Kennelhosta

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Är hosta de enda/första tecknena på Kennelhosta?

Birk kom hem igår från sin "semester" med fyra dagars agilitytävlingar och svägerskan berättade att de sista dagen hade hört att någon hund som hade varit med ev hade haft kennelhosta... Så vi ska nu hålla koll på hundarna...

Men hur nära kontakt måste de ha för att det ska smitta? Våran hund och hans syster har inte fått hälsa på någon annan hund vad de kunde komma på... De har även haft egna vattenskålar som inte har delats av någon annan.

Finns det något att göra i förebyggande syfte? De håller ju på och satsar på Ungdoms SM i augusti så de vill ju inte bli stoppade från...

Hur fungerar vacinationen? Är det värt att vacinera mot kennelhosta? Våran vet har inte rekomenderat det men han är distriktsveterinär och svägerskan veterinär är privat och de har rekomenderat betydligt fler och tätare vacinationer...

Sv: Kennelhosta

Vad jag vet smittar kennelhosta dels via direktkontakt men även via luften (om de tex. sitter i samma rum).
På tävlingar är ju hundar rätt nära och om nån hostar så sprids det väl till de som är runtomkring.
Har nyligen vaccinerat gammel-labben mot kennelhosta (lagotton är redan vaccinerad) för säkerhets skull. Det ger inte fullgott skydd, men om de får det blir det lindrigare och går fortare över.

Sv: Kennelhosta

Nja så nära varandra behöver de inte har varit... Det var fyra olika banor som de tävlade på och de visste inte var hunden/hundarna som hade hosta befann sig... Det var ju utomhus så riskerna kanske minskar något... (håller tummarna stenhårt) :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Min pappas hund och våran hund brukar leka tillsammans, samt tar vi koppelpromenader med dom, och tränar å så. Vi gör detta flera...
Svar
4
· Visningar
1 185
Senast: Fanzia
·
Hundavel & Ras Vi använde våran egen tik för en kull för drygt ett år sedan. Hon HD-röntgades (B), ögonlystes(u.a) och kollades igenom allmänt inför...
Svar
8
· Visningar
2 219
Senast: Anna_Lillen
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 227
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka