Kattpsykologi?

Ingela_S

Trådstartare
Måste berätta en liten historia för er.

För sju år sedan dök det upp en katt hos oss. Den var både öronmärkt, kastrerad och hade halsband, men när det hade gått ett par dagar utan att katten verkade vilja "gå hem", så ringde vi upp ägaren. Katten visade sig ha kommit från grannbyn som ligger 1 mil bort. Efter två veckor dök katten upp igen, och blev genast hämtad. Efter ytterligare två veckor dök katten upp igen, och blev hämtad lika snabbt.

Och så här har det fortsatt. I vissa perioder kommer han hit väldigt ofta, men ibland kan det gå flera månader emellan. Han har två kattkompisar i sitt hem, och de kommer bra överens (däremot gillar han inte våra katter), han blir jätteglad när matte eller husse stannar bilen ute på gatan och traskar självmant in i transportburen när de sätter ner den på marken. Vi ringer efter dem direkt när katten kommit hit, så han är inte kvar några längre stunder, brukar bli max en halvtimme. Varken katten eller familjen har bott i vårt samhälle tidigare. Varförhar han fått för sig att han ska gå ända hit? Det är som sagt 1 mil mellan byarna och katten måste korsa ett par stora, trafikerade vägar för att komma till oss. Och det verkar som att han går raka vägen. Han kan vara inne och äta frukost hos dem på morgonen och dyka upp hos oss till kvällsmaten. Visst, han brukar få lite att äta här och vi klappar honom och håller honom sällskap (mest för att ha koll på var han tar vägen), men han kan väl knappast gå hit för att han är hungrig...?

Hade varit kul att höra vad ni tror om det här? Min högst amatörmässiga gissning är att han gillar att åka bil och vet att han blir hämtad hos oss. :p

Fråga på om det är nåt jag har utelämnat eller som är oklart.

Sv: Kattpsykologi?

hmm det kanske finns nån tjusig kattflicka o spana på? du vet..."jag kan gå 500 mil....":p en envis liten gubbe verkar det vara iaf :D

Haha djur och deras ideer :D
Lite teorier jag svamlat ihop (det är kanske inte den bästa idén att börja med kattpsykologi kl 2 på natten men nåt ska man väl sysselsätta sig med)

Förutom att han kanske gillar att åka bil/ att han har ett ragg i byn:

*Han är uttråkad i sin gamla by och vet att det finns trevligt folk i grannbyn så han springer dit när humöret är nere
*Han känner för att ta en långpromenad, men orkar inte gå hela vägen hem igen, så han går dit han vet skjutsen kommer komma till

eller, den jag tror mest på;

*Han har adopterat er och måste kolla läget lite då och då för att se att ni sköter er ;)

Min ena hankatt gjorde så där, tyvärr min favorit..:cry:
Han gick ner till granngårdenca 3 km bort, och bonden körde hit honom varje gång.

Då var han ung, så jag kastrerade honom, men han fortsatte. Så en dag frågade bonden om inte de kunde få honom, dels för att hans fru blivit så förtjust i Harrison, och dels för att han själv inte orkade köra iväg honom hela tiden.

Och så blev det. Han dog för några år sedan, är djupt sörjd och har en fin begravningsplats som bondfrun sköter minutiöst.
Jag har kvar hans syster som är 16 år i år.

Varför han gjorde så där har jag ingen förklaring till.

Katters syn på människan är nog svaret;)

Människor är (enligt katten) till för att tillfredställa katten och att gå till er ger extra uppmärksamhet= han har uppfostrat sina människor bra:D

Haha, så är det kanske. Men det borde väl finnas folk på närmare håll som kan ge honom lite uppmärksamhet, kan man tycka. :p Himla trevlig katt i alla fall, och ägarna också. Vi brukar få nån vinflaska eller chokladask lite då och då för att vi tar hand om deras katt. :angel:

Ännu ett besök av katten idag. Eller rättare sagt inatt. :p När Silver ville gå ut så satt katten utanför dörren och ville gå in. Han fick dock vänta till morgonen. :p När han hade ätit lite så gick han sin väg. Dök upp igen strax före lunch, då kom hans husse och hämtade honom. Rolig katt det där. :D

låt bli att mata honom så kanskle han inte kommer tillbaka? ;)

Men det är ju synd om honom när han har gått en dryg mil för att komma hem till oss... :p

Vi hade en sån katt för ett par år sedan, han gick till grannen knappt en mil bort i princip varje dag, men tyvärr blev de urförbannade varje gång han dök upp.

Så det slutade med att vi avlivade honom :cry: för de gick så långt att de hotade oss med att anmäla oss till miljö och hälsa för att vi inte tog hand om våra djur.
Och stänga in honom hade vi inte hjärta till när han fått gå som han ville hela livet.

men om ni slutar mata honom kommer han nog inte gå till er...eller kanske han hittat kärleken där borta? Charmigt iallafall.
så länge det är okej med ägaren och inte jobbigt för er så är det väl okej iaf :)

Matar man en katt ser jag inte det som något konsigt att de kommer tillbaka?

Sluta mata katten så slutar den säkert komma med.

Njä, det ligger säkert nåt i det. Men man tycker ju att han skulle kunna få mat på närmare håll. :p (Våra egna katter har fri tillgång på torrfoder, så maten står ju redan framme.)

En av våra katter bestämde sig för att flytta från sina ägare till oss. Han blev hämtad ett par gånger men gick hit direkt när han blev utsläppt igen. Det gör ju inte den här, han kan vänta flera månader. Han stör ju inte direkt oss och vi har blivit goda vänner med ägarna, så han får väl fortsätta hälsa på när han känner för det.

Men ni tror alltså att han skulle gå hem igen/sluta komma hit helt om han inte fick nåt alls att äta ett par gånger?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
326
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 356
Senast: Krumben
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka