Kerry Blue Terrier

Sv: Kerry Blue Terrier

Terrier... säger väl allt:angel:

/Jen som jobbar på att bota sin terrierallergi, det går inge bra;)

Sådär hade jag också svarat för ett år sen så det är lugnt.;)

( Vallhund ska det vara! )

Men nu är den evigt rastjatande Lilljessicah igång igen, inga planer på rasen själv, men att berika sig så mkt som möjligt om så många raser som möjligt har börjat bli en hobby när man har tråkigt.:angel:

De jag träffat på har varit ganska "terrieraktiga" Mycket egen vilja osv. Roliga hundar dock.

Tuffa hundar med FÖR mycket egen vilja enligt mig, som tränat två i lydnad/agility. En tik och en hane.
Tiken var mild och fin i tempramentet, skällde sällan och var inte särskilt vaktig. Dock hade hon inget intresse i andra människor och jagade hellre fåglar i skyn är tränade agility.
Hanen var myckwt tuffare, väldigt vaktig. Sprang åt motsatt håll på inkallning men var duktig och tyckte agility var roligt.
Båda var härliga gårdshundar som gick att ha lösa överallt.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en kerry blue. Dels för att det är en ras som skulle passa mig bra och dels för att jag gillar pälsvård, kammande och klippande :love:

Jag skulle absolut kunna tänka mig en kerry blue. Dels för att det är en ras som skulle passa mig bra och dels för att jag gillar pälsvård, kammande och klippande :love:

Vad har du för uppfattning om dem då förutom att du gillar pälsvård? ;)

Tuffa, självsäkra hundar. Mycket fart i och en hel del jobb med. Pigga, alerta och vakna. Dvs en terrier ut i klospetsarna :D

Underbara!

Min barndoms älskade hund:love: och mamma har en ny tik sedan 10 år som jag brukar passa. Hon är mycket terrier, vaken och aktiv utomhus och makalöst kelig och knähund inomhus.

Jag har för mig att de var betydligt skarpare förr och att ryktet till viss del fortfarande hänger med. Min mormor hade en hane som jag tror blev Sveriges äldsta kerry. En riktigt spänd herre som mormor noga planerade sina promenader med så att hon inte skulle stöta på vissa andra hanhundar i grannskapet, och då pratar vi kopplad hund :crazy: och de är ju inte speciellt stora.

Min moster födde upp boxer och kerry och det var i alla fall en kerry jag brukade ha i sängen när jag var där om somrarna. Boxrarna sprang ju omkull en och sprutade saliv :D

Något som är en rasdefekt är att de ofta får en slags fistlar eller fettknutor en bit upp i åldern. Jag vet inte hur vanligt det är med ondartade tumörer men den mamma har nu är opererad ett antal ggr och blir nog inte mkt äldre, likaså togs min barndoms kerry bort före tio års ålder pga cancer. Men om det är ökad risk hos kerry är jag för lite insatt i för att uttala mig om.

Tycker att de luktar väldigt lite hund (om man inte låter skäggen bli snuskiga då ;)), men de kräver en del pälsvård. Eller så tar man elsaxen över hela när man slutat ställa ut.

Jag har ju wheaten terrier som är nästan samma sak. Fast jag har hört att de blå är snäppet tuffare.
En softis är raka motsatsen till en labbe.

De är trevliga om än jävligt egensinniga, ingen hund för en komplett nybörjare kanske. ägaren bör vara säker i sin uppfostran med en gång vilket är lätt att glömma eftersom de är "sötare utanpå".

De äter inte. Detta drabbar inte alla men många softisägare jag har pratat med säger samma sak som vi, hunden är inte intresserad av mat. Godis är gott men tråkigt och hundmat äter man bara när alternativet är att svälta ihjäl. Min hund har varit "anorektisk" sen hon var valp.

De är glada och busiga och vill gärna göra saker. Jag har på amatörnivå tränat lite agility och trickträning i trädgården, men det ska vara kul hela tiden, annars tröttnar hon och gör något annat. Men är man överens går vad som helst. Jag vet en softis som visar sina otroliga tricks på shower.

Det måste hända något mer än promenader varje dag, annars riskerar man att få en problemhund.

Pälsvård. Borsta gör man ett par gånger i veckan, badar gör man då och då. Klipper gör man hos frisör om man ska ställa ut eller hemma. Vi klipper hemma ungefär varannan månad.

Vår hund är en riktig flockhund som trivs allra bäst när hela familjen sitter samlade framför TVn och hon sitter med :o eller när hon får gå och lägga sig med mamma och pappa och har kollat så att alla har gått och lagt sig (ingen har rymt). Hon håller också på med väldigt mycket "ritualer" som att hon måste göra vissa saker innan hon äter, går ut osv. men det kanske bara är hennes lilla egenhet...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
398
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
360
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka