Kattungarna i huset!?

fettso

Trådstartare
Nu har kisebebisarna hunnit bli hela 8 veckor gammla och rummet dom bott i känns väldigt litet för dom.
Dom river ner krukväxterna(ej giftiga)och leker med jorden, välter ut vattenskålen och matskålar flyger hit och dit.:crazy:

Alla fyra är helt rumsrena och har så varit från första stund.
Har ni era små i hela huset redan från första stund?Eller när dom blivit större?Eller kanske inte alls?

Har tänkt på alla faror som kan finnas ute i huset.
I rummet där dom bor är det "kattsäkrat".
I huset finns det sladdar som ej är bra att tugga på, tunga möbler, dörrar att bli klämda i(har små barn 3 och 4 år),dom kan riskera bli utsläppta av barnen och det får absolut INTE hända för dom är innekatter tills dom är sålda åtminstone.
Har en ganska stor mkt trafikerad väg nära huset, är tänkt att vi ska bygga en rastgård till katterna framöver.
Risken kanske är stor att dom börjar göra utanför lådan?Hur många lådor ska man ha på 112 kvm?(Litet hus)
Nu har dom bara mammas låda i rummet, hade en bebislåda tidigare men den har dom slutat använda.

Sv: Kattungarna i huset!?

Mina börjar få vara "överallt" (bor på 85 kvm) när de är rumsrena och hemmet är kattsäkrat. Du behöver dock inte känna att kattungarna måste vara precis överallt. Är det svårt att kattsäkra vissa områden är det lättare att spärra av så att kattungarna inte kan ta sig dit.

Om du är rädd för att de ska smita ut kan du försöka fixa något slags slussystem. Kanske behöver inte kattungarna vara i hallen alls? Annars brukar det väl inte bara några problem att fånga in kattungar om de smitit ut. Kattungar som inte är vana vid att vara ute brukar inte tokrusa iväg så håller man sig bara lugn och de inte blir skrämda brukar det gå bra att hämta in dem igen.

Utvidga ytan de rör sig över successivt. Då hinner du märka av tendenser att göra utanför lådan och du märker hur många lådor du behöver. När jag hade min förra kull bodde jag på 65 kvm och då räckte 3 lådor.

Månsans ungar fick vara överallt från det att de kunde springa själva och gå på lådan. Hon fick fem ungar och jag har även två hankatter, så ett tag hade vi åtta katter. På natten kryllade det av katter och barn i sängen....Tur att jag trivs att ha fullt i sängen.

Det jag fick göra var: Runt vår branta trappa har vi som ett staket. Där fick jag knyta upp spånskivor för att ungarna inte skulle gå emellan. Sen fick jag se till att alla fönster alltid var stängda, vi bor på andra våningen. Barnen var 3,10 och 12 år då och det var att alltid se till att ytterdörren var stängd efter dem när de gick in eller ut. En kattunge lyckades dock att rymma en gång men som tur var så hittade vi den inom tio minuter i blomrabatten...

För övrigt gjorde jag inget för att kattsäkra, krukväxter har jag knappt inga så det var inga problem. De stora katterna var skräckslagna för ungarna så det var heller inga problem!

När vi hade kattungar (två kullar med sammanlagt 5 ungar) så hade vi dem i hundbur inomhus när de blev så pass stora att de började klättra ur lådan. Ffa var det väl för att vi inte ville ha avföring i hela huset. :grin:

De bodde i kattburen och mammorna hade möjlighet att komma in uppifrån, vilket så småningen om också blev en smidig utväg för ungarna ;), när vi inte var hemma och när vi kom hem lät vi dem komma ut och vara i hela huset. De hade även möjlighet att gå ut om de ville, men det tog ju ett tag innan de kom så långt. I början räcker huset och de är dessutom ganska försiktiga när de är så små. Det finns ju trots allt rovfåglar och annat.

När vi var hemma kunde vi hålla koll och såg om de började "läcka" på fel ställe. Får de gå lösa när man jobbar kommer man hem till en stor kattlåda och får krypa på alla fyra överallt för att hitta pölarna. Det är inte hållbart och bidrar inte heller till att ungarna blir direkt rumsrena. Men de verkade ganska nöjda med sin lilla bur. :) När de blev rumsrena behövde vi dock inte längre använda buren.

Liknande trådar

Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama