kieffer -är Kür samma som Lusitano Kür

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Salur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 523
S

Salur

Hej!

Undrar som ovan: är modellen Kür samma som Lusitano Kür? Har stött på en Kieffer som det bara står "Kür" i, den sadeln kan jag dock inte finna på Kieffers hemsida utan där finns bara Lusitano Kür, som ser likadan ut som den jag tittade på...

Vet någon om det är någon skillnad? Eller är det bara så att de inte skriver "Lusitano" på Kür-moddelen utan bara "Kür"? Förbryllad :confused: och tacksam för svar!!!:)

/Salur

Sv: kieffer -är Kür samma som Lusitano Kür

Kollade lite på Kieffers hemsida och jag citerar:

Lusitano
The dressage saddle LUSITANO is very suitable not only for the swinging movements of baroque horses, but also helps the rider to achieve the best with his horse in order to gain such swinging movements!

Together with the comfortable seat the rider is supported perfectly by the high, soft knee rolls and sits in centrered positon. A classic dressage saddle in modern design for all opportunities.

Lusitano Kür
Spanish and Portuguese riding ways and their masters were godfathers when developing this saddle.

Baroque horse lovers are not longer forced to do without the know how of kieffer when looking for a saddle which gives complete justice to their elevated demands. Unusual feature of this saddle is a very soft broad saddle cushion. The knee rolls adapt very well to the anatomy of baroque horses. V-suspension and an additional girth are a matter of course with this model.

Det står ju ingenting om de två "feta" orden om man kollar på Lusitanons beskrivning?

Men om man kollar på deras bilder på hemsidan, så kan jag faktiskt inte se någon skillnad på sadlarna utseendemässigt. Humm... finns nog någon annan som vet säkert.

Tack för svar!

Jo, jag har också sett att deras något svårtolkade beskrivning... :)

Men på den här sadeln som jag sett står det bara "Kieffer Kür Exellence", det står alltså inte ordet "Lusitano" någonstans, så frågan är om det är en "Keiffer Lusitano Kür" eller om det är en annan Keiffer-modell som bara heter "Keiffer Kür" och vad skillanden mellan dessa två modeller isf är??

Någon mer som känner igen det här med bara beteckningen "Kür" på sadeln?

Puffar tråden....

Ingen som vet?

Tippar på inte har provsuttit en kür och en lustiano den senare gillade jag inte. Har dock inte sett någon lustiano kür.

hm, förstås inte ditt inlägg? :confused:

Jag har provsuttit en kieffer kür excellent och en lustiano excellent. Jag gillar inte lustianon. Har dock inte suttit i någon lustiano kür.

Ja, men då har vi samma erfarenhet -att det finns en "Kür Excellent". Men underligt att jag inte kan hitta den hos Keiffer, utan bara "Lusitano Kür". Sadeln jag stött på sades vara en Lusitano (och ser ut som en), men heter som sagt Kür.

Vad tyckte du var skillnaden mellan dem då? eftersom du gillade den ena men inte den andra... Jag tycker de ser hemskt lika ut på hemsidan...

/Salur

Jag hade hem en Lusitano Kür och provade (superskön sadel, men lite för dyr för mig just då.. ) Den stod det bara Kür i om jag inte missminner mig. Skillanden mellan den vanliga Lusitanon och Küren TROR jag är att Küren har djupare sits och större knästöd. När den heter Excellent har det med bommen att göra, det är mera stuns i den :) Det står om Excellent-bommen på Kieffers hemsida.

Det där med Excellent-sitsen hittade jag också på hemsidan. Men då kanske det helt enkelt är så att det bara står "Kür" i Lusitano Kür-sadeln? :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 115
Senast: Jamtland
·
Utrustning Hej är konstant ute i denna sadeldjungel och letar dressyr Sadel till mitt halvblod hon har en Kieffer Donau hopp, har kollat på en...
Svar
0
· Visningar
819
Utrustning Hej alla! Utrustning behöver man alltid när man hanterar hästar. Dom kan vara bra till att lösa problem, som broddar på vintern etc... 2
Svar
32
· Visningar
4 225
Senast: palle
·
Skola & Jobb Hej! Tänkte höra om det finns någon här som går/har gått på Lillerud i Karlstad och kan berätta om skolan och så? Kommer förmodligen...
Svar
17
· Visningar
1 647
Senast: AgentCarter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka