Kattungen blir inte rumsren! Hjälp!

J

jezzscar

Har just städat under gästsängen i vårt "kontor". Där har vår 14 veckor gamla Texas tydligen sin egen privata kattlåda... :eek: Det låg högar med skit och kisset har trängt in under en byrå och sugits upp i träet så den är nog bara att kasta.

Vad sjutton gör man? Han vägrar gå på lådan! Även om den är tömd och ren sätter han sej på golvet bredvid och kissar. Han är i alla hörn, där har vi satt ut tidningspapper. Och nu hittade vi den här "gömman" dessutom. Han går inte på mjuka saker, nej rakt på golvet bara, sen krafsar han i det och springer runt med kissiga tassar. Bläää...

Vi har två honkatter också, inga problem med att gå på låda där inte. Kan han vara könsmogen redan? Har ju tänkt kastrera honom, men är inte det för tidigt?

Vill ha massor med tips och råd, jag pallar inte att ha det så här! Gå och söka pölar och högar hela tiden, vill inte bjuda hem folk för att det luktar skunk. Dessutom är han en riktig vilde, aldrig kelig. Han bara bits och förstör saker, attackerar alla. Hans mamma var jättebusig när hon var liten, och fortfarande väldigt lekfull, men även jättekelig. Känns som jag snart ger upp om honom, och vem vill ha en marodör som inte ens är rumsren???

Tacksam för svar!
/desperata jezzscar

Sv: Kattungen blir inte rumsren! Hjälp!

Han lär ju inte vara könsmogen än iaf...
Har han någonsin varit rumsren?
Är han frisk?
Har du tagit honom på bar gärning? Vad gör du då?

Vad händer om ni stänger in honom i ett litet utrymme med en låda?

När mina var kattungar (vet ej hur gamla, men ca 2 månader, hittades ute), så hade jag dem i mitt pyttelilla badrum när de var själva, bara under sträng uppsikt fick de röra sig i lägenheten tills jag var säker på att de var rumsrena. Om de försökte sätta sig på fel ställe var jag där blixtsnabbt och flyttade ungen till lådan, massor med beröm när den kissade/bajsade där. Det tog en vecka eller två, sen visste de vad som gällde (och lärde sig dessutom bryta sig ut från badrummet :crazy:).

Det har inget med könsmognad att göra, dels är han för liten och dels märker dom inte ut sitt revir genom att skita.
Det låter lite som han gör det i protest, att det är något han inte trivs med... Jag har haft en del katter med liknande beteende som jag omplacerat eftersom det inte är hållbart med en sådan situation, när dessa sedan har kommit till sina nya hem så har allt funkat kanon, det är precis som om vissa katter inte trivs på vissa platser eller ihop med vissa andra katter. Har du försökt att begränsa hans utrymme så han inte kommer in i alla rum och under alla möbler etc? Har ni en stor tvättstuga kan du ju prova att ha honom där ensam en liten tid med en egen låda (vissa katter vill ju inte gå på andra katters lådor) och se om det hjälper.

Jag säger lite som dom andra,stäng in honom i badrummet eller liknande en natt eller flera nätter!
Sen hade jag för flera år sen en hund som aldrig blev rumsren,jag rev mitt hår på henne,till det visade sig att hon hade urinvägsinfektion!
Nu behöver ju inte kissen vara sjuk,men som ett litet tips!

Tack för alla tips!
Svarar alla samtidigt:

Nej han har aldrig varit riktigt rumsren. Nu just kissade han bredvid lådan t ex. När han var riktigt liten försökte han oftast pricka lådan men oftast inte nu mera. Men han går i lådorna, leker med sanden osv. Oftast piper han innan han ska göra något, kan va att han har ont. Ska ändå ta honom till veterinär här snart så får dom kolla honom. Att stänga in honom är ingen lösning, dels tjuter han så förb*nat, dels är vi borta rätt mycket just nu (håller på bygger hus) så han skulle bli så ensam. Vi ska försöka stänga in dom ställen han helst går på, och se om det hjälper.
När han kissar/skiter och vi kommer på honom fyar vi och bär honom till lådan. Vad annat kan man göra? Har ju aldrig haft en sån här situation förut, mina andra katter har varit rumsrena från början...

Piper han när han ska kissa så ta honom direkt till vet.

Jag har en hankatt som var så där, sen köpte jag en låda till och en kompis till honom och gav fritt tillträde till hela lägenheten när jag inte var hemma och han slutade över natt! bokstavligt talat! :)

Han var helt enkelt ensam ,uttråkad och missnöjd med livet....:crazy:

Sen tror jag att den öppna lådan var mer hans grej, han kissar i den och bajsar i den täckta, kattungen gör tvärtom....ha ha

Ta honom till vet och kastrera honom sen när han är gammal nog.

Han piper inte varje gång, känns som det mer är "hallå, nu gör jag det här!" till sin mamma. han ser verkligen inte ut att ha ont, och det låter inte så heller.

Vi har tre lådor. två öppna och en täckt... och tidningar i alla hörn typ... :(

Han har två kompisar, sin mamma som busar jättemycket med honom och en vuxen katt till, + två vuxna människor då... Och massor med leksaker, han får gå ut när han vill. Så han borde inte ha tråkigt iaf!

Jo ska diskutera det med vet när vi far dit. Har läst om såna som kastrerat sina hankatter väldigt tidigt, typ vid 12 veckor.

ja, låter som att det bara är vet kvar som lösning, är ju ett klart tecken på att ngt är fel iaf...:crazy:

Hoppas det går bra!

...hm bara för det gick han just på lådan och gjorde sina bestyr... :bump: Men han har gjort tre bestyr på golvet hittills idag... :(

Hej.. Jag hade också provat med att hålla honom på något mindre utrymme ett tag, för att se hur han beter sig.. Är avföringen fast? ingen diarré? Har ni provat med olika sorters sand? (vissa gillar inte de grovkorniga sorterna) Ha honom ensam ett tag med en eller två öppna rena kattlådor, prova med olika sorters sand.

På vildkatter eller kattungar som kommer direkt utifrån så brukar jag använda vanlig rabattjord, då det är det de är vana vid, men det kanske inte fungerar i detta fallet.. Eftersom han är van vid att sätta sig på golvet.

Som många skriver kan det också vara tänkvärt att ta honom till veterinär...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka