Kattströ & Kattmat??

Busen

Trådstartare
Nu är jag så less på denna djungel av kattströ!!
Vad använder ni andra, och vilket är BÄST i förhållande till PRIS??
Jag hade själv Majsan, pellets till att börja med, men tyckte de luktade illa, plus att ena katten inte gillade de alls.
Bytte till Everclean, men jag tyckte inte de imponerade alls på mig i förhållande till vad otroligt dyrt de är!!
Nu har jag för till fället inhandlat Coops egna strö "Cats" eller vad de nu hette, i väntan på svar från er där ute!! :)

Och de här me maten då??
Vad noga är ni med att ge era dyraste/bästa möjliga mat??
Och vilken mat tycker ni är bäst??

När mina pissar var små käkade de Royal Canin, men efter ett tag vägrade de att äta de. Senaste tiden har de levt på Wiskas både torrt & mjukt, men tröttnade nyligen på mjuk maten så har nu övergått till Friskies (både torrt & mjukt)
Det är ju en sån djungel de här!!

Mina pissar är inne katter, än så länge iaf. Men kommer nog få börja gå ut så smått under våren så fort den andre av dem är kastrerad. (är orolig att någon annan större han katt ska ge sig på honom i o m att han e okastrerad)

Ja..ja... i vilket fall, är de någon av er som har några bra tips att ge??

Sv: Kattströ & Kattmat??

Sand är en smaksak. Det beror helt på vad du vill ha som ägare. Vill du ha klumpbildande får du leta sånt. Vill du ha pellets får du leta sånt osv. Jag använder Husses, en bra sand kort sagt. Jag tycker dock att EverClean är outstanding och jämfört med den finns det få som är likvärdiga. Om man nu vill ha klumpbildande.
Det viktiga oavsett sandsort är att ha mycket i lådan. Jag har minst 1 dm i mina, ju mindre sand, desto större risk att kisset kommer i kontakt med plasten i lådan och du luktar det.
Många är nöjda med Pussi som finns på dom flesta Ica och Coop. 10 l kostar väl 85-100 kr tror jag. Jag tycker inte den är bra, men som sagt är allt en smaksak.
Angående mat så är Friskies inte bra. Tittar man på innehållet så innehåller i princip alla (med några få undantag) torrfoder en stor mängd spannmål. Katter är rena köttätare, dom har ingen nytta av spannmål. Som att ge hästar kött. Ju mer spannmål, desto sämre mat. Ju mer protein desto bättre mat.
Blötmat utan spannmål är det allra bästa. Annars är väl Orijen och Eukanuba t.ex bättre torrfoder.

Angående kastreringen så riskerar din katt fortfarande att råka ut för bråk oavsett. Det beror på hur stridig han är och hur stridiga/revirstarka grannkatterna är. Så risken finns att han bli påhoppad eller ivägjagad oavsett om han är fertil eller kastrat.

Sand är en smaksak. Det beror helt på vad du vill ha som ägare. Vill du ha klumpbildande får du leta sånt. Vill du ha pellets får du leta sånt osv. Jag använder Husses, en bra sand kort sagt. Jag tycker dock att EverClean är outstanding och jämfört med den finns det få som är likvärdiga. Om man nu vill ha klumpbildande.
Det viktiga oavsett sandsort är att ha mycket i lådan. Jag har minst 1 dm i mina, ju mindre sand, desto större risk att kisset kommer i kontakt med plasten i lådan och du luktar det.
Många är nöjda med Pussi som finns på dom flesta Ica och Coop. 10 l kostar väl 85-100 kr tror jag. Jag tycker inte den är bra, men som sagt är allt en smaksak.
Angående mat så är Friskies inte bra. Tittar man på innehållet så innehåller i princip alla (med några få undantag) torrfoder en stor mängd spannmål. Katter är rena köttätare, dom har ingen nytta av spannmål. Som att ge hästar kött. Ju mer spannmål, desto sämre mat. Ju mer protein desto bättre mat.
Blötmat utan spannmål är det allra bästa. Annars är väl Orijen och Eukanuba t.ex bättre torrfoder.

Angående kastreringen så riskerar din katt fortfarande att råka ut för bråk oavsett. Det beror på hur stridig han är och hur stridiga/revirstarka grannkatterna är. Så risken finns att han bli påhoppad eller ivägjagad oavsett om han är fertil eller kastrat.

Tack för svar!!
Var hittar man de torrfoder du nämner?? Aldrig hört talas om eller sett dem någonstans!! :o
De kanske är som du säger, jag har fått för mig att de skulle vara värre om han var okastrerad, lite nojjig så... :p

Tack för svar!!
Var hittar man de torrfoder du nämner?? Aldrig hört talas om eller sett dem någonstans!! :o
De kanske är som du säger, jag har fått för mig att de skulle vara värre om han var okastrerad, lite nojjig så... :p

Risken att han ska försvinna är nog mindre, men fortfarande finns den där tyvärr. Koppelpromenader är enda säkra sättet i så fall.
Eukanuba finns på dom flesta djuraffärerna, Orijen kan finnas men är lite ovanligare.
Annars finns det mesta på www.foderbilen.se , ruskigt bekvämt :D

Har två kastrerade hankatter som är både ute och inne. Använder Pussi kattsand (supernöjd med den!) och Mjau ,både blötfoder och torrfoder (de föredrar varsin sort...).Är supernöjd med dem också,bra pris och finns på Ica :)

Jag kör med best friends kattströ. Detta på grund av att jag är lat numera sedan jag fick liten bebis. En stor påse kostar 98:- på willys och räcker till mina två missar i cirka en månad. Då behöver jag bara plocka bajset, kisset kapslas in i sanden och luktar inget. Byter ut all sand mellan var tredje till var fjärde vecka.

Kattmat har vi provat en hel del märken och något som jag upptäckt är otroligt prisvärt är bilanx torrfoder. En påse på 2,5 kg kostar 109:- och räcker gott och väl i en månad till mina missar. Vi gav hills förut och bilanx slår det med hästlängder plus att det dessutom är billigare!

Jag använder Pussi compac och det är jag mycket nöjd med. :bow: Klumpar bra och luktar inget, kan damma en aning när man fyller på i lådan men det är inget som stör mig iaf, trotts att jag är dammkänslig.

Själv kommer jag ALDRIG gå tillbaka till kattsand igen efter att ha gått över på pee-wee låda med träpellets! Det är himmelriket för kattägare.

:rofl: Ja om katterna faktiskt går på lådan är ju Pee-Wee Himmelriket. :D

Jagh ar en Pee-wee, men är bara en som bajsar i dito och fyra eller fem som kissar i den. De andra ratar den helt.
Sen står det >6 lådor lite runt om i huset med Pussy kattsand.
När det är kris med pengar, inhandlas Euroshoppers,
men jag tycker inte den käns lika fräsh som pussys..
Skulle vara överglad om alla ville gå på Pee-Wee lådan utan knussel..

Husses kattsand, hur är den?

Husses kattsand är super! 15kg för 199kr. Köper du två samtidigt kostar de 179kr/st, hemkört till dörren!!! Minst lika bra som everclean men utan parfymen som är så kväljande:crazy: Klumpar otroligt snabbt och är drygt.

Okej, låter ju jätte bra.

Vilken storlek är det på kornen?

(Off Topic, Snygga pållar du har. :D Jag bor inte så långt i från dig. :angel:)

Kornen är ung. som everclean. Vet att de bryter sanden ur samma berg som everclean....

Tack för att du tycker mina hästar är fina!! Har du egna?
Var bor du då??
Är ju ganska ny här nere och det är ju alltid trevligt att lära känna nya människor;)

Husses var grovkorning förr, men nu är det som alla kompaktsandsorter. Tycker inte den kan mäta sig riktigt med EC, men å andra sidan kan parfymen i EC (som inte är speciellt stark i EverFresh och den som är "unscented" enligt lådan men inte är det IRL) göra att den håller lukten lite bättre. Av dom parfymfria sorterna är den helt okej dock.

Det var ju träpellets som orsakade Yogas mindre angenäma besök på Strömsholm, tydligen kan det vara nån granolja eller liknande som kan vara farlig om katten är känslig.

Senast ändrad:

Okidoki, då har jag lite koll på den sanden, ska nog testa och beställa framöver när det är dax för shopping igen. :D

Jag bor utanför sävjö, har en liten Brittish Spotted Pony och bästisen som bor Utanför Vetlanda har också en Quarter.:D

Har Husses Kattsand men föredrar eg EverClean men det är grymt skönt att slippa bära hem :D Mina tre gör av med MASSOR trots enorm låda med massor av sand i (som MissFideli, minst en dm).

Maten har jag inte riktigt bestämt mig för ännu, när jag bara hade en så åt hon Hills men jag vet inte om ekonomin fixar det på tre där en av dem mer eller mindre vräker i sig mat.

Har just nu tre påsar Hills och en Mjau hemma, de ska äta upp det och sen får jag se, ev så blir det blötmat (Mjau), de äter den men de jublar inte :p

Tycker att de olika sorterna som är gjorda på kisel kristaller är bäst!!

Katten gillar dom ochså,sedan när det kommer till mat så är hon kräsen och kräver omväxling på de olika torrfodrerna...;)

:eek: Förklara gärna närmare!

Min Yoga fick en allergisk reaktion av träpellets, köpte Öko Plus och hade i lådan, ett dygn senare var vi på Strömsholm. Kraftiga lungödem, kunde knappt andas. 4 dygn i kuvös med väteskedrivande, sen uppföljande hjärtultraljud (typiska symptom på hjärtsvikt, men det visade sig vara en allergisk reaktion) och lungröntgen. Allt gick väl på runt 15000:- , och jag är tacksam över en bra försäkring.
Ingen träpellets i deras lådor nått mer.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Min honkatt är cirka 16 år gammal (hon var övergiven när vi tog hem henne men vi har forskat i hennes bakgrund och fått fram en...
2
Svar
21
· Visningar
11 419
Katthälsa Ger ni ngt sånt? Vår 15 åring har blivit gammal och sliten, lite dassig i pälsen och tappat vikt (överviktig innan) nu mer i normal...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Gimlan
·
Katthälsa Jag fick en provpåse med Royal canins Seniorfoder i brevlådan här om dagen. Tänkte jag skulle se vad bissarna sa om det. Samtliga blev...
Svar
1
· Visningar
1 754
Senast: Gnapp
·
Övr. Katt Katten Sotis är en trind herre i sina bästa år. Vi är så glada för honom och vill hans bästa. Vi hoppas därför att ni kan hjälpa oss med...
Svar
8
· Visningar
3 916
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama