Kenwood Major eller Ankarsrum

Philosophia

Trådstartare
Jag har helt slagit Kitchen Aid (http://www.bukefalos.com/threads/kitchen-aid-skal-till-glasstillverkning.1244215/) ur tankarna och valet står mellan en Kenwood Titanium Major KMM020 eller en Ankarsrum assistent. Kapaciteten för bak med stora degar verkar likvärdigt och folk tycks vara väldigt nöjda med båda och prisskillnaden är någon hundralapp.

Kenwood har fördelen att den faktiskt har en glasstillsats, precis som Kitchen Aid har, men samtidigt har Kenwood bara 1 års fabriksgaranti jämfört med Ankarsrum som har 5 år. Det vore ju trots allt en hel del pengar.

En fördel med Ankarsrum är att alla tillbehör som någonsin har funnits passar även i nya assistenter. Med andra ord så är det ingen risk att stå med en maskin där det inte längre finns reservdelar, t.ex. ny degkrok eller bunke, att köpa. Men samma sak kanske även gäller Kenwood? Funkar alla tillbehör på alla olika Kenwoodmodeller?

En nackdel med Ankarsrum är dock att det verkar bökigt att montera tillbehören - t.ex. att maskinen ska läggas på sidan vissa delar monteras. Kommer jag att bli galen på det? Kenwood står ju istället där den står och det är bara att trycka på extragrejorna.
 
Ankarsrum alla dagar i veckan, helt utan tvekan. Vi har två stycken just nu (varav jag inte använder någon, utan min Viking), och massor med tillbehör. Det är så rejäla grejor att det håller tre-fyra generation.

Ärvde en Kenwood av makens farmor, det är inte alls samma sak, även om det säkert är bättre idag än när hon köpte sin.
 
Jag vet ju att en Ankarsrum är bra. Min mamma hade en sådan och den var ju fantastisk på att knåda. Det jag tycker verkar bökigt är att monteringen av tillbehören, t.ex. att man måste lägga den på sidan för montering av köttkvarnen. Jag lite orolig över att jag inte ska använda den pga att jag blir galen på det. Hur kommer det sig att du inte använder dina?

Vad var det med Kenwood som inte är "alls samma sak" som Ankarsrum?
 
Min Viking står alltid bekvämt framme, därför använder jag den. Jag har dessutom lätta degar som inte behöver samma kraft som Anakrsrum erbjuder.

Maken däremot, som är inbiten surdegsbagare, använder aldrig annat än Ankarsrum (fast den hette inte så när våra föddes ;)).
 
Min Viking står alltid bekvämt framme, därför använder jag den. Jag har dessutom lätta degar som inte behöver samma kraft som Anakrsrum erbjuder.

Maken däremot, som är inbiten surdegsbagare, använder aldrig annat än Ankarsrum (fast den hette inte så när våra föddes ;)).

Okej, tack så mycket för dina svar! :)
 
Passar på att putta upp mina frågor:

- Funkar alla tillbehör på alla olika Kenwoodmodeller?
- Kommer jag att bli galen på monteringen av tillbehören till Ankarsrum (att den ska läggas på sidan, osv.)?
 
En nackdel med Ankarsrum är dock att det verkar bökigt att montera tillbehören - t.ex. att maskinen ska läggas på sidan vissa delar monteras. Kommer jag att bli galen på det? Kenwood står ju istället där den står och det är bara att trycka på extragrejorna.

Det är inte minsta bökigt att montera tillbehören. Du håller ju inte på och växlar mellan till exempel kvarn och degbunke särskilt ofta. Normalt gör man ju det ena eller det andra. Då du tar fram den sätter du den bara på ena eller andra hållet, inte märkvärdigt alls. Så nej, jag tror inte du blir galen på det.
 
- Kommer jag att bli galen på monteringen av tillbehören till Ankarsrum (att den ska läggas på sidan, osv.)?

Har en ganska nyköpt Ankarsum men inte tex köttkvarn än, men den är så mycket smidigare och lättare att hantera än jag trodde innan (däremot är den ju fortfarande tung). Skulle jag behöva flytta eller vända på tex en Kithen Aid skulle jag bli tokig däremot ;)
 
Har en ganska nyköpt Ankarsum men inte tex köttkvarn än, men den är så mycket smidigare och lättare att hantera än jag trodde innan (däremot är den ju fortfarande tung). Skulle jag behöva flytta eller vända på tex en Kithen Aid skulle jag bli tokig däremot ;)
Men va? Det är väl inget svårt att lyfta en Kitchen Aid. Bara kroka tag "under motorn" med en hand. Assistenten kan du väl knappast lyfta med bara en hand?
 
Jag bär vår assistent med en hand, inga problem alls. Att tippa den och montera grejor är eller inget problem, men jag är i o f s van sedan barnsben (mamma hade vår till väldigt mycket, bl a köttkvarn och till äpplemos).

Tycker själv det är ett ypperligt kvalitetsbetyg att assistenten både håller (exemplaren) och håller ställningen (modellen) så länge som de gör.
 
Det är inte minsta bökigt att montera tillbehören. Du håller ju inte på och växlar mellan till exempel kvarn och degbunke särskilt ofta. Normalt gör man ju det ena eller det andra. Då du tar fram den sätter du den bara på ena eller andra hållet, inte märkvärdigt alls. Så nej, jag tror inte du blir galen på det.

Jo, fast av utrymmesskäl så har man väl oftast skålen på assistenten vid förvaring. Då måste ju skålen plockas bort, assistenten vändas och de andra attiraljerna monteras dit. Köttkvarnen vill jag använda även för att mala kött till hundarna så det är ju inte så att den bara kommer att gå några gånger om året. Men jag kanske överdriver krångligheten. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp