Kemisk kastrering (sakling info tack)

Problematisk

Trådstartare
Jag lärde mig typ nyss att kemisk kastrering nu för tiden är nåt chip som verkar ca 6-12 månader. Den enda hunden jag "varit med om" kemisk kastrering med var ena hunden vi hade när jag var barn, och på den tiden var det nån hormonspruta som räckte typ 3-4 månader om jag minns rätt, så jag antar att det hänt en del sedan dess.

Nu har jag försökt googla och läsa på, för att jag vill veta mer om hur det fungerar, varför man gör det osv, men det verkar vara lite av en vattendelare. Antingen är kemisk kastrering djävulens påfund och jättevärdelöst på alla sätt, eller så är det guds gåva till mänskligheten och underlättar för alla hanhundar som någonsin satt sin tass på denna jord :cautious: Nu tror ju inte jag att det är så svartvitt, så därför vänder jag mig till er i hopp om lite konkret fakta :)

Varför gör man kemisk kastrering? På vilka hundar? Vilket är det förväntade resultatet? Och, om nån provat, vilket blev det faktiska resultatet?

Min sambos hund är kemisk kastrerad sedan snart 1 år. Hon ville prova med kemisk först för att se vilka effekter det har. Hon var orolig att han skulle förändras till något oönskat mentalt men han är precis den samma som innan förutom att han bryr sig mindre om dofter ute och mindre om tikar. Testiklarna har krympt till pyttestorlek vilket är en effekt av chipet. Sannolikt ska hon kastrera honom kirurgiskt innan chippet går ut helt då ingreppet blir mindre och går snabbare när testiklarna är små och sladdriga.

Min sambos hund är kemisk kastrerad sedan snart 1 år. Hon ville prova med kemisk först för att se vilka effekter det har. Hon var orolig att han skulle förändras till något oönskat mentalt men han är precis den samma som innan förutom att han bryr sig mindre om dofter ute och mindre om tikar. Testiklarna har krympt till pyttestorlek vilket är en effekt av chipet. Sannolikt ska hon kastrera honom kirurgiskt innan chippet går ut helt då ingreppet blir mindre och går snabbare när testiklarna är små och sladdriga.

Varför vill hon kastrera? Är det "bara" att han har det jobbigt med alla dofter och tikar, eller något mer? Vilken mental förändring var hon orolig för, är det något som är vanligare än annat (om du vet)?
Hade den kemiska kastreringen önskad effekt?

Varför vill hon kastrera? Är det "bara" att han har det jobbigt med alla dofter och tikar, eller något mer? Vilken mental förändring var hon orolig för, är det något som är vanligare än annat (om du vet)?
Hade den kemiska kastreringen önskad effekt?

Mest för att när vi blev sambos så var min ena tik okastrerad och för att förebygga prostataproblem. Nu är dock båda mina tikar kastrerade men hon vill nog ändå gå vidare med kirurgiskt kastrering då det är för dyrt att fortsätta med kemisk varje år. Jag tror hon tycker att det är skönt att han inte är lika brydd om andra hundar (han var dock aldrig någon problemhund eller så) och behöver inte passa på honom om det finns löptikar i närheten.
Hon var nog mest rädd för att han skulle bli personlighetsförändrad bara, inte vara samma hund. Men så blev det inte, han är fortfarande samma mysiga, glada whippet.
Chipet har definitivt haft önskad effekt och inga oönskade biverkningar.

Min hanhund är kemiskt kastrerad med Suprelorin - jag ville testa kemisk kastrering för att se om han ändrades mentalt. Chippet sattes 2016 och är fortfarande verksamt, så det verkar som om min hund har verkan av chippet ovanligt länge.

Jag kommer antingen sätta ett nytt chip eller kastrera honom när detta går ur.

Vi har nyligen kastrerad vår hane med suprelorin. Anledningen var att han började bete sig som ett svin mot vår (kastrerade) tik. Kemisk kastrering för att det då försvinner om det blir oönskade effekter. Effekt: lugnare, ökad aptit, mjukare päls.

Det där med hormoner är himla komplext. På jobbet kastrerar man ibland hundar av samma skäl som man kastrerar hästar - man vill ha mer fokus på jobbet och mindre fokus på sociala relationer med andra hundar. De kastrerar normalt kemiskt först, eftersom många hundar som kastreras tappar "gnista".

Om kastrering fungerar så får man en hanhund som inte far illa när tikarna löper, som lägger mindre energi på att märka upp och bevaka revir, som är mindre aggressiv.

Om kastrering inte fungerar får man kanske ingen/liten effekt på "hanhundsbeteenden" och störd tillväxt hos ffa hundar av stora raser som kastreras unga. Man får också minskad muskelmassa och långsammare ämnesomsättning (=risk för fet hund), kanske sämre päls, det finns risk för att vissa hundar mobbar kastrater...

Åtminstone här i Stockholm kastrerar många hanhundar för att det är ett krav på många hunddagis. Kemisk kastrering räknas som doping - dvs hunden får inte vara med på tävling eller utställning. En kirurgiskt kastrerad hund får vara med och tävla (i många grenar finns krav på veterinärintyg på två normala, rätt placerade testiklar före ingreppet), men kan inte ställas ut.

Jag kastrerade min kemiskt eftersom han kissade inne hos dagmatte vilket hon tolkade som ett revirbeteende - det blev bättre men han blev fet som en julgris på 1 dl bantningsfoder om dagen. Nu när det klingat av igen äter han 2 dl vanligt foder och håller vikten. En av hans bästa buds blev också en dödsfiende i samband med kastrationen. Min hund skäller numer vid åsynen av den andra hundens hus eller husse (och kissade på husses cykel härom dagen :o)

För min hund är det viktigt att hålla vikten eftersom han har ett taskigt benställ = jag kastrerar inte igen om det inte blir helt oundvikligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka