Kattungar som är lösa i magen

aemaria

Trådstartare
Mina kattungar är så lösa i magen! Jag fick hem dom för ca 3 veckor sedan. De är vaccinerade och avmaskade och uppfödda på "bra" foder. Vi har fortsatt med samma torrfoder enligt rekommendation från uppfödaren. De får även lite "blötmat" på kvällen precis som de fått hos uppfödaren. Men de är lösa i magen:crazy:
Det har gått lite upp och ner men idag tycker jag att hankatten är riktigt lös i magen. Den kom bara en stor blaffa när han satt på lådan. Och sen tyckte jag mig skymta blod i bajset! :cry:
Var då tvungen att ta mig en närmare titt på det och det är inget blod i avföringen men på ytan såg det lite rött ut på vissa ställen.

Bör jag åka i ilfart till vet? De är pigga, glada och äter och busar på och verkar inte må dåligt på något sätt. Vad kan jag göra för att de inte ska vara så lösa?

//aemaria

Sv: Kattungar som är lösa i magen

Sätt dem på skonkost. Ge dem lammfärs och morotspuré några dagar och har de inte blivit bättre om en sisådär 4 dagar är det dags att ringa veterinär.

Min förra katt blev jättedålig i magen när han var kattunge pga att jag var tvungen att medicenera honom. Började med att ge honom kokt ris och tonfisk men tyckte inte att det hjälpte nämnvärt. Var då och köpte foder hos vetrinären som skulle vara för känsliga magar. Detta hjälpte och sedan efter en tid kunde han gå över på sitt vanliga foder.

Sätt dem på skonkost. Ge dem lammfärs och morotspuré några dagar och har de inte blivit bättre om en sisådär 4 dagar är det dags att ringa veterinär.

Håller med om morotspurén, den är kanon. När min katthemskatt kom hem till mig var han urkass i magen så jag testade m morotspuré och det fungerade kanon. du kan även ha i väldigt lite potatismjöl i morotspurén.

Har också hört att kokt fisk och ris ska vara bra för känsliga magar... (inte för att min kisse tyckte riset va nå gått då:p )
Hoppas de bättrar på sig!!

Lammfärs kunde jag tyvärr inte få tag i här på vishan så det fick bli kokt torsk, ris och morotspuré. Purén var såhär: :crazy: enligt missarna så det fick bli mest torsk och ris som de villigt har smaskat i sig. Bajset har nog blivit lite fastare, och framförallt har de inte sprungit på lådan lika mycket!

//aemaria

Flera av mina jourkattungar blev dåliga i magarna när de flyttade till nya hem. Visst kan det bero på att de får i sig annan mat som de inte är vana med men jag tror också att de kan vara lite oroliga för att de byter miljö och ska vänja sig med nya människor.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 514
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 236
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Jag har tre bondkatter varav den ena är ständigt lös i magen. Ingen konstig färg, bara löst. Han är 5 år och har alltid varit så. Han...
Svar
8
· Visningar
6 252
Senast: Libra
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama