Kattungar utan mamma - lös i magen

A

AK_GBG

Dessa söta kattungar (se länk) hittades vid en större väg, mamman hade blivit överkörd. Jag har gett dem vanlig katt burkmat men de har blivit väldigt lösa i magen. Skall de ha specialkost??
De äter med god aptit. Är ca 8 veckor gamla skulle jag tro.

Skall jag avmaska dem?

I öronen är de smutsiga men jag tror inte de har ohyra-- de kliar inget.

Nu letar jag förbrilt efter hem så de inte behöver avlivas, har redan 2 katter själv, men minns inte kattunge-tiden, det var 10 år sedan mina var små...

De är himla duktiga, går på lådan. Är väldigt keliga och orädda. Inte ens rädda för min son på 1 år...

http://s351.photobucket.com/albums/q463/AK_GBG/?action=view&current=IMG_1248.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattungar utan mamma - lös i magen

Det finns ju speciell kattungemat, så kanske vore det bra att ge dem det?

Är nog så att det blivit för kraftigt för deras magar att gå från att dia till burkmat helt ut. Tycker också du ska avmaska dem, då även mask kan ställa till en del problem i små magar.

Avmaska dem och sätt dem på skonkost: lammfärs med kokta, mosade morötter. Se även till att de får i sig mycket vätska. Blir de inte bättre inom 2-3 dagar bör du kontakta veterinär.

Jag har haft kattungar med bara lite smuts i öronen.De har inte kliat sig men det har ändå visat sig vara öronskabb-så det är bäst att kolla.

Keliga, orädda kattungar med överkörd mamma.....det tycker jag låter som ett fall av dumpning .Jag har hört flera som är engagerade i hittekatter som har berättat om katter som dumpas vid större vägar i hopp om att de ska bli påkörda och problemet skulle vara löst.
Vilken tur att de klarade sig och att att du tog hand om dom.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 508
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Katthälsa Jag har tre bondkatter varav den ena är ständigt lös i magen. Ingen konstig färg, bara löst. Han är 5 år och har alltid varit så. Han...
Svar
8
· Visningar
6 235
Senast: Libra
·
Katthälsa Den röda galenpannan som flyttat in här sedan en månad tillbaka är alldeles för lös i magen tycker jag. Dessutom fiser han illa och...
Svar
5
· Visningar
4 697
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama