kbl. travare -den gamla rasstandarden

R

Rikkan

Här är den gamla rasstandarden, så lägg inte för mycket vikt vid den, utan ha detta som ett underlag fram till den nya träder ikraft. :bow:
:)
1. Rastyp
Den nuvarande beskrivningen är:
Mankhöjden bör ej understiga 148 cm som fullvuxen.
Kort, brett huvud med spetsiga öron och vaken blick.
Krafig, väl ansatt hals med väl markerad manke.
Bred och djup bog samt rak, jämn och muskelfylld rygglinje.
Långt och brett kors som är något delat.
Kraftigt och välutvecklat (muskelfyllt) lårparti.
Långa breda hasor, som är normalt vinklade och inskenade.
Inte för långa eller för korta kotor.
Välutvecklade hovar med bra hovkvalitet.
Korrekta rörelser i såväl skritt som trav.

2. Huvud, hals, bog, bringa och manke
Här bör man eftersträva en häst med uttryckesfullt huvud, vakna ögon och en lång kraftig, väl ansatt hals. Bogen bör vara lång och liggande, det ger bättre förutsättning för ett långt fjädrande steg. Bringan bör ej vara för bred. Manken bör vara lång och gärna hög.

3. Bål, rygg och kors
Hästen bör ha ett bra djup med väl välvda revben. Hästen bör vara lång, men med kort stark rygg. Korset bör vara långt, brett och något delat. Ett sluttande kors är ingen nackdel. Lårpartiet bör vara kraftigt, välutvecklat och muskelfyllt.

4. Benställning/benkvalitet fram
Hästen bör ha så korrekta framben som möjligt då avvikelser kan ge upphov till hälta. Senorna bör vara tydligt avtecknade. Skenbenet bör vara brett och kort. Kotorna bör varken vara för korta och stumma eller för långa. Hästen bör vara korrekt inskenad och ej vara tryckt i knäna/sabelbent eller vara knipt under knäna.


5. Benställning/benkvalitet bak
Hasen bör vara bred och lång, normalt vinklad och inskenad. Senorna bör vara tydligt avtecknade. Kotorna bör varken vara för korta och stumma eller för långa.


6. Hovar
Hovarna har stor betydelse för hästens funktion. De bör vara rejäla, likformade och symmetriska. Hovarna bör inte vara spetsiga eller små, trakten bör inte heller var låg, trång eller understucken. Den främre konturen bör vara rak, ej konkav.


7. Rörelsemekanik i skritt
Man bör eftersträva energiska, framåtgripande rörelser och ej för markbundna med ett bra påskjut och ett gott övertramp.


8. Rörelsemekanik i trav för hand
Hästen bör ha, effektiva, framåtgripande rörelser med bra påskjut som gör att hästen lägger mycket mark för varje steg. Rörelserna bör vara lediga och ej alltför markbundna. Hästen bör ha en breddad bakbensaktion.


9. Rörelsemekanik i trav för vagn
Framför vagn bör hästen vara rentravande, och ha ett så rymtiskt och vägvinnande trav som möjligt. I övrigt se punkt 8.


10. Helhetsintryck
Här tas könstyp, harmoni, propotioner, hanterbarhet och storlek med i bedömningen. Beteende för vagn tas också med i beaktningen. Hästen bör vara harmonisk och väl sammansatt med en för rasen önskvärd storlek med rektangulär coh högställd kroppsbyggnad. Hästarna bör inte understiga ponnymåttet 148cm, som fullvuxna.
 
Sv: kbl. travare -den gamla rasstandarden

Ser jag till detta så är mina hästar:
R =Rikkan S= Spida

1. Rastyp
Mankhöjden bör ej understiga 148 cm som fullvuxen.
R =148 och S (två år) på 144

Kort, brett huvud med spetsiga öron och vaken blick.
R Har ett lite smalare, men mycket, mycket ädelt huvud.

Inte för långa eller för korta kotor.
R Gränsfall till korta kotor...

2. Huvud, hals, bog, bringa och manke
Här bör man eftersträva en häst med uttryckesfullt huvud, vakna ögon och en lång kraftig, väl ansatt hals.
R & S korta halsar

3. Bål, rygg och kors
Hästen bör ha ett bra djup med väl välvda revben. Hästen bör vara lång, men med kort stark rygg.
R har en ngt. lång rygg.
Korset bör vara långt, brett och något delat. Ett sluttande kors är ingen nackdel. Lårpartiet bör vara kraftigt, välutvecklat och muskelfyllt. Stämmer bra på båda.

4. Benställning/benkvalitet fram
5. Benställning/benkvalitet bak
6. Hovar
7. Rörelsemekanik i skritt
8. Rörelsemekanik i trav för hand
Hästen bör ha en breddad bakbensaktion.
Detta har inte unghästen som bär och söker mitten, utan att bredda.

10. Helhetsintryck
med rektangulär coh högställd kroppsbyggnad. Hästarna bör inte understiga ponnymåttet 148cm, som fullvuxna.
R något Lågställd, omodärn.
 
Sv: kbl. travare -den gamla rasstandarden

Åh vad fiffigt du har skrivit, kan inte fler här på sidan som har kallblod göra lite likadant? Det blir ju förstås inte riktigt som en premieringsnämnd bedömer - för alla är vi nog lite hemmablinda, men lite kan man ju se i perspektiv.
 
Sv: kbl. travare -den gamla rasstandarden

1. Rastyp
Den nuvarande beskrivningen är:
Mankhöjden bör ej understiga 148 cm som fullvuxen.
Kort, brett huvud med spetsiga öron och vaken blick.
Krafig, väl ansatt hals med väl markerad manke.
Bred och djup bog samt rak, jämn och muskelfylld rygglinje.
Långt och brett kors som är något delat.
Kraftigt och välutvecklat (muskelfyllt) lårparti.
Långa breda hasor, som är normalt vinklade och inskenade.
Inte för långa eller för korta kotor.
Välutvecklade hovar med bra hovkvalitet.
Korrekta rörelser i såväl skritt som trav.

Trollfuxa; 145 cm hög. Mer långsmalt huvud än kort och brett. Något rakhasig, lite korta kotor. Lite trånga, höga hovar. I övrigt är hon nog rätt så rastypisk, har ganska mycket kallblodskaraktär i sin utstrålning.

Flingan; Han måtte vara väldigt rastypisk för egentligen misstämmer inget :)

Rigo; blir högre än sin mor (136 cm i dag 8½ mån). Även övriga punkter där morsan inte riktigt är helt rastypisk verkar bättre - längre kotor, bättre hovar, kortare huvud, bättre haser.

2. Huvud, hals, bog, bringa och manke
Här bör man eftersträva en häst med uttryckesfullt huvud, vakna ögon och en lång kraftig, väl ansatt hals. Bogen bör vara lång och liggande, det ger bättre förutsättning för ett långt fjädrande steg. Bringan bör ej vara för bred. Manken bör vara lång och gärna hög.

Trollfuxa; Relativt stupande bog samt proportionerligt är den även kort, samt låg manke. Eventuellt kort hals. I övrigt rätt ok.
Flingan; han stämmer bra in här.
Rigofux; Bättre bog än sin mor, samt högre och längre manke, och längre hals.

3. Bål, rygg och kors
Hästen bör ha ett bra djup med väl välvda revben. Hästen bör vara lång, men med kort stark rygg. Korset bör vara långt, brett och något delat. Ett sluttande kors är ingen nackdel. Lårpartiet bör vara kraftigt, välutvecklat och muskelfyllt.
Trollfuxa; lång i ryggen och inte särskilt djup (inte så "väl välvda revben"). Kort kors och kort bog, hon har sina långa linjer lite på fel ställe.
Flingan; stämmer mycket bra in här. Dock eventuellt inte så brett kors?
Rigofux; blir nog lång i ryggen han med, men har längre bog och längre kors än sin mor. I övrigt är det svårt att veta. Väldigt muskelfyllda lår sedan födsel, så det verkar finnas i generna :)

4. Benställning/benkvalitet fram
Hästen bör ha så korrekta framben som möjligt då avvikelser kan ge upphov till hälta. Senorna bör vara tydligt avtecknade. Skenbenet bör vara brett och kort. Kotorna bör varken vara för korta och stumma eller för långa. Hästen bör vara korrekt inskenad och ej vara tryckt i knäna/sabelbent eller vara knipt under knäna.
Alla tre har rätt bra ben - men Trollfuxa är något inåttåad samt har korta och något stumma kotor. Rigofux är bättre där, har längre kotor.


5. Benställning/benkvalitet bak
Hasen bör vara bred och lång, normalt vinklad och inskenad. Senorna bör vara tydligt avtecknade. Kotorna bör varken vara för korta och stumma eller för långa.
Hm att det inte står mer?
Se ovan om Trollfuxas haser - något korta, raka är de.


6. Hovar
Hovarna har stor betydelse för hästens funktion. De bör vara rejäla, likformade och symmetriska. Hovarna bör inte vara spetsiga eller små, trakten bör inte heller var låg, trång eller understucken. Den främre konturen bör vara rak, ej konkav.
Flingan har jättefina hovar. Rigo verkar också få bra hovar, de är runda och ser "friska ut". Trollfuxa har små och trånga hovar, ganska "spetsiga".

Rörelsemässigt är de väldigt olika (Trollfuxa/Rigo rör sej lika men det är som natt och dag ifall man jämför med Flingan - de har väldigt olika mekanik), men rör sej ok allihop.
Trollfuxa är linjegångare men breddar kanske något i "riktig" travartrav (det vet jag inte så mycket om, då jag aldrig ser henne i sån). Flingan har mer breddande i sej, men breddar bara när han ska trava fort.
 
Sv: kbl. travare -den gamla rasstandarden

Ja, visst var det lite kul.
Nu kan vi analysera, lära och fundera -så att vi kan utvecklas som hästägare och får nya perspektiv på hur vi ser på våra hästar och vad vi idag avlar på....:)

Är det någon som känner dig osäker på sin hästs utseende, lägg in en bild, så kanske andra kan komma med synpunkter som berikar? ;)
 
Sv: kbl. travare -den gamla rasstandarden

Monavi:
Mankhöjd: ca 155 cm (hon är nog inte slutmätt men det är uppgiften jag har)

Ganska rastypisk i övrigt tror jag :D huvud, hals och manke stämmer. Ryggen är rak. Hon breddar traven, hennes bakbensaktion i skritt är extremt överdriven. Hon sätter hoven så långt fram hon kan och sträcker ut den så långt det går. Jag jobbar på att minska det så hon sätter under sig mer och då hoppas jag att hon musklar på sig mer bak, eftersom jag tycker att hon har för klen rumpa och lår. Om det är genetiskt eller inte vet jag inte, hon är ju inte regelbundet tränad sedan unghästtiden. Det har blivit bättre i alla fall.

Något långa kotor tror jag. En aning fransysk bak. Hovarna är sådär, de har varit misskötta tidigare men är bättre nu.
Bifogar som vanligt hennes fotosida, någon annan som ser något?
www.blanckkonsulter.se/monavi
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 686
Senast: ameo
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 188
Senast: Buck
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 323
Senast: Alexandra_W
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 579
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp