kattungar eller ej

Fillifjonkan

Trådstartare
Står i valet och kvalet. Har en bondkatts tjej på 7 månader som är så totalt urtrevlig. Det finns ju väldigt många katter och tyvärr så är inte alla önskade. Eftersom min katt har ett väldigt trevligt psyke, lugn och trygg så fick jag tanken på att ev ta ungar efter henne. Hon är som sagt vit, hennes mamma och syskon är vita och de får alltid vita ungar som är helt friska. Vita katter är oftast lättsålda. Min tanke är att om jag ska ta ungar så måste jag bestämma mig nu för annars vill jag kastrera/sterilisera henne omgående. Det är kanske dumt att ta kattungar efter henne då det redan finns så många katter som dessutom är oönskade. Vad tycker ni?

Sv: kattungar eller ej

Har du köpare på kattungarna?

Om du har ett gäng seriösa köpare så låt henne få ungar, om du inte har köpare så låt henne bli kastrerad.

Låt bli. Det finns redan hemlösa huskatter och stamlösa kattungar i drivor, det finns inga behov att medvetet framställa ytterligare sådana.

Finns många trevliga katter med bra psyke. Vad känner du själv är det rätta att göra?

Jag tror de flesta katter som får kattungar, även de som får oönskade kattungar, är trevliga katter. De flesta katter är väldigt trevliga och mysiga på alla sätt och vis men det finns inte plats för alla kattungar.

Om du vill föda upp en kull och inte absolut måste ha ungar på din egen hona kan det vara ett alternativ att vara jourhem till en dräktig katt. Då får du uppleva förlossningen och vara med när kattungarna växer upp samtidigt som du gör en god gärning.

Om du ändå bestämmer dig för att ta en kull på din egen hona, tänk på dövhet. Till vita katter behöver man inte bara ha hem redo, det är bra att ha hem som är beredda på att få en döv katt redo också. Det är lite speciellt att leva med en döv katt.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
827
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar