Kedja/curb på halvstång?

Ms_Antrop

Trådstartare
Nu kanske jag har missuppfattat detta, men jag har fått för mig att halvstångsbett är lite vanligare bland islandhästar än vid engelsk ridning, så jag tänkte fråga här istället för på "vanliga" utrustningsforumet :p

Ska halvstången användas med kedja/curbstrap? Hur sätter man den isåfall? Tyckte inte riktigt att det fanns nått "självklart" ställe på nått vis... I samma ringar som man har tyglarna i eller? :confused:

Blev tipsad om detta bett av en arbetskompis idag, och jag hade aldrig hört talas om det innan så jag kollade upp det nu när jag kom hem och jag tycker ju på nått sätt att det känns som att man skulle ha kedja/curb.. Eller?

Sv: Kedja/curb på halvstång?

På min sk halvstång (käringstång) som ligger och skräpar finns ingen kedja och ej heller några ringar för det, så på den frågan svarar jag nej.

En halvstång används vanligtsvis inte med kedja, utan precis som det är! Så det är ju i grund och botten bara ett starkt tränsbett, eftersom det bara trycker i munnen och inte är någon stång.

Har aldrig sett någon ha curb/kedja till. Skulle inte säga att det är ett starkare träns bett utan det är ett hissbett precis som de omtalade pessoa

Nja, ringarna för huvudlaget är så pass små att det snudd på är omöjligt för dessa att glida i ringarna. Det är en förutsättning för att bettet ska klassas som gag, samma gäller för det isländska stångbettet.

Fast det fungerar ju inte som ett hissbett heller i jämförelse med ex pessoa eftersom mundelen där kan vrida sig upp runt hela bettringen. På de flesta halvstänger sitter ofta mundelen i en så liten del att du inte kan flytta själva mundelen.

Fast det fungerar ju inte som ett hissbett heller i jämförelse med ex pessoa eftersom mundelen där kan vrida sig upp runt hela bettringen. På de flesta halvstänger sitter ofta mundelen i en så liten del att du inte kan flytta själva mundelen.

Så länge bettet in har kedja så är det ett hissbett. Gilla inte de betten, hästarna få inga ärliga eftergifter och förstå inte varför man använder dem.

Jo fast det har ju fortfarande inte samma funktion som de andra hissbetten, det är det jag vill fram till! Mundelen är ej rörlig, även om stången gör att hela bettet kan hissas.

Håller dock med om att det inte är en särskilt trevlig verkan på det, eftersom det bara bidrar till en ökad styrka i handen. Med en kedja stoppas ju trycket upp och nacken blir även involverad.

Jo fast det har ju fortfarande inte samma funktion som de andra hissbetten, det är det jag vill fram till! Mundelen är ej rörlig, även om stången gör att hela bettet kan hissas.

Håller dock med om att det inte är en särskilt trevlig verkan på det, eftersom det bara bidrar till en ökad styrka i handen. Med en kedja stoppas ju trycket upp och nacken blir även involverad.

Det har inte lika stor hissverkan som pesoa men tillräcklig, är ju även skillnad på vilket märke bettet är från.

Ja men det är ju precis det jag skriver, så förstår inte riktigt vad du vill ha sagt...?
Skrev ju att de flesta inte har rörlig mundel. Och jag skriver att det inte har exakt samma inverkan som ex pessoa, men att det är byggt på samma grund.

Okej, då var det så alltså, ingen kedja... Jag fattade inte riktigt vart man skulle ha satt en sån :p

Efter att ha tittat på dessa bett på nätet så kan jag bara hålla med att ja, det verkar som att det är väldig skillnad på hur stora ringar mundelen sitter i... Från ett märke fanns det knappt några ringar alls att tala om och på ett annat var dom rätt stora... Måste ju ha ganska stor betydelse för inverkan...

Det är inte mundelen man tittar på, utan den delen som fäster huvudlaget. På pessoa är det större ringar vilket erbjuder huvudlaget att glida i ringarna, detta skapar ett tryck i nacken. På halvstången är ringarna små, och nu pratar jag om den isländska halvstången och inte dessa western avarter.

Halvstång

http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=32_46&products_id=846

Pessoa.

http://www.google.se/imgres?imgurl=...a=X&ei=5iCBTdesH8_asgbxqOnlBg&ved=0CCgQ9QEwBA

Ja men det är ju precis det jag skriver, så förstår inte riktigt vad du vill ha sagt...?
Skrev ju att de flesta inte har rörlig mundel. Och jag skriver att det inte har exakt samma inverkan som ex pessoa, men att det är byggt på samma grund.

Jag vill har sakt att "halvstång och pessoa är hissbett och att de har exakt samma inverkan men att "halvstångens" inverkan inte är lika stark.

Men det "räcker" alltså med att ringarna är sådär små? Finns ju halvstångsbett som har nästan obefintliga ringar som mundelen sitter i, blir det ännu mindre sån verkan, eller blir det ungefär samma lika som med dom lite störra ringarna? (Hoppas det inte blev för konstig formulering nu :p)

Liknande trådar

Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 244
Senast: Nea_
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 612
Senast: YorkWann
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: Tinuri
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 912
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka