kattungen letar men hittar ingen spene som "ger mjölk"

O

optimus

Hej, om jag har postat i fel forum, var vänlig säg till eller flytta denna.

Efter sjukt långa värkar kom det en kattunge som visade sig mycket pigg och kry, letade efter spenen direkt, men den "lyckats inte dia". Jag är nästan säker på att kattungen är frisk, men misstänker att mamman har fått mjölkstockning eller att mjölken inte har börjats producera ännu. Jag har försökt hålla ungen framför spenar, men den vill inte ha dom. Ändå så letar den och den har letat efter en "fungerande" spene i en timma nu. Misstänker också att en nr 2 kattunge är på väg. Har ni några synpunkter förslag hur en smått orolig kattägare kan "hjälpa" till? Jag har ingen mjölkersättning hemma, kommer stå redo utanför djuraffärn idag så fort det öppnar annars.

tack på förhand

forts.

Efter sammanlagt 3 timmars intensivt googlande så kör jag värmeflaska mot hennes spenar och masserar dom, då jag strax innan upptäckte när jag kände lite noggrannare att "klumparna" i hennes mage inte var flera kattungar, utan förmodligen mjölkstockningar. Sju på morgonen så kom det vitt guld i mängder och nu klockan 7 så smaskar Kalla/Ferry i sig råmjölk högt och ljudligt.

Nu ska jag sova.

Sv: kattungen letar men hittar ingen spene som "ger mjölk"

Hur mår OS-bebisen?:laugh:
Går allt som det ska?

Tackar som frågar, ungen blir växer i samma takt som medaljerna ramlar in för Sverige, grattis Lag Norberg!

Det har dock uppstått ett annat problem, och det är ett nytt ämne, men tänker skriva om detta här, för att undvika onödig extratråd. Om moderator/admin vill får ni gärna separera/flytta tråden.

För att det ska kunna ges så korrekta tips/analyser/råd till detta så tänker jag berätta helhetsstoryn i stora drag. Mitt problem kommer i slutet av detta inlägg.

Jag skaffade en honkattunge för fem år sedan. Rasen är blandning med 1/4 Manx. Är uppväxt med katter i hela mitt liv, men denna katt är min första som jag fick chansen att "uppfostra" själv och dessutom dana helt ensam i min lägenhet. Jag fick en galen idé; hur långt kan man gå och dana en innekatt med enbart kärlek och skydda henne totalt från "negativa" upplevelser från människor?

Det blev en mycket tillgiven katt som började nästan uppvisa ett hundaktigt beteende, som t.ex att hämta snören och nästan bli förbannad och puffa med pannan (hårt) mot benet eller mot ens kropp om man var passiv och inte kastade snöret iväg för 511:e gången. Jag medvetet hade mycket folk hemma (jag är väldigt social) och hon vande sig vid olika människor och lärde sig att även främmande människor inte utgjorde någon form av "illa behandling". Samma sak med hundar. Och samma resultat där. (Hon är mer eller mindre uppväxt delvis med hund) Vem som helst kunde lyfta/bära/hålla i henne i nästan så gott som hursomhelst, med andra ord, hon var en väldigt skyddad trygg katt. Även folk som inte gillade katter/är rädda för katter gillade min honkatt.

Eftersom katten är en innekatt och skall så förbli så tänkte jag att det inte skadar med detta "överbeskyddande".

Jag var sen med att ta kull på henne, väldigt sent. Men jag ville så gärna ha en kull på henne, så vid 4 års ålder fick jag låna en norsk skogskattshane.
Första kullen fick hon en, och föddes utan komplikationer. Allt var perfekt och underbart i tio dygn, förutom EN natt då jag vaknade av att hon hade lagt ungen på min mage. Jag fick lägga tillbaks den i deras kattungelåda. Kom ihåg att detta var vid ung. tre dygn efter födseln.

Tionde dygnet kom hon med kattungen, död. Slapp och kall. Inte stel, stelheten infann sig efter ung. tre timmar efter händelsen. Vad sjutton hände? Jag skyllde på mig själv och fick informationen av massor med kattexperter att det inte var mitt fel och att jag inte kunde göra något. Förmodligen var det medfött, tarmarna kanske inte fungerade, osv. Min katt kom över sorgen fortare än vad jag gjorde, antagligen. Nämnvärt kan vara att kattungen föddes med bakbenen först, och jag fick hjälpa till den sista biten.

Katten löpte nästan direkt efter förlusten och jag var snabb att hämta hem samma hankatt sedan tidigare. Efter över sex timmars långa förvärkar hon ungen på andra kullen, denna gången också bara en. Ja, hur det gick sedan kan ni läsa på första och andra inlägget på denna tråd.

Nu över till problemet.
Kattmamman släpper mig inte ur sikte för ett ögonblick, vart jag än går ska hon med. Är jag för länge någonstans ifrån kattungelådan, så kommer hon med kattungen till mig. När jag ska sova så kommer hon med kattungen och lägger den på min mage. Till slut gav jag upp i rädsla av att klämma sönder ungen i sömnen, så jag fick flytta lådan med pick och pack och ställa den i min säng bredvid där jag sov.
Det är lagom tempererat, icke vinddragit överallt i lägenheten, jag har en bäddad låda, och mysiga gömställen överallt som jag har förberett åt katterna, men det duger inte. Där jag är, där ska katten vara. Och sedan efter ett tag ungen naturligtvis. Det slutar med att jag fånar runt med en låda under armen och ställa den bredvid mig vart jag än är i lägenheten där jag ska tillbringa en längre stund. Jag har googlat till förbannelse och hittar inte ett enda ämne angående detta problem. Men detta problem uppstår bara när jag är hemma naturligtvis. Jag testade att "isolera" henne ifrån mig, vilket passade mig utmärkt då jag jobbar, dessa gånger verkar hon klara uppgiften som ensam kattmamma galant. Men jag kan ju inte lämna lägenheten och låsa ute mig själv för en jäkla makaber kattsituation.

Jag gissar på att jag har danat henne åt fel håll när det gäller självständighet. Eller? Hon klarar det ju superbra när jag inte är hemma verkar det som. Möjlig prestationsångest? För mycket tillit på mig? Min fråga är, vad tror ni, och hur sjutton ska jag gå tillväga? Man vill kunna sova på nätterna utan att döda en liten krabat.

*Edit* Kanske kattungen inte tar skada av att blir buren överallt hela tiden av kattmamman?

Jag kanske låter fånig. So be it. Och börja inte gnälla för att det är en blandraskatt. Men jag tål kritik om jag har gjort fel.

Senast ändrad av en moderator:

liite nyfiken hur mamman ser ut?

Det finns kattmammor som vill att matte/husse sitter och håller tass. Det gck ju ingebra för hennes 1a kull därför kanske hon är mer änsklig. Risken om hon flyttar kattungen hela tiden är att kattungen varken får värmen den behöver (kattungar kan ej reglera värmen själva) eller ro att dia.
Väger du kattungen dagligen? gjorde du de även med förra ungen?
Tar mamman hand om ungen? kissar och bajsar den ofta.

du bör ge mammakatt p-piller eftersom en liten kull kan hon börja löpa snart och kattungen kan bli förgiftad av mjölken. Det kan som sagt hända.

Mamman är trefärgad och liten för att vara en fullvuxen katt. Lite större och längre öron än "normalt", har lång svans, (inga spår av manx där) och ser väldigt "feminin" ut.

Att hon är ängslig och refererar från sin första kull har jag anat ett tag och fick det kanske bekräftat då jag iakttog henne när ungen sov längre stunder. Då blev mamman orolig och ville slicka igång ungen, och också nästan då alltid greppa tag i nacken så den reagerade. Men flyttade iväg ungen gjorde hon då inte. Jag väger inte kattungen. Men vad jag har läst på internet och utifrån vad jag har sett på kattungen verkar den må bra, växer och är aktiv och ser kry ut. Bör jag köpa mig en våg? Mamman tar hand om kattungen vad jag anser normalt och bra, slickar rent överallt och toalettbestyrerna verkar fungera. Jag tänker rådfråga en veterinär nu nästa vecka, då jag sov 2 timmar förra natten. Det inträffade nämligen något annat, mamman ville ha full uppmärksamhet av mig då, och kattungen låg stilla och sov. När hon fick ögonkontakt med mig, hoppade hon in i lådan, kråmade sig och tittade på mig, lade sig över på kattungen med hela kroppen, kattungen skrek, jag avvaktade för två sekunder och mamman förstod inte vad som hände. Fick plocka fram kattungen och lägga den på henne och mamman var helt oberörd av kattungen, utan tittade på mig och verkade mer eller mindre betuttad i mig. Ingen fokus på kattungen.
Nej hon löper inte ännu. Det är jag så gott som säker på. Men ska nog köpa p-piller ändå.

Ska testa att isolera henne i ett annat rum i natt, så hon får vara själv med ungen.

Du gör rätt i att isolera dem eller iaf att lämna dem ifred.
Hur som helst,bara låt mamman vara.
Titta till dem regelbundet och då menar jag ofta,för om hon dumpar ungen nånstans för att tråna efter dej så kyls ungen snabbt ner och då blir det kritiskt.
Köp en våg och väg ungen samma tidpunkter varje dag.
Se till att du har modersmjölkersättning hemma OM det skulle vara så att mamman slutar ta hand om ungen.
Hon låter hemskt mattesjuk/fixerad.
Jag hade undvikit ögonkontakt med henne.
Blir förvånad att läsa att hon är flera år.
Det här känner jag mest till på väldigt unga honor.
Ett exempel är en kompis katt som inte ville föda ensam utan matte utan gick efter hela tiden och verkligen ville hålla tass.
Oturligt nog var kompisen absolut tvungen att gå hemifrån en stund.
Under den tiden bet hon huvudet av den förstfödda.
Nr 2 hade kommit och den hade hon bitit svansen av och vägrade sen ta den till sej så när jag kom dit
tog jag och la den på hrm.."hyllan" så den blev kroppsvarm + nappade den.
Hade modersmjölkersättning hemma som väl var.
Efter en dag hade mamman lugnat sej så att hon kunde ta ungen till sej.
Som väl var kom det bara 2 och lika väl det för jag tror inte hon var kapabel att ta hand om en hel kull.
Go kise,men mkt mattesjuk.
Nu ska du inte oroa dej att din hona skulle göra det.
Det är vanligare på unga honor.
I ditt fall är risken större att hon överger ungen så lugn och ro och kanske lite dämpad belysning i rummet.
Uppdatera gärna hur det går!

en våg kan man bla köpa på clas ohlsson men se till att vågen väger 1gs intervaller. Väg kattungen sen samma tid varje dag. Då ser du att hon verkligen får i sig den näring hon ska. Dom ska i början fördubbla sin vikt varje vecka.

Du gör klokt i att isolera henne och undvika ögonkontakt med henne om det är då hon glömmer bort kattungen.

uppdatera gärna hur de går..

Har varit på djuraffären och fått lite mera information.

Jag skulle inte köpa mjölkersättning. "Är mamman död"? "Nej, men..". "Ja, då ska du ha kattungefoder till mamman". "Fast...". Osv.
Nog om detta.

Mamman kan tydligen ha traumatisk upplevelse från första kullen. Dessutom var jag ovetande och oförståndig att ordna andra kullen så tidigt. Ett års intervaller på kullar är tydligen optimalt och "bäst".

Jag får stå ut med att mamman är orolig. Tids nog går det över. Att isolera henne skulle jag inte göra. En kattunge som blir väckt av sin mamma får inga "skador", "sömnstörningar". Kattungen växer och frodas.

Ska skaffa mig en digital våg senare idag ändå. Men jag har ju enbart mig själv att skylla. Känns skönt iallafall att få vissa misstankar bekräftade.

Tack ska ni ha för stöd och support! Nu ska husse diska en veckas disk.

Det kommer säkert gå bra! Förstagångsmammor kan verka klumpiga och hårdhänta, men här har åtmistonne alla ungar överlevt att mamma kliver på dem, tappar dem i golvet osv.

Min hona (innekatt, av en snudd på översocial ras där alla katter vill ha konstant kontakt med sina människor) ville ha matte hemma när hon skulle föda, och hon placerade helst ungarna i sängen under natten. Vi hade bolådan stående intill sängen så att hon kunde vara nära, och när hon väl fått kläm på hur ungar funkar var hon en supermamma till de tre kullar hon fick. Nu hoppas vi att hennes dotter är lika duktig, om inte annat kommer väl mormor ta över fostran av de små...

Det var väl inte sömnstörningar du var orolig för egentligen.
Jag trodde du var mer orolig över att honan rullade sej på ungen utan att se att den låg där samt att ungen skulle bli kall när hon lämnade den.
Hoppas läget är stabilt nu iaf och att ungen blir en stor frisk katt!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej Min honkatt (stallkatt) fick en unge den 27/6 så ungen är nu nästan fyra veckor. I lördags märkte jag att kattungen inte gått upp...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: tictac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka