kbl-kunniga - hjälp önskas!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Strumpan_20
  • Startdatum Startdatum
S

Strumpan_20

Vet inte riktigt vart jag skall vända mig med denna fråga, men detta forum verkar mest lämpligt!

Jag söker efter en kbl-travare för ridning / körning och vill gärna ha en som ej är riden mycket innan, utan vill lägga grunden själv. Travträning ser jag dock inte som något problem. Ju yngre häst desto bättre, men givetvis är en frisk och sund häst första prioritet.

Frågan är nu: Hur får jag tag på en häst som kommer direkt från travet, utan mellanhänder. Har tyvärr ingen fot inne i travvärlden, så jag är lite ny på detta område.

Är ytterst tacksam för svar!
:bump:

Jag fick en märr i Julklapp, tyvärr så har jag inte plats för henne. Men du bor i Gbg och jag i Norrland.
Har du varit inne på Sleipner
Där finns både hästbörs och forum.
Annars så kan du ju kontakta uppfödare, tror att det kan vara lättare att få tag i en häst som inte är totalt sönderkörd på så sätt.
Ska du rida och inte travtävla så brukar Eva Jälmbrant förmedla kbl. travare till Akademiskridning.
Eva J.
Eller på nån av travbanornas anslagstavlor eller på blocket. se

Eller så ringer du helt enkelt till nån av de tränare som har kallblod i träning och frågar om nån av dennes hästar ska säljas. Har de ingen just då så kanske de kan lägga ditt namn på minnet. Nackdelen är väl kanske att du sen står där med fler hästar än du tänkt :)

Hur tar jag reda på vilka kallblodstränare det finns? Finns det någon bra hemsida?

Gå in på någon banas hemsida (förslgsvis någon i din närhet), där brukar det sedan finnas länkar till de tränare som är knutna till den banan. Klicka in dig på någon av deras hemsidor och kolla vad denne har för hästar i träning.

Fast kallblod är nog mer vanligt lite högre upp i landet. Så du kan ju kolla någon bana längre bort oxå.

Sleipner ex har bla en länklista till olika tränare.

Du har ju fått en hel del bra tips men ett annat är att ringa till uppfödare och höra dig för. Det händer att det föds föl som av någon anledning antagligen inte kommer att bli någon topptravare. Då får du en ung häst att utbilda själv.

Jag fick ett fint treårigt sto efter Bork Rigel på det sättet. Uppfödaren hade inte lust eller tid till att göra något av henne.

Liknande trådar

Träning Nå, tillbaka till ämnet gramanernas vara och icke vara. Min kompis A köpte för tre år sedan en travaren L (idag 9år) som inte gått...
Svar
10
· Visningar
1 511
Senast: Splittan
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·
Hästmänniskan Jag ska skriva en C-uppsats på svenskan och önskar få hjälp med alla möjliga fakta om allt som rör hästar. Tex: Historia, Anatomi...
Svar
2
· Visningar
1 228
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV