Kattunge trillar ur boet men mamman gör inget?

elinasund

Trådstartare
Har två dagar gamla kattungar här hemma. Alla mår och allt har gått fint hittills förutom att när ungarna kommer utanför boet så vet inte kattmamman vad hon ska göra. Dom små krabaterna mjaoar högt, hon går fram och luktar på den och går sedan tillbaka till boet. Vet hon inte vad hon ska göra? Eller gör hon inget för ungen ska lära sig att hitta tillbaka själv?

Är det en ung mamma? Är det hennes första kull? Om det är båda eller något utav det så är det inte så konstigt. Hon vet helt enkelt inte vad hon ska göra. Vissa katter är inga bra mammor heller så det kan också bero på det. Se till att ungarna inte kan ramla ur boet och hjälp henne genom att lyfta tillbaka ungen.

Min nyblivna hona här hemma är lite likadan. En av ungarna hamnade utanför boet när den bara var några dagar. Hade lyckats suga sig fast så hårt i tutten så den hängde kvar när hon hoppade ut. Mamman visste inte vad hon skulle göra utan satt i boet och jamade på ungen bara.

Likadan blir hon när vi bäddar rent i lådan. Då lägger jag kattungarna i en annan korg. Mamman blir upprörd men går och lägger sig i boet och jamar. Hon försöker inte bära tillbaka ungarna utan ligger kvar tills jag lägger tillbaka bebisarna. Detta beteende har troligen att göra med att hon är en ganska ung och orutinerad mamma.

Se till att ha en bolåda med kanter så att inte kattungarna kan råka krypa ut. Hamnar de en bit från mamman på ett kallt golv eller liknande kan de bli nedkylda vilket de små är väldigt känsliga för.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA