kattungar om tre veckor...

C

cleopatra

våran norska skogkatt ska ha kattungar om ca tre veckor:love:
det är våran första kull så nu undrar jag om det är något speciellt man ska tänka på, några bra tips på hur man kan göra det så bra som möjligt för henne...
vi har en katt till och så har vi en hund, ska man låta dom vara med eller ska man försöka hålla dom ifrån kattungarna dom första veckorna?

Sv: kattungar om tre veckor...

Ta ledigt från ca dag 62, och var beredd på att det kan dröja ända till dag 70.
Ha kontakt med en vet som ni litar på och gärna en rutinerad uppfödare som kan "barnmorska" om det behövs.
Förbered bolåda redan nu, så att hon hinner vänja sig vid den.
Ha hemma: våg, mjölkersättning, något att suga slem med (tex en "ballongsug" som man använder till öron).
Läs en bra bok i ämnet, tex Ylva Stockebergs "kattuppfödning" (kostade 98:- nu på bokrean:)

Vi lät våran hane gå ihop med dem från början, han var med och tröstade under början av förlossningen också. Om djuren är sams och framförallt hunden respekterar honkatten ser jag inga problem med det.

tack för tipsen... är det någon mer som har något bra tips??

Mycket mat och av så bra kvalitet som möjligt! Äggula med grädde kan hon få lyxa med som tillskott. Jag brukar låta kissarna äta så mycket de vill och dräktiga honor har en enorm aptit.

En bolåda måste du ordna, men har du nog redan tänkt på? Snart kommer hon att börja leta födsloplats och kan vara smart kolla var hon själv verkar vilja föda och ställa lådan där, om det är lämpligt ställe. Jag brukar bädda med gamla handdukar och lakansväv överst, eftersom småkissungarna fastnar med klorna i frottén.

Vissa uppfödare av långhåriga kissar brukar klippa bort lite päls runt spenarna, så ungarna ska komma åt dem lättare.

Jag tycker man ska ge kattmamman så lite hjälp som möjligt. Meningen är att hon ska kunna sköta allt själv, kan hon inte det är hon ingen avelshona. Om honan avvisar en unge, ska man tänka sig för både en och två gånger innan man tar på sig mammarollen. Oftast är det något fel på den, som mamman instinktivt märker, men kanske inte vi människor upptäcker.

Men man ska absolut vara med som stöd eftersom de brukar bli sällskapssjuka. Likaså om det går alldeles snett får man gripa in.

Snart extramamma...

Nær dom børjar røra sig lite mer, från två veckors ålder ungefær, så
brukar jag ge dom en "barnhage". Dom ær så hemskt små att annars
vet man inte vart man har dom. Lætt att en liten kommer i klæm och så. Samtidigt ger jag dom en provisorisk sandlåda, næstan utan kant.
Tar lite smutsig sand och blandar i før att det ska lukta rætt.
Det ær rørande att se dom små som knappt kan springa gå dit och nosa och nosa... Rætt som det ær så sætter sig någon och gør sin førsta pøl... Mina kattungar har aldrig gjort på fel stælle och det tror
jag beror på att jag gett dom sandlåda så tidigt och dessutom ett begrænsat område. Annars får dom så mycket att vælja på och en liten treveckors plutt kan inte hålla sig.

Sedan många år tillbax tillbringar mina kattungar sina första veckor i en lastpallskrage (går att bygga på vid behov), kattungar ÄR små och är lätta att trampa på om det är mörkt tex. Den dagen de är stora nog att hoppa över två/tre kragar får de vara lösa i köket med ett kompostgaller in till nästa rum och sen ger det sig själv! Lycka till med bebisarna!

Jag använde också pallkragar. Min Abbie var så söt när hon skulle över, hon studsade upp och ner på bakbenen som en känguru!! Tyvärr hade jag bara 2, så jag fick bygga ett provisoriskt hörn åt dom eftersom dom var för små för att vara i hela rummet.

Pallkragar finns att köpa för ca: 60:- styck och JAG tycker köket är en bra plats ha dem då man tillbringar mycket tid där. Ljud och liknande är naturligt med radio, spislock, dörrar osv. Dessutom har du plats till BÅDE liiiten låda och mat inom pallkragens yta!

Jag gjorde en hage av kompostgaller, lätt att modifiera och lätt att förvara när den inte används. Första dagarna hade de bara en liten kompost, sedan byggde vi ut den till en dubbel, där de har utrymme att leka. Gallret som på fotot är täckt av papp höll dem inne till v5, sedan köpte vi plastduk och täckte upp till full höjd. Numera leker de på golvet när vi är hemma men är i hagen på nätterna och när vi är borta. Den står i sovrummet eftersom Maja inte accepterade någon annan sovplats för ungarna.

Kattungar-v3-2009.jpg

Jag hade min i sovrummet, ville vakna upp och se dom direkt :love:
Utställningslåda är kanon som bebislåda, lagom liten.
Jag tillbringade massor av tid i sovrummet just pga kattungarna och eftersom mamma katt också var där. Men just att vakna av små pip och bara kunna titta ner i lådan och ligga och se dom små liven fara runt... Underbart.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
462
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
762
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix