Kattvänligt i vas

aiquen

Trådstartare
Jag har fått en jättefin, stor vas i present. Såklart skulle jag väldigt gärna vilja ha den framme (på golvet p.g.a. dess storlek) och helst inte helt tom. ;)

Hade jag fått välja fritt hade jag gärna köpt några liljor eller liknande, men det vet jag inte om jag vågar i och med mina katter (och att jag måste placera vasen så lättillgänglig för dem). Vissa blommor är de totalt ointresserade av, medan de gärna smakar på andra, så jag vågar inte chansa.

Men vad kan jag ha då? Finns det några blommor/fint ris/annat kreativt (INTE plastblommor!) som funkar att ha i en stor vas - trots innekatter?

Detta måste jag följa, jag har hittills inte lyckats ha några större/högre vaser med vatten i eftersom mina 6-kilos marodörer inte visar någon som helst hänsyn till att matte inte vill ha vattenskadad parkett :D

@MJLee Tack, för listan. Har sett den och liknande listor, men jag - som på sin höjd känner igen en maskros liksom - tycker det är så svårt att utgå från vad jag inte kan köpa, och att veta om listorna ens är fullständiga. Många snittblommor säljs ju i färdiga buketter och jag har i regel ingen aning om vad hälften av dem är för något. Så jag tänkte mer på om det bland kattägare finns något slags standardtips på blommor som funkar fint att ha, men så enkelt är det väl förstås inte. :)

Jag funderade i alla fall lite på orm/trollhassel (blir inte klok på vad som är vad eller vad skillnaden egentligen är) men kom hem med en liten enkel bukett gerberor. Vad jag kunde googla mig till finns de inte med på några listor eller står som giftiga på giftinformationscentralens sida, så det kändes säkert. Katterna är dessutom totalt ointresserade av dem (vet ärligt talat inte om de ens har märkt att jag har försökt piffa upp det lite här hemma :meh:).

Kanske jag kan passa på och fråga vad den där växten hette som var långa smala blad som katter gillar och får tugga på? En rätt vanlig lite "tråkig" växt har jag för mig? Kan inte komma på namnet! :banghead:

Kanske jag kan passa på och fråga vad den där växten hette som var långa smala blad som katter gillar och får tugga på? En rätt vanlig lite "tråkig" växt har jag för mig? Kan inte komma på namnet! :banghead:
Kan jag slå mig själv i huvudet? :banghead: tittade genom @vallhund s lista och givetvis fann jag genast ampelliljan :grin::o:p

Tål vasen att tippa ikull om katten skulle få før sig att leka med blommorna, eller ær den svag? Rosor ær i alla fall inte giftiga, och inte vanliga blommor som man hittar i vægkanterna som præstkragar och blåklockor.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har fått mina blommor och mina krukväxter avtuggade av vår ena katt, varför gör hon så och vad kan man göra åt det? :-( Eftersom...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: MonteRose
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 975
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar