra exempel där "kilbossa" fungerar bättre en med "rundbossa".Diabolical_Kitten skrev:Till Centaur och Asmodeus
Min häst kan enbart ha kilbossor, alla andra sadlar med rundbossor är för svängda. :/